Jag kan tycka att det är problematiskt om samma fråga hackas om för ofta då de mer initierade inläggen inte kommer fram varje gång. Det är helt enkelt fler som gissar än som vet om det mesta och är en fråga nyligen genomlyst uteblir den seriösa debatten oftare nästa gång.

Trots detta håller jag med @harry73 om att varken era journalister eller användare i gemen måste ha koll på alla aktiva trådar innan de startar en ny, men ibland kan det nog vara bra att stänga en tråd eller två och hänvisa till att debatten försa vidare i en tredje.

Jag länkade för övrigt till de två trådarna i inlägg #7 ovan.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Där var de ja, nu har jag slagit ihop trådarna.

Rapportera gärna dubbeltrådarna ni ser så fixar vi det.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Inte mycket verkar hända enligt nästan färska nyheter:
[länk]

Laholms kommun sköter ärendet pinsamt taffligt verkar det som.
Och dåren verkar skylla på att de bytt datasystem. :crysmile: Som om inte detta fall vore tillräckligt omtalat för att tas upp i fikarummet hos bygglovsansvariga titt som tätt. Men nu ska det tydligen bli ändring då de har bytt datasystem till ett som kan skicka ut automatiska påminnelser. ;)

Förstår inte varför det inte går att söka bygglov i efterhand? Huset verkar vara mitt ute i skogen och inte störa någon. Men men, byråkrater...

Claes Sörmland
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Och dåren verkar skylla på att de bytt datasystem. :crysmile: Som om inte detta fall vore tillräckligt omtalat för att tas upp i fikarummet hos bygglovsansvariga titt som tätt. Men nu ska det tydligen bli ändring då de har bytt datasystem till ett som kan skicka ut automatiska påminnelser. ;)
Ska vi gissa att hela byggnadsnämndens tjänstemannakår har suttit hemma i mysbyxor under pandemin och det inte har genomförts så mycket mer än det minimala? Troligen har verksamheten inte kommit igång sedan dess, det kommer att ta åratal att återuppbygga många administrativa enheter efter detta. Offentliga administrativa enheter är ett känsligt ekosystem där mycket bygger på enskilda ansvarskännande individer som håller bollarna i rullning på ett delikat sätt.

Och inte blir det bättre av att många har ägnat den nyvunna fritiden åt att söka nya jobb så kompetensflykten från många bygglovsavdelningar är rätt så omfattande. Och de nyrekryterade medarbetarna kommer inte prestera förrän om ett par tre år. Om de inte redan har bytt jobb igen innan dess.

Pratet om nytt "datasystem" är lite naivt. Det visar på att nämndordföranden inte har en aning om hur man får en administrativ enhet att rulla. Datasystem kan inte ersätta de där ansvarskännande medarbetarna. Systemet gör ju inte ett jota mer än vad man har instruerat det att göra och det kräver förståelse av verksamheten. Något som ofta saknas vid IT-upphandlingar.

F Finndjävel skrev:
Förstår inte varför det inte går att söka bygglov i efterhand? Huset verkar vara mitt ute i skogen och inte störa någon. Men men, byråkrater...
Han har grannar, och dessutom har han spärrat av naturskyddsområde/fornminne som han anser annars innebär folk för nära hans hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.