61 560 läst · 126 svar
62k läst
126 svar
Byggaren vill inte prata - vad gör jag?
Medlem
· västra götaland
· 84 inlägg
missen var nog att välja den dyraste. han kanske hoppades på att du skulle skippa hans bud för att slippa jobbet? lycka till hursom.
intressanta hade vart vad det har kostat ts säger hon hitta bara 2 stycken på nätet där är ju första misstaget sen att ta den dyraste av dom 2 som att det är nån form av garanti. sen är väldigt få snikare som vill ta sig an en renovering av det här så jag skulle gissa på skojare båda 2 en riktig bra snickare eller nån som bygger oss andra på fritiden behöver inte göra reklam på nätet dom har redan boken bokad långa tider framöver
dom är lite roliga dom här trådarna där trådstartaren försvinner direkt
Ja, anlitar i stort sett bara hantverkare som jag fått personlig rekommendation till. Som du säger, bra hantverjare är ofta uppbokade ett bra tag. En (bra) snickare vi hade sa att han var vanligen inbokad ett halvår framåt.M maria01 skrev:intressanta hade vart vad det har kostat ts säger hon hitta bara 2 stycken på nätet där är ju första misstaget sen att ta den dyraste av dom 2 som att det är nån form av garanti. sen är väldigt få snikare som vill ta sig an en renovering av det här så jag skulle gissa på skojare båda 2 en riktig bra snickare eller nån som bygger oss andra på fritiden behöver inte göra reklam på nätet dom har redan boken bokad långa tider framöver
Men om man som kund av någon anledning bestrider fakturan och ärendet stannar upp i en tvist/för att man har delade meningar - som man meddelat tydligt - om exv. belopp eller om byggarens resultat (fackmässighet), så kan man faktiskt.. om saken ändå löser sig senare år, ändå få ROT-avdrag på utfört arbete senare (man brukar isf senare års utrymme, förvisso); givet förstås att man då senare bedömer att arbetet kan ses som fackmässigt utfört; och att man senare kommit fram till att vissa eller alla delar är det, och att man som kund är beredd att betala; dvs att man är överens.T TSkoogh skrev:Vad gäller RUT/ROT så kan företaget ansöka om utbetalning hos skatteverket först EFTER att betalningen inkommit. Så den kan inte vara registrerad ännu om TS betalt något än.
Om SK nekar avdraget beror detta på att man antingen inte arbetat ihop tillräckligt mycket skatt, eller redan förbrukat avdraget för innevarande år. Då ska kunden faktureras det resterande beloppet.
I detta fall så framstår det däremot tveksamt om man alls ska betala något, i alla fall för de delar som inte framstår fackmässigt utförda. Synpunkter och bestridande ska meddelas byggaren; att man inte är överens.
Hot om "missad ROT" är irrelevant, inget att bry sig om.
Nja.. ja visst det finns skyddade yrkestitlar.. då skyddade av lag.S swedjeep skrev:
Sedan finns andra typer av titlar, exv. auktorisationer.. dvs titlar som branschorganisationer auktoriserar.. men de är inte lagskyddade på samma vis: vem som kan kalla sig.. allt möjligt.. men inte ta till sig yrkestitlar som kräver en s.k. legitimation, såsom läkare, psykolog etc.
Klipper in.. Källa, jobbland.se :
"Skillnad mellan skyddad yrkestitel och auktoriserad yrkesman
En skyddad yrkestitel utfärdas av en myndighet. Så är inte fallet med en auktoriserad yrkesman där det är en branschorganisation eller liknande som istället auktoriserar utövaren. Således finns det inte några lagstadgade regler kring vad en auktoriserad yrkesman faktiskt är, till skillnad från de yrkesgrupper som är skyddade av svensk lagstiftning."
Exempel på yrkesgrupper med auktorisation är fastighetsmäklare, elektriker.
Jag vill bara protestera mot påståendet att elektriker skulle vara någon auktoriserad yrkesgrupp, däremot måste man ha en som sköter egenkontrollprogramet i företaget och denne ska ha auktorisation. Men som sagt inte vanliga elektriker
Ja, absolut.. ingen invändning.E elmont skrev:
För att förtydliga för min del, det är inte yrkesgruppen elektriker som auktoriseras.
Således, någon i den verksamhet man tillhör har auktorisation - krävd auktorisation, därmed också ansvar i verksamheten för att kontroller sker som de ska - såsom auktoriserad ansvarig.
Således är auktorisationen uppgiftsbestämt, inte någon yrkestitel, och inte heller en i lag skyddad titel.
Det är uppgifterna som är kringgärdade av bestämmelser som gör att de ska utföras under skyddade förhållanden, som egenkontroll.