S skogaliten skrev:
Jag tror att hon har fel!

[länk]

Även om den i fallet aktuella kommunen tillåter byggnation inom vida ramar i område utanför detaljplan utan bygglov, så krävs åtminstone en bygganmälan i stort sett alltid, när byggnaden inte kan ses som en ekonomibyggnad i lantbruket eller en komplementbyggnad som ligger i anslutning till befintlig bostadsbebyggelse.

Anmälan är till för att utreda så att byggnaden inte hamnar på mark som skyddas från nybyggnation av andra skäl än bygglovsregler.

Skälen för varför byggnation på en viss plats inte självklart kan tillåtas kan vara många och skiftande:

Några exempel:

Att placeringen av byggnaden inte strider mot strandskyddet.

Platsen där man tänker bygga är i ett "markreservat" (T.ex. ett planerat vägbygge, järnvägsbygge, kraftledningsbygge). Markreservat är ett otyg, eftersom det kan ta många decennier innan den där vägen eller vad det är verkligen byggs, eller tills planerna till slut läggs ner och reserveringen tas bort. Under tiden kan fastighetsägaren inte göra något vettigt, eller ens låna pengar till underhåll av befintliga byggnader...

Platsen ingår i ett vattenskyddsområde.

Det finns arkeologiska lämningar på på platsen.

Det finns eller befaras finnas gifter i marken efter (historisk) industriverksamhet, t.ex. gruvdrift, metallframställning, sågverk som impregnerat med kreosot.

Storleken torde inte spela så stor roll, och avsaknaden av el och VA spelar inte heller någon roll.

Det som spelar roll är om byggnaden kan tänkas överleva en vinter...Det finns ett undantag för byggnader av "tillfällig karaktär", max tre månader. Det undantaget är till för att möjliggöra byggbaracker t.ex.
Du har säkert rätt formellt, det är sorgligt att vi har sådana regler så att folk inte utan byråkrati kan bygga en stuga i skogen med markägarens tillstånd.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Saxat ur Svt:s artikel:
"Terese berättar att kojan är bygglovsbefriad, tack vare storlek, utformning och standard och för att det inte finns avlopp, vatten eller el. Men även för att bygget ligger utanför detaljplanens område och inte stör landskapsbilden. Marken är privatägd och Terese har avtal med markägaren."
Då är ju frågan om Therese på egen hand läst sig till, frågat vänner etc och därefter dragit slutsatsen att ”kojan” är bygglovsbefriad, eller om hon faktiskt fått det svaret från kommunen?
(Och har hon isf fått det skriftligt?)

Jag kan inte se att den skulle vara bygglovsbefriad, men om Therese kommun anser ngt annat får det stå för dem.

Sen förstår jag att hon är stolt projektet, men jag kan tycka det är lite klantigt att visa upp det för omvärlden på det sättet. Om du bygger något som är den avsett att vara en ”hemlig koja”, låt den då vara hemlig.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har säkert rätt formellt, det är sorgligt att vi har sådana regler så att folk inte utan byråkrati kan bygga en stuga i skogen med markägarens tillstånd.
Men jag förstår också varför vi har reglerna.

En stuga i skogen på en bra plats är inget problem.

En stuga i skogen på en väldigt "fel" plats (t.ex. där varit ett gammalt sågverk) blir ett problem när t.ex. barn blir sjuka.

Två stugor, långt ifrån varandra i två olika skogar många tiotals mil från varandra är inte heller något problem.

Problemen börjar uppstå när det inte handlar om en eller två små stugor, utan om en hel stugby, eller att stugorna inte längre är små stugor, utan byggnaderna glider iväg och blir "riktiga hus".

Om det uppstår flertalet stugor, "stugbyar", campingar, bostadshus helt och hållet "bara sådär", så berör det inte enbart markägaren till slut. Grannarna påverkas av sådant som ökad trafik - den lilla gångstigen som går över grannens mark önskas förvandlas till farbar väg, behov av VA, el. Kommunen påverkas genom att den behöver hämta sopor m.m.

Att bygga ett hus sådär på annans mark utan att ha reglerat ett skriftligt bostadsarrende, tycker jag dessutom låter som upplagt för kommande tvistigheter och problem.
Markägaren byts ut och den nya markägaren vill ha (mer) betalt, markägaren "konfiskerar" stugan och backar om löftet att ha stuga där? Stugbyggaren vill bygga ut, borra brunn eller annat? Vägrätt till stugan?
Försäkra stugan?

