D
Även om den byggs ut över en bergskam?

Det behövs ingen KA för en altan. Om det behövs bygglov så kan det behövas en kontrollplan med relevanta punkter och där anger du dig själv som kontrollant

useless useless skrev:
Det behövs ingen KA för en altan. Om det behövs bygglov så kan det behövas en kontrollplan med relevanta punkter och där anger du dig själv som kontrollant
Det är nog bara de allra enklaste som ex byte av fasadfärg som klarar sig utan kontrollplan.

Ja. Men även om man måste ha en kontrollplan så kan den ju vara väldigt begränsad. För en altan är det väl i princip bara lägesbestämning som behövs.

D
Men isf så tänker jag skissa och rita på en altan som sticker ut över kammen med 4-5 meter.

Under försitsätrning att ett sådant bygglov inte kostar skjortan till kommunen och att jag kan vara min egen KA

Ett så långt utstick på den höjden kommer nog att kräva att du skickar med konstruktionsritningar och hållfasthetsberäkningar (och har med en punkt för det i kontrollplanen). Det är ingen rocket science. Mycket info finns på t ex träguiden.se (och det här forumet).

D
Oki doki! Sålänge jag får vara min egen KA så ska jag presentera precis allt kommunen vill ha :)

Vad kostar ett sånt bygglovs. Försökte tyda kommunens uträkning av taxa men tror jag e lite för dum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.