31 935 läst · 75 svar
32k läst
75 svar
Byggaren gjuter fast obehandlat trä i marken, kan väl inte bli bra?
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Jag är väldigt osäker, men det kan ha varit den här boken jag såg det i:
https://www.akademibokhandeln.se/bok/carport-valja-planera-bygga/9789153426561/
Googlade just.
https://www.akademibokhandeln.se/bok/carport-valja-planera-bygga/9789153426561/
Googlade just.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Googlar man på det så får ma nfaktiskt en hel del träffar på sidor som är nyare än 40 år.
Därmed inte sagt att det är fackmannamässigt. Personligen skulle jag inte göra så. Iallafall inte med något som behöver stå mer än 10 år.
Därmed inte sagt att det är fackmannamässigt. Personligen skulle jag inte göra så. Iallafall inte med något som behöver stå mer än 10 år.
Vi bytte staket på vår tomt för 3 år sedan, 1,8 m högt. De gamla stolparna var gjutna på detta sättet (tryckimpregnerat) och har inte varit behandlade någon gång (åtminstone inte sedan 1988) och staketet byggdes 1970, vilket jag tycker tyder på att det är ett klart gångbart alternativ, då stolpskor på ett så högt staket lätt blir svajigt. Jag gjorde likadant¨på det nya staketet
Tillbyggare
· Hallands län
· 385 inlägg
Fast Bockis själv var rätt välbevarad han med. I båda fallen var det ju för att de hade bevarats i en syrefattig mosse. Svårt för något att förmultna där.stig-helmer skrev:
Då hör du till fuskarna ??L lordi skrev:Är väl som vanligt på dagens byggen. Kan man fuska och ta genvägar så gör man det.
Det håller garantitiden ut, sen får det vara bra.
Jag är ofta med på besiktningar i egenskap av entreprenör, och ser hur mycket det fuskas. Ofta är det pga tidspress. Men nästan lika ofta av besparingsskäl.
Det finns hus som byggdes för 100 år sedan, som forfarande är i bruk och enbart fått underhåll och förbättringar. Husen som byggs idag skulle inte klara 50 år utan stora reparationer. Iaf inte de tekniska installationerna
Kolla vad det står i handlingarna. Det kanske är rätt utfört enligt beställning.
Om inte detta är fusk, vad är det då? Okunskap`?T twoody skrev:
Obehandlat virke under mark= kommer garanterat ruttna rasande fort. Finns det någon på fullaste allvar tycker att detta är ok??? Hade varit roligt att höra vad byggherren har att säga om detta? Vem vet, han kanske använder sig av tryckt virke i trästommen till huset,,,,,,
Nu vet vi ju inte om det handlar om obehandlat virke.P Pappa1986 skrev:Om inte detta är fusk, vad är det då? Okunskap`?
Obehandlat virke under mark= kommer garanterat ruttna rasande fort. Finns det någon på fullaste allvar tycker att detta är ok??? Hade varit roligt att höra vad byggherren har att säga om detta? Vem vet, han kanske använder sig av tryckt virke i trästommen till huset,,,,,,
Och bara för att någon gör något som inte håller för evigt är ju inte lika med fusk.