Ni verkar uppenbarligen träffat fel person. Om varje låntagare som lånat 2 milj skulle klara en kostnad på ca 20 000 i månaden så skulle vi inte ha särskilt många bolån idag (även om det inkluderar driften och amortering). Beroende på var ni bygger och hur attraktiv er tomt och hus är så borde ni om ni har tur kunna slippa kontantinsats och ett eventuellt topplån.
Ja lite är hon nog ute och cyklar, men inte helt. De flesta bankerna räknar på att man ska klara ett lån på 6%, vilket i ditt fall skulle bli 9100 före skatteavdraget. Om vi säger att ni har 500 000 i topplån så vill många banker ha dom avbetalade på 10 år, vilket ger 4000 i månaden. Och sen till sist driftkostnader på 3 500 kr....Vips så är man uppe i 16 600 sedan tror jag att man får räkna bort 2100 i ränteavdrag.dangerousdave skrev:
Så lite fel ute var hon nog allt
Men om hon sa att du fick kolla om det var värt det så måste du jue iaf fått klartecken, så tolkar jag det.
Värt att tänka på när det gäller SHB är att de kräver 75% av marknadsvärdet för bottenlån, många banker ligger på 85-95%
Hahahaaa...märks att du inte bor i Sthlm, det ditt hus kommer att kostar en halv miljon mindre än mitt gamla radhus från - 54, som är på hela 95 kvm. Och då räknas det som väldigt billigt.dangerousdave skrev:
..... ghaaa....hoppas inte att vi får "fel" färg på tronen nästa år....då kommer jag upp i den där summan ganska snabbt
Lycka till med byggakrediten
Ok det var ju en intressant vinkling, klart man räknar på lite mer i ränta än dagens rekordlåga. Det lät så klart, så slutligt då hon sa 18800 kr. Sen blev det tyst i luren. Min sambo sa att det kändes som de ger ett sådant besked så man ska hoppa av så de slipper säga nej eller något sådant. Vi har redan räknat på ränta upp till sju 7 men då haft mindre amortering, klart lägre. Sen drift varit beräknad till 1500 då vi ska elda i den planerade vattenmantlade kaminen. Men visst kommer det bli skillnad då räntorna går uppåt igen.
radhus på 95 kvadrat? herregud.. he he stackars dig! Nej vi har det mkt bättre här förstås här på landet
Dave
radhus på 95 kvadrat? herregud.. he he stackars dig! Nej vi har det mkt bättre här förstås här på landet
Dave
Jag tycker att du ska göra en ordentlig kalkyl själv som du går in på banken med.dangerousdave skrev:Ok det var ju en intressant vinkling, klart man räknar på lite mer i ränta än dagens rekordlåga. Det lät så klart, så slutligt då hon sa 18800 kr. Sen blev det tyst i luren. Min sambo sa att det kändes som de ger ett sådant besked så man ska hoppa av så de slipper säga nej eller något sådant. Vi har redan räknat på ränta upp till sju 7 men då haft mindre amortering, klart lägre. Sen drift varit beräknad till 1500 då vi ska elda i den planerade vattenmantlade kaminen. Men visst kommer det bli skillnad då räntorna går uppåt igen.
Dave
I driften ska det finnas, fastighetsskatt, uppvärmning,, sopor, försäkringar, hushållsel, vatten, samfällighetsavgifter. Måste säga att 1500 känns lite lite.
Banken räknar som sagt var på 6 - 6½ procent, gör det ni också
Banken vill även att efter huskostnaderna är gjorda, så ska ni ha kvar 6000/vuxen och 2000/barn. Har ni inte barn men planerar det så räkna efter ett iaf
Gör även en uppställning efter de olika bankernas krav på topplån/bottenlån och amorteringar, det kan vara bra för den berörda banken att se att tittar på andra. (Men det kan vara bra att inte visa för mkt för den som har bäst
Jag tycker att du ska göra en ordentlig kalkyl själv som du går in på banken med.dangerousdave skrev:Ok det var ju en intressant vinkling, klart man räknar på lite mer i ränta än dagens rekordlåga. Det lät så klart, så slutligt då hon sa 18800 kr. Sen blev det tyst i luren. Min sambo sa att det kändes som de ger ett sådant besked så man ska hoppa av så de slipper säga nej eller något sådant. Vi har redan räknat på ränta upp till sju 7 men då haft mindre amortering, klart lägre. Sen drift varit beräknad till 1500 då vi ska elda i den planerade vattenmantlade kaminen. Men visst kommer det bli skillnad då räntorna går uppåt igen.
Dave
I driften ska det finnas, fastighetsskatt, uppvärmning,, sopor, försäkringar, hushållsel, vatten, samfällighetsavgifter. Måste säga att 1500 känns lite lite.
Banken räknar som sagt var på 6 - 6½ procent, gör det ni också
Banken vill även att efter huskostnaderna är gjorda, så ska ni ha kvar 6000/vuxen och 2000/barn. Har ni inte barn men planerar det så räkna efter ett iaf
Gör även en uppställning efter de olika bankernas krav på topplån/bottenlån och amorteringar, det kan vara bra för den berörda banken att se att tittar på andra. (Men det kan vara bra att inte visa för mkt för den som har bäst
förresten gå in till SHB och be att få en ny bankman/kvinna
Redigerat: