23 091 läst · 49 svar
23k läst
49 svar
Byggde mur mellan tomter men grannen vill inte vara med och betala !!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
muren ligger i tomtgräns.
jag tänker på att grannen fyllt upp ca 50cm i höjd med matjord mot vår mur.
om allt skulle gått rätt till hade man behövt hållfasthetsberäkna muren mot trycket från jorden.
på våra egna andra murar gjöt vi in plastnät i murarna som sedan gick 4m ut i jorden, för att få maximal stabilitet i muren.
,jag anser att han utnyttjat muren men var för snål att betala något.
jag tänker på att grannen fyllt upp ca 50cm i höjd med matjord mot vår mur.
om allt skulle gått rätt till hade man behövt hållfasthetsberäkna muren mot trycket från jorden.
på våra egna andra murar gjöt vi in plastnät i murarna som sedan gick 4m ut i jorden, för att få maximal stabilitet i muren.
,jag anser att han utnyttjat muren men var för snål att betala något.
Redigerat:
öhh..häcken är planterad efter han fyllt upp med 50cm jord mot muren....123abc skrev:Detta svaret är inte juridiskt men jag såg heller inte någon juridisk frågeställning.
Ni ville ha en mur mellan tomterna och grannen ville inte vara med.
Ni bygger muren själva.
För att grannen sen lagt lite jord på sin tomt så tycker ni att det är fel. JA för att det är både 50cm med jord, regnvatten o marktryck mot en mur som han ej betalt.
Jag förstår inte problemet eller varför ni vill att grannen ska delfinansiera era egna projekt.
Vad jag tycker att ni ska göra är ingenting utan var istället glada att grannen inte protesterade mot uppförandet av muren. Fanns från början ett trästaket i samma höjd.
Vilken nytta har grannen av muren när han enligt bilden har en häck längs muren?
Ja, och hur gammal är häcken ?thomasliam skrev:
Normalt sett så är det väl kutym att den som har en slänt och vill fylla upp också bekostar muren, alltså din granne.
Det kan också vara så att man behöver byggnadslov om man vill ändra tomthöjden. Möjligen har du en öppning för en dialog med grannen om han inte har sådant (erforderligt??) lov.
Varför i hela friden gjorde du, det som låg på grannens ansvar (genom att bygga muren), och varför har du väntat så länge med att reagera? :wow:
Kan nog tycka att du har bäddat för problemet, som du tycks uppleva nu, själv.
Från början hade bara vi vår fastighet där. Det fanns ett lika högt trästaket med cementgrund i botten. Cementpelare var 4 m som fästpunkter. Grannen köpte tomten brevid, han frågade om tillstånd att lägga villan i viss vinkel..vi godkände detta.
Innan vi byggde muren blev grannen tillfrågad om han ville dela på kostnaden..han sa nä.
Ett år efter fyllde han upp med jord mot mur...jag frågade då varför han gjorde så, han svarade "jag trodde det var ok nu när tiden gått".
Därefter har tiden gått och vi har försökt komma på om det han gjort är ok.
Detta har tagit tid.
Häcken var halvt uppväxt när den planterades..
Men håll er till frågan..tiden har ingen betydelse.
ÄR DETTA OK?
Innan vi byggde muren blev grannen tillfrågad om han ville dela på kostnaden..han sa nä.
Ett år efter fyllde han upp med jord mot mur...jag frågade då varför han gjorde så, han svarade "jag trodde det var ok nu när tiden gått".
Därefter har tiden gått och vi har försökt komma på om det han gjort är ok.
Detta har tagit tid.
Häcken var halvt uppväxt när den planterades..
Men håll er till frågan..tiden har ingen betydelse.
ÄR DETTA OK?
det beror nog lite på murens placering, om ni äger några cm mark på andra sidan muren så får grannen inte ändra höjden på eran tomt iaf. och står den in på grannens tomt så kanske han kan tvinga er att ta bort/flytta den?
Lite tråkig attityd här nu tycker jag... Muren skulle du byggt på din fastighet för att ha rätt och/eller möjlighet till nödvändigt underhåll på dess båda sidor, så där är min bedömning att du spelat bort dig lite.
Min bedömning är att du genom att bygga i tomtgräns gjort valet att själv finansiera en anläggning som kommer kunna nyttjas av er båda!
Däremot tror jag nog om tidsförloppet är dokumenterat så kan du nog hävda att grannen nu övertagit underhållsansvaret för muren nu när han har mer nytta av den.
Men som sagt att han ska betala något för anläggandet ser jag som helt orimligt!
Min bedömning är att du genom att bygga i tomtgräns gjort valet att själv finansiera en anläggning som kommer kunna nyttjas av er båda!
Däremot tror jag nog om tidsförloppet är dokumenterat så kan du nog hävda att grannen nu övertagit underhållsansvaret för muren nu när han har mer nytta av den.
Men som sagt att han ska betala något för anläggandet ser jag som helt orimligt!
Det kan väl inte var okej att fylla upp gjord mot någon annans mur även fast den står precis på tomtgränsen, muren kanske inte tål den belastning samt att den blir ful av att bli täckt av jord, beroende på hur muren ser ut på ytan. Är muren målad så kanske man inte vill ha den täckt av gjord även fast den står på tomtgränsen.
På en del äldre fastigheter kan det finnas hus/förråd som står på tomtgränsen, är det isåfall okej för grannen att fylla upp med jord ända till taket????
På en del äldre fastigheter kan det finnas hus/förråd som står på tomtgränsen, är det isåfall okej för grannen att fylla upp med jord ända till taket????
Exakt, men man kan säkerligen få ett servitut utfärdat för att kunna sköta underhållet även fast grannen vägrar ifall man har fått bygglov på något som står precis på tomtgränsen.JothaR skrev: