S Staffan123456789 skrev:
Självklart skulle han väl lånat grävaren av en kompis gratis, så hade det blivit ännu billigare… Sen att det kostar att ha och äga en grävare är väl en helt annan sak….
Ja det är en annan sak eftersom artikeln handlar om att bygga poolen. Är en billig pool automatiskt dyrare att driva eller hur menar du?

A ati skrev:
Det gäller att vara om sig och kring sig... Vad kan man förvänta sig för livslängd på denna konstruktion tror ni?
Återkommer i frågan om några år.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Om många många många år hoppas jag :) Kunde du göra dig av med allt material som grävdes upp utan kostnad med? När jag räknade på det hos oss landade bara bortforsling + deponi på 25k

• Haha
maria01
  • Laddar…
A ati skrev:
Om många många många år hoppas jag :) Kunde du göra dig av med allt material som grävdes upp utan kostnad med? När jag räknade på det hos oss landade bara bortforsling + deponi på 25k
Ja det är ju det som är så roligt när man har gård. Jag kan få betalt för att hämta fyll om det behövs, men jag tar emot det helt gratis bara för att vara snäll (och bygga ut en slänt att ha som upplag för timmer) Det enda som kostar för mig med att bli av med fyll är dieseln till traktorn att köra bort det till skogen och tippa..

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
linern borde hålla minst 15 år i sverige

A ati skrev:
du kan landa Biligare om du hittar nån som vill fylla ut tomten ganska vanligt i villa områden så du bara betalar transporten

J j-o75 skrev:
Har du någon byggtråd om din pool? Frugan vill ha pool men jag tycker priserna ofta är uppåt väggarna. En träpool verkar så enkel i sin konstruktion, jag skulle iofs behöva en som inte behöver vara helt nedgrävd vilket komplicerar saken

S surfarn skrev:
Har du någon byggtråd om din pool? Frugan vill ha pool men jag tycker priserna ofta är uppåt väggarna. En träpool verkar så enkel i sin konstruktion, jag skulle iofs behöva en som inte behöver vara helt nedgrävd vilket komplicerar saken
har ni kollat på ovan mark pool dom går sänka ner behöver en platta plus en dag med kompisar att montera ihop

S surfarn skrev:
Ja det finns i forums delen"pool".
Priserna är galna. Det var det jag upptäckte också. Ser inte att det skulle vara mer komplicerat med halvt nedgrävd. Bara att anpassa ramen med stöd?

S surfarn skrev:
Hej, skulle vara fint med flera bilder på ram konstruktionen.

Jag gillar verkligen folk som gör sådana här grejer. Har själv byggt en pool av liknande konstruktion.

Det skulle dock vara intressant att se vad som ingår i budgeten och vilka val som har gjorts. Skulle säga att det är möjligt att bygga en sådan pool för 50000.
Men jag betvillar starkt på att det går om du ska ha pooltak och luftvärmepump osv.

JYr76 JYr76 skrev:
Hej, skulle vara fint med flera bilder på ram konstruktionen.
Ja det hade det säkert! Tyvärr är den under mark för tillfället, men den är inte så spännande. Det är ju mer som en vägg typ.

J justus skrev:
Jag gillar verkligen folk som gör sådana här grejer. Har själv byggt en pool av liknande konstruktion.

Det skulle dock vara intressant att se vad som ingår i budgeten och vilka val som har gjorts. Skulle säga att det är möjligt att bygga en sådan pool för 50000.
Men jag betvillar starkt på att det går om du ska ha pooltak och luftvärmepump osv.
Värmepump ingår. Det nämns också i artikeln. Däremot inte tak. Men det ingick inte heller i någon offert för 250000 heller. Ett skjutbart tak skulle i detta fallet vi dubbelt så dyrt som poolen och det är ju också svårt att få till själv. Möjligtvis någon form av odlingstunnel om man tycker det är okej utseendemässigt.
I vårt fall skulle det ta utsikten från huset på nedre våningen så tak går bort av sig själv. Var mer sugen på ett skjutbart pooldäck, men det går nog inte att fixa till rimligt pris.
Det som ingår är det som står. Liner, material till ram och botten, grävning och fyllning, slangar och pump med två inlopp och ett bräddavlopp och värmepump 9kw.
Klarade en bra bit av trädäcket också, men nu har ju priserna skenat så det blir nog svårt att få med.

för några år sen såg jag en som hade byggt ett eget tak av aluminium profiler och kanalplast det samma som dom färdiga man kan köpa

• Gilla
j-o75
  • Laddar…
Jättekul projekt. Synd att artikeln är så bristfällig gällande detaljerna. Inte ett ord om själva väggarna, som oftast är de svåraste att få bra med tanke på det enorma tryck som vattnet utövar på dessa, speciellt med en massa lek och stoj i poolen.

Vi byggde också pool med stram budget, det är en stor utmaning att få ner priserna, bara en rostfri poolstege ligger på 5-6000 kr, för att inte tala om värmepumpar, kopplingar, pooltäcke, isolering osv.

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.