4 974 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Byggcentral istället för fast installation
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har precis fått ett nytt markmätarskåp i stugan då eon gjorde om från luftledning till nergrävd kabel. Jag bad om, och fick, en 16A trefas handske på utsidan av skåpet, mycket praktiskt.
Jag funderar på om det finns något problem med att bara köpa en liten byggcentral och sätta i boden/verkstan i princip permanent, och sen varje gång vi är där (3-4 ggr per år) så drar vi skarvsladd ner för att få lite lyse och uttag?
Det är ca 75m så det blir ju lite förluster på en vanlig 2.5mm skarvsladd, men vi har inga maskiner som är i närheten av 16A i dagsläget.
Det enda jag kan komma på är att man får jfb på fel sida om skarvsladden och därmed inte fångar ev problem i den.
En byggcentral och några skarvsladdar på Jula går ju på 3-4 tusen, och det får man ju inte mycket elektriker för.
Vi har precis fått ett nytt markmätarskåp i stugan då eon gjorde om från luftledning till nergrävd kabel. Jag bad om, och fick, en 16A trefas handske på utsidan av skåpet, mycket praktiskt.
Jag funderar på om det finns något problem med att bara köpa en liten byggcentral och sätta i boden/verkstan i princip permanent, och sen varje gång vi är där (3-4 ggr per år) så drar vi skarvsladd ner för att få lite lyse och uttag?
Det är ca 75m så det blir ju lite förluster på en vanlig 2.5mm skarvsladd, men vi har inga maskiner som är i närheten av 16A i dagsläget.
Det enda jag kan komma på är att man får jfb på fel sida om skarvsladden och därmed inte fångar ev problem i den.
En byggcentral och några skarvsladdar på Jula går ju på 3-4 tusen, och det får man ju inte mycket elektriker för.
Med dom längderna och en bod/verkstad ska du nog inte tänka så mycket på skarvsladdar, bara samla kapital i ladan och se till att få en permanent ledning nergrävd och då kan kan du ( men inte bra ) ha ett kraftuttag och byggcentral . Rekommenderar till at göra det riktigt med central och fast installation i bod/ verkstaden. Det med lång skarvsladd som ligger öppet är inte bra, kan skadas eller så efter ett tag ( lite lång tid ) så äts den upp av solljuset och blir spröd.
Jag hoppas att det är ett högt skåp. CEE-don är inte petskyddade så de ska sitta minst 1,7 m upp (eller vara av blockerad typ).
I övrigt håller jag med jonaserik, det är bara att spara. Om du gör grävjobbet själv blir det billigare.
I övrigt håller jag med jonaserik, det är bara att spara. Om du gör grävjobbet själv blir det billigare.
...det kan ju vara ett förreglat uttag om det sitter lägre..?
Annars rekommenderar inte jag heller skarvsladd.
Annars rekommenderar inte jag heller skarvsladd.
Redigerat:
Inte om det finns JFB före och är ett 16 Amp, allt upp t.o.m 16 amp ska det vara JFB som skydd. Vid 32 amp behövs inte JFB , men då gäller 1,7 metertommib skrev:
Jag minns tydligt att det för många år sedan var en diskussion om cee uttagen och om inte locket som sitter på dom flesta räcker som petskydd. Vad jag däremot inte mins är hur det hela slutade, men det kanske finns någon annan som mins. Jag mins inte ens om det var här på forumet eller någon annan stans.
Formellt räcker det fjädrande locket på CEE-uttagen men i praktiken givetvis mindre lyckat och därför bra att hålla sig högre som tommib skrev. Markskåpen uppfyller det som tpsoft nämner genom sin skyddade placering bakom lucka och i många fall med möjlighet att ta ut sladden med luckan låst.E elmont skrev:Jag minns tydligt att det för många år sedan var en diskussion om cee uttagen och om inte locket som sitter på dom flesta räcker som petskydd. Vad jag däremot inte mins är hur det hela slutade, men det kanske finns någon annan som mins. Jag mins inte ens om det var här på forumet eller någon annan stans.
Sen är det i de här fallen numera krav på JFB upp till 32 A uttag så även där lite skillnad i utgåva 3 mot de tidigare 16 A som jonaserik nämnde.
Och i TS grundfråga kan jag bara hålla med de som rekommenderar en normal fast installation det blir obetydligt dyrare och mycket bättre direkt med risk att det hamnar där senare ändå.
Diskussionen sticker iväg som vanligt här på byggahusJ jonaserik skrev:
Sen ser jag att alla tycker att man ska göra en fast installation. Men enda motiveringen hittills är att skarvsladd kan gå sönder om den ligger framme. Jag tänker dock att slitaget på en sladd som ligger framme på tomten 10-20 dagar om året är minimalt.
Om man gör en fast installation, hur grov kabel ska man sikta på då för 75m och 16A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 003 inlägg
Det beror på hur mycket du vill kunna belasta den? 10 A trefas ger 7 kW vilket räcker till vedkap och andra tyngre maskiner, inkl laddning av elbil. Då kan du klara dig med 5G2.5 mm² även om det blir lite snålt. Nästa steg är 5G6 mm², då är du framtidssäkrad. Då slipper du även kostnaden för extra säkringar i mätarskåpet.
Det är annars inget fel på en skarvsladd som används temporärt. Men efter att du rullat ut den för tredje gången så är risken stor att den får ligga kvar... Det är inga problem i de första 5 åren...men förr eller senare blir den skadad.
Det är annars inget fel på en skarvsladd som används temporärt. Men efter att du rullat ut den för tredje gången så är risken stor att den får ligga kvar... Det är inga problem i de första 5 åren...men förr eller senare blir den skadad.
Och ett uttag och stickpropp är inte i närheten av den säkerhet som en fast anslutning, det är väl bla därför man får fast ansluta "grejer" utan JFB men ska "grejen" anslutas med stickpropp så ska den skyddas av en JFB. I alla fall när det handlar om dom strömmar som normalt förekommer hos privatpersoner.
Precis, men en 16A byggcentral för tusenlappen på Jula har ju både automatsäkring och jfb inbyggd.E elmont skrev:Och ett uttag och stickpropp är inte i närheten av den säkerhet som en fast anslutning, det är väl bla därför man får fast ansluta "grejer" utan JFB men ska "grejen" anslutas med stickpropp så ska den skyddas av en JFB. I alla fall när det handlar om dom strömmar som normalt förekommer hos privatpersoner.