Som markägare (skogsmark) så får man oftast rätt att bygga en enklare stuga (jaktstuga) bara man gör en bygganmälan, förutom i tättbefolkade kommuner eller i populära turistkommuner ( Stockholms skärgård, Öland/Gotland, Västkusten m.fl.), där det viktigt att säkerställa att det som gör området intressant för turister inte förstörs.

Jag har själv fått rätt att bygga en enkel "sjöbod" av mindre storlek invid den av tradition använda båtplatsen på jordbruksfastigheten, avsedd för förvaring av fiskeredskap/båtredskap och för att härbärgera gårdens sjövattenpump efter en bygganmälan. Kravet som ställdes var att övernattning inte skulle vara möjligt. Nu lär ingen vilja övernatta där i alla fall: det är kopiöst med mygg och knott där - det skulle behövas en i det närmaste industriell Thermacell installation för att klara en enda natt...

• Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu handlar väl detta om en koja?
I texten står det;
”De kallar den 12 kvadratmeter stora stugan för en koja, för det är vad projektet var från början”. Jag tror en koja var intentionen när projektet startade, men sen svävade det ut och blev ett hus.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
det är kopiöst med mygg och knott där - det skulle behövas en i det närmaste industriell Thermacell installation för att klara en enda natt...
Om jag stannar vid 'koja' och tänker på alla de kolmilor och den tjärdal mina föregångare haft i drift här de senaste århundradena är inte bygganmälningar eller för den delen myggor nått jag skulle fundera på om jag skulle återuppta de traditionella inkomstkällorna på fastigheten, bygger jag koja är det med Byggningabalken tryggt bakom mig och gårdens behov av byggnader för driften, kojor ska inte behöva prövas mot nuvarande statliga byggregler eller kommunala småpåvars tyckanden och avgifter för 'bygganmälan'

Har man provat kolning och kännt den 'värme' milan avger i skogen under veckor har man inga termacellbehov, men är så inrökt efteråt att man kan lämna kvar paltorna i skogen och sanera sig själv ordentligt innan man återgår till ett modernt luktfritt liv i möblerade rum.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag stannar vid 'koja' och tänker på alla de kolmilor och den tjärdal mina föregångare haft i drift här de senaste århundradena är inte bygganmälningar eller för den delen myggor nått jag skulle fundera på om jag skulle återuppta de traditionella inkomstkällorna på fastigheten, bygger jag koja är det med Byggningabalken tryggt bakom mig och gårdens behov av byggnader för driften, kojor ska inte behöva prövas mot nuvarande statliga byggregler eller kommunala småpåvars tyckanden och avgifter för 'bygganmälan'

Har man provat kolning och kännt den 'värme' milan avger i skogen under veckor har man inga termacellbehov, men är så inrökt efteråt att man kan lämna kvar paltorna i skogen och sanera sig själv ordentligt innan man återgår till ett modernt luktfritt liv i möblerade rum.
Utan tvekan så skulle en kolmila med tillhörande koja tillhöra "jordbrukets driftsbyggnader" och vara bygglovsfritt.Men en bygganmälan behöver göras.
Möjligen så kan diverse andra moderna lagstiftningar eller regelverk än byggregler sätta käppar i hjulet eller krångla till själva kolningen.

Det som kan bli intressant i just den här kråksången, är att det antagligen inte går att resa en mila på en gammal kolbotten, eller att bygga en ny kolarkoja ovanpå resterna av en gammal kolarkoja. (historisk/arkeologisk lämning).

Annars valde ju de gamle oftast ut "bästa platsen" för sådana här anläggningar... Jag har flera stycken i skogen, samt en ovanligt välbevarad tjärdal.

Att bygga ett fritidshus (om än litet) mitt skogen är helt annan sak. Det är ingen "ekonomibyggnad".

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Utan tvekan så skulle en kolmila med tillhörande koja tillhöra "jordbrukets driftsbyggnader" och vara bygglovsfritt.Men en bygganmälan behöver göras.
Möjligen så kan diverse andra moderna lagstiftningar eller regelverk än byggregler sätta käppar i hjulet eller krångla till själva kolningen.

Det som kan bli intressant i just den här kråksången, är att det antagligen inte går att resa en mila på en gammal kolbotten, eller att bygga en ny kolarkoja ovanpå resterna av en gammal kolarkoja. (historisk/arkeologisk lämning).

Annars valde ju de gamle oftast ut "bästa platsen" för sådana här anläggningar... Jag har flera stycken i skogen, samt en ovanligt välbevarad tjärdal.

