Grattis till grunden eller vad man nu säger! Vilken adress bygger du på egentligen?? Var nere i "träsket" ;) häromdagen när vi var ute och tittade till tomten och tog en promenad med kidsen. Hittade dock ingen Calle Anka-tomt någonstans tyvärr.

Vilka vitvaror kör ni andra med?? Jag försöker hitta en sammanhängade serie med enbart aluminiumvitvaror. Verkar som enda märket som har kylskåp separat från frysskåp är Cylinda. Både Bosch och Siemens har delad kyl och frys i aluminium.

Tomten är förövrigt helt röjd nu så på "semestern" nästa vecka blir det att dra ris uppför backen. Har ni inget för er och inte vill tjäna in avgiften till ett styrke-/aerobicspass så ligger tomten på Gamla landsvägen 35. Välkomna!! ;D
 
Träsk.....snyft....nu känner jag mig som Shrek!
Skämt åsido, förbi Billbäcks och sedan längre bort mot Glan så ser du bygget.
Gå förbi där den 3/1 så ser du resning av ett hus  :)

Vi kör med Siemens rostfritt rakt av.....enhetlig linje. Kolla http://www.siemens-hushall.com/produkter/produkter_content_show.asp?prid=1&ID=100

Hänger inte med på vad du skall ha riktigt med Siemens har ju kylskåp, frys och kyl-frysskåp i ett antal varianter. Vi kör en jänkarversion med ismaskin mm.

Gemene man har alldeles för mycket skräp i frysen för länge så en mindre frys passar oss utmärkt, för då omsätts varorna!!
 
Är Siemens rostfria vitvaror behandlade på något sätt för att motstå fettfläckar?? Har hört att det ska finnas lackade rostfria vitvaror som inte behöver torkas av efter varje användning.
 
Nja.....det är skillnad på alu och rostfritt. Alu kräver inte lika mycket underhåll emedan rostfritt måste torkas av ibland....men det är inget jättejobb!
 
Jaha har era tomter överlevet julen och snön? Inte så kul med ris som ligger under 15 cm snö direkt?!

Själv så har plattan inte kunnat slipas ännu men den verkar rätt jämn så det är inga problem. Huset kommer på tisdag :D :D :D!
 
Jodå, hade planerat att röja bort allt ris och lägga iordning alla stockarna den här veckan eftersom jag haft semester. Det sket sig ju ganska omgående. Hade kunnat få bort riset gratis om det inte hade varit för vädret eftersom jag fick kontakt med de som röjt de kommunala tomterna och kunde ha lagt vårat ris på det sista som de hade att hämta.

Men, men. Fick tag på en annan snubbe som kunde komma med risbil med "lyftkran" (utan släp). Så vi satsar på att dra ihop en risvälta när snön har smält bort så får han hämta den. Det skulle kosta i runda slängar runt en tusing så det kan det ju vara värt istället för att köra 200 lass på släpkärra.  ;D

Kul att huset kommer nästa vecka. Svänger kanske förbi en sväng och "inspekterar" när det kommit på plats. Så här såg det ut på tomten innan snön kom iallafall!! Det blev inte så mycket ris som synes. Det mesta är gran (tar inte så mycket plats) och det andra ligger reda högst upp på tomten så det slipper vi släpa upp.
 
  • tomten_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset kom idag......som att föda barn....nästan lika stort! :D :D :D
 
Calle Anka

Häftigt!!! KAn bara tänka mig känslan. När är det inflytt då? KAnske du redan har skrivit men jag orkar inte dra igenom alla inlägg nu... :)


Själva så fälldes vårat första träd igår! Med en alldeles för slö motorsåg, men ner kom den iaf!
Fick besök av en granne oxå, tydligen har kommunen varit ute och kollat tomterna, ( de har tomterna om var sida våran tomt), de pratade något om eventuellt att dela av deras tomter (inklusive) våran så det blir flera tomter med en väg emellan. inte presis våra planer. Men de har iaf inte tagit kontakt med oss ännu. Så vi får väl se hur det blir med det.

Ha det bra!
 
Kolla min lilla text på profilen....vi räknar med slutet av april!
Det känns verkligen bra. Hoppas nu allt flyter på som det ska!
 
Häftigt, en tråd bara för oss (blivande) Svärtingebor!
Jag har dock redan ett hus som står i Svärtinge, men är i tillbyggartagen då familjen växt så det knakat..:)

Ni som använt er utav Perssons Markentreprenad, hur uppfattar ni dom? Seriösa, bra pris osv?


 
Hej Martin_p!

Var bor ni? I det övre träsket eller i det nedre, underbara och helt fantastiska Svärtinge ;)!

Perssons = OK jobb, OK pris, OK seriositet!

Vi har egentligen inga stora saker att anmärka på....man bör dock vara mycket uppmärksam på vad som ingår i arbetet INNAN det påbörjas. Detta för att undvika konflikter om debitering.

Gällande grundarbeten kostar de ca 1200 kr/kvm färdig platta, relativt standardmässigt. De verkar vara duktiga gjutare och om mina avlopp fungerar med rätt fall mm får jag svara på sen  ;)

Annars kostar det
- grävare ca 590 kr/timma
- lastbil ca 590 kr/timma
- Arbete ca 285 kr/timma

Alla priser ex moms! Begär fast pris och ta med mycket fikabröd!
 
Vi bor uppe på höjden, man vill ju inte ha fuktiga strumpor i vardagsrummet.. ;)

Då vi har krypgrund på huset idag så kommer jag fortsätta med det även på tillbyggnaden som skall byggas ut i en vinkel från huset idag.

Fick brev från byggnadskontoret att de ville ha konstruktionsritning på grund och stomme, vilket jag inte har idag så det måste ju ordnas med. Undra om Perssons kan fixa ritning på stommen?
Det är ju igentligen bara rader med leca/prefab stockar som skall läggas på plats, samt mura igen gaveln.

Sen är det ju allt det där med KA å så som måste fixas..
 
Krypgrund....aha....då blir det mögliga strumpor ;)!

Skämt åsido....fråga Micke...tror dock inte de gör konstruktionshandlingar. Vänd dig till en firma i stan som kan rita upp det för en billig slant. Annars får du problem på byggsamrådet och bygget försenas. Även om det kan tyckas banalt med lite lecablock så skall ditt hus stå i 100 år och hålla laster även i framtiden.
 
Jo, krypgrund är ju inte optimalt direkt...

Har du nån bra referens vad det gäller konstruktör då?
 
Ingen fara, se bara till att den är ventilerad ordentligt alternativt avfuktare om det är lite problem!

Konstruktörer:

- K-Center Byggkonsult AB
- Gümac Arkitekt-Ingenjörskontor AB
- BJ-Konsult AB
- LUNDIN THOMAS
- WSP

Någon av dem borde funka för ett enklare jobb! Glöm inte fast pris bara!

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.