P
ja nu har ju våren kommit o nu e de dags o inhandla lite mer saker :)

QCR Capital Bordcirkelsåg CSB 315
är detta nåt o köpa eller är det som att köpa en nitlott på konsum?

ska ha den till massa byggen i sommar, plus renoveringen jag håller på med om nu den klarar det jobbet? billiga maskiner bruka ju ha en tendens att inte orka dom där riktigt grova materialerna, men den har ju 3fas motor så det är ju gott tecken!

planomaskin har ju denna woodstar maskin
Plano Maskin AB kostar några hundra mer

mest av allt vill man ha en gts10, bara för att den är så vacker men där sätter ekonomin stopp :(

Mikael_L
Tja, jag tror på den maskinen i alla fall.
Det är nog den som ligger som nr1 i min framtida shoppinglista (då ett husbygge verkligen kommer igång). Jag tror att den är bättre än GTS10 som ren byggsåg sett, då den verkar så ruskigt robust, bara tjock kraftig stålplåt överallt.

Jag är nästan 100 på att det är samma maskin som clasohlson har, fast med 230-voltsmotor, och därmed lägre effekt.
Kompisen min har köpt CO:s, han säger att även då man kör kraftiga saker så känns den inte klen, men lite ork tappar den iaf. Med trefas och 600W till tror jag det blir kanonbra.
Jag ska försöka få chansen att prova hans maskin lite, även kolla hur det fungerar att kapa skivor i vinkel med geringsbordet. Jag kan meddela resultatet jag kommer fram till.

Hade jag pengarna skulle jag köpa en GTS10 alla dagar i veckan. Jag kan dock konstatera att även billiga klyvar funkar förvånansvärt bra till renoveringsjobb/husbygge. Det är det riktiga finsnickeriet som inte funkar bra men det är ju inte så mycket sånt. Fönsterbrädor etc går utmärkt även med en billigare såg - själv har jag den större sågen från Bauhaus.

Mikael_L
Många byggare verkar föredra gjerdesågen, vilken känns som ljusår ifrån en GTS10:a.
På ett bygge tror jag många gånger hållbarhet och robusthet är viktigare än dom där sista tiondelars millimetrar i precision... Det är nog svårt att hitta en såg som ger allt i båda världarna, men de två omdiskuterade maskinerna tror jag försöker lägga sig lite mitt emellan, och då tror jag GTS10 är mer precision och Capital mer tålig mot hårda tag.
Men det är ju givetvis endast min bedömning utifrån hur sågarna är uppbyggda och känns.

P
får tacka för dom svaren! blir nog då en "capital" såg från drift-underhåll! va och fingrade på sågen på clas ollsons idag o dem ser exakt likadana ut som Mikael_L berättade :) bara att denna är billigare plus att den e 3fas , blir nog mumma detdär

Mikael_L skrev:
Nu MathiasS har du chansen, om du bor i sthlm eller malmö-trakten:
Bosch bordscirkelsåg
Bordssåg bosch GTS 10 + bord
Ja det vore nått, tyvärr har jag passerat stadiet där det går att motivera dylika inköp i renoveringsprojektet.....:mad:

Vad gäller priset så kan man väl tycka att säljaren gör en lite väl bra affär? Inköpspris 6800 ex moms, säljs nu för 5500.

Mikael_L
Vi får väl se hur länge annonserna ligger kvar, du kan ha helt rätt.

Det ingår väl borden iaf...

Men jag kan tycka att proffsmaskinerna verkar gå att sälja förvånansvärt dyrt ändå, rätt ofta.
Det är ju nåt att tänka på för den som funderar på att köpa en billig maskin för att den endast ska användas till ett tidsbegränsat projekt. Om man istället köper en proffsmaskin och säljer efteråt så blir det kanske inte så mycket mer pengar ändå. Om man nu kan sälja den då ! :D
Ett annat problem är ju att ligga ute med pengarna förståss...

P
jahapps! har nu köpt en byggsåg o de vart en woodstar st12! 2990+ 160 kr i frakt, helt okej pris!

funkar riktigt bra,men klingan ska bytas ut mot nån mer fintandad sak, är mycket nöjd med själva sågen MEN en sak vad desto jobbigare.. monteringen!!! det följde med brikor o distanser o allt möjligt.. o bruxen? ja den va som om familjen hedenhös gått en ritkurs på :/ höll på i över 3 timmar med att montera och montera av o prova o trixa :surprised: bruka bruxarna va såhär dåliga? vet att vissa möbelhandlare kan ha hemskt dåliga men en sån här maskin?, visst de stog att man skulle sätta skruven där,,, men inte att de skulle vara femtielva distansar där , de fick man prova sej fram med men de gick till slut :D

• DSC000052.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Är du njöd med ditt inköp? Funkar den bra? Hur görs inställningar.

Jag funderarligen på en likadan.

Patrik

P
patrik skrev:
Hej

Är du njöd med ditt inköp? Funkar den bra? Hur görs inställningar.

Jag funderarligen på en likadan.

Patrik
Hej!
ja jag är mycket nöjd,, den skär de grövre utan att ens sucka! inställningarna görs med 2 rattar under, sen bredden som ska kapas gör med en linjal som spänns fast med en kläm anordning och det funkar mycket bra!
det är ett bra köp!

Var köpte du sågen? Finns den på CO?
Köpte du till bordet eller ingick det?

Rör sig rätlinjalen, när man sågar dvs flexar ut från sågen?

Jag vill helst ha en såg i samma stil, men med en rätlinjal som spänns fast på båda sidor av bordet, typ Dewalt 744 och Blå Boschen.

Patrik

P
jag köpte den direkt av Plano Maskin AB och allt på bilden medföljer, den på clas olsons är bara på 230volt så den är lite slöare än denna jag köpte , hur lika dom är går att diskutera,svårt att säga men jag tror inte det är samma som tillverkar, woodstar är ett märke som scheppach gör och de clas ohlsons har kan nog vara av kina kvalite

rätlinjalen sitter nog ganska så stumt

http://www.planomaskin.se/producenter/Woodstar/Gds 1-2.pdf där är en recension som tidningen gör det själv gjorde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.