Att bygga ett fritidshus (om än litet) mitt skogen är helt annan sak. Det är ingen "ekonomibyggnad".
Terese har ju byggt en stugliknande koja, det är ju en koja med hennes egna ord men knappast nått som är nödvändigt för jord och skogsbrukets drift och den lär därför tyvärr omfattas av moderna byggregler och anmälningskrav.

K Krille4 skrev:
Varför det?

/Krille
För man inte får bygga stugor/kojor fritt. Komplementsbyggnad till jord/skogsbruket, dvs en raststuga vid skogsarbete eller fäbod etc kan vara okej beroende på förutsättningar men inte nöjesbyggnader.

K
Hur som helst borde hon håll låg profil. Jag ser inte att hon har något att tjäna på att det får uppmärksamhet.

Tvärtom kan det reta upp folk som gör en anmälan till kommunen för det är inte någon liten koja det handlar om utan en riktig liten stuga. Dessutom måste hon ju göra en bygganmälan för kaminen.

Kan förstå att folk skrivit elaka saker till henne, även om det är tråkigt för henne - Har man inget snällt att skriva till någon bör man inte skriva något alls.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Nja? Behöver verkligen bygganmälan göras för ekonomibyggnader för näringens behov?

"Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/

"Undantag från kravet på anmälan
Det finns undantag från kravet på anmälan för:

• vissa åtgärder till en- och tvåbostadshus,
  • vissa rivningsåtgärder,
  • vissa åtgärder avseende byggnader eller tomter som tillhör staten eller en region,
  • åtgärder som rör ekonomibyggnader, och
  • åtgärder som rör byggnader eller andra anläggningar som är avsedda för totalförsvaret och som är hemliga."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/anmalan/

Om det är en riktigt ekonomibyggnad, så behövs genrellt varken eller.

Jag har många gånger tänkt att bygga en sån här raststuga, men jag skulle aldrig gå till pressen med det.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nja? Behöver verkligen bygganmälan göras för ekonomibyggnader för näringens behov?

"Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring."

[länk]

• vissa åtgärder avseende byggnader eller tomter som tillhör staten eller en region,
  • åtgärder som rör byggnader eller andra anläggningar som är avsedda för totalförsvaret och som är hemliga."
[länk]

Jag har många gånger tänkt att bygga en sån här raststuga, men jag skulle aldrig gå till pressen med det.
Om det är så att det krävs bygganmälan för kolmila och tillhörande kolarkoja är det ju uppenbart fel på reglerna, den som vill och orkar ser då till att reglerna ändras och andra bryr sej inte så mycket om formalia utan ser till att bygga det som behövs utan att besvära myndigheterna med en massa onödigt administrativt arbete...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M -MH- skrev:

[länk]

[länk]

Nej behövs ingen anmälan, förutsatt att man har nog stor näring att du får bygga utan lov.

Herregud. Har ni missat att barnen var med! Det kan aldrig vara tillåtet! Det kunde ju fått en spik i foten! Och slått sig! Är det inte barnarbete? Och barn på en byggarbetsplats! Har nån inte kontaktat socialtjänsten? Barn ska gå rakt hem från skolan och sen sitta och bli uppfostrade av Google framför datorn till läggdags!

Eller så var det bara glädjande att läsa om en mamma som gör nåt roligt utomhus med barnen. Sen kommer de tyvärr garanterat snart få en lektion i jantelagen när nån anmäler kojan för att de är bittra surrövar.

• Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Herregud. Har ni missat att barnen var med! Det kan aldrig vara tillåtet! Det kunde ju fått en spik i foten! Och slått sig! Är det inte barnarbete? Och barn på en byggarbetsplats! Har nån inte kontaktat socialtjänsten? Barn ska gå rakt hem från skolan och sen sitta och bli uppfostrade av Google framför datorn till läggdags!

Eller så var det bara glädjande att läsa om en mamma som gör nåt roligt utomhus med barnen. Sen kommer de tyvärr garanterat snart få en lektion i jantelagen när nån anmäler kojan för att de är bittra surrövar.
B Bombus pratorum skrev:

Bryter man mot lagen får man ändå vara beredd att någon stör sig när man går ut i tidningen och skryter om det. Själv har jag inge problem mot liknande om det sker på lämplig plats vilket det verkar gjort.

Jag finner inget i SVT Play om Therese och hennes koja. Har någon av er en länk dit att ge oss?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.