Inte vägg hela vägen, är långt att springa med matkassar..

Har bott i lägenhet med köket "längst in" och ingen annan dörr in i köket.. drygt när man handlar!
 
Gällande väggen till köket skulle jag försöka klämma in ett skafferi och öppning. I köket kan man rucka lite på symmetrin och knuffa kyl,frys,ugn lite närmare matplatsen om det behövs. Ser knasigt ut på ritning men 10-20cm försvinner i verkligheten. I hallen lite smalare gaderob.
På köpet får man lite avskärmning mellan kök och ytterdörr.
 
L luckmålare skrev:
Vi står inför att Byggahus, en rolig resa… men så många beslut. Vi har fått ritningar men, vi har några saker vi är osäkrar på, vill gärna höra era idéer och tankar.

*på plan 1 finns en ingång till köket på högersidan, vill man ha det? Blir det för långt att gå runt med tex matpåsen. Sambon fundera på om man ska ha vägg hela vägen, för att kunna få ett skafferi inne i hörnet istället.
Det är den störa funderingen vi har,

Sen finns lite små saker, tex ett extra högskåp i köket vid kyl/frys.

Eller ser ni andra idéer vi inte ser?

Tack på förhand
Jag tycker köket ser lite underligt ut. Dels är det lite väl kort mellan köksön och bänken till vänster. Sen blir det liksom långt till bänkytan nedåt i bild eftersom den hamnar på andra sidan om köksön jämfört med hällen. Sen är där ingen naturlig yta att arbeta vid i närheten av häll och vask.

Ingång från hall till kök tycker jag är en självklarhet! (Det är så du menar med din fråga?) Sen hade jag satt en väggsnutt även mellan bänkytan till vänster och entrén.

Vardagsrummet ser väldigt trångt ut, i synnerhet om där ska vara dubbeldörrar som öppnas inåt.

Håller med de andra om trappan. Dels kommer man upp direkt i en gång till två sovrum, som dessutom ser ganska trångt ut till soffan, och dels ska man gå upp i trappen precis där alla sätter skitiga skor.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
J
Håller med de andra gällande trappan, behåll placeringen men ändra riktningen.

Vad gäller köket, behåll öppningen, lägg till vägg där det är bänkskåp. Ha en halvö ist för den konstiga köksön nu. Köksön är konstigt placerad och är alldeles för liten för att vara funktionell.

Jag hade definitivt lagt till dubbeldörrar i vardagsrummet, eller skjutdörrar. Vardagsrummet är för litet för att möbleras så som det är ritat. Jag hade förlängt det med 60 cm in i köket och 60 cm in i salongen.

Golvplan för ett hus visar rum som salong/sovrum, vardagsrum, matplats, kök med köksö, entré, klädkammare och badrum. Möbler och dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I helgen kom den ny ritnigen, vi kände att den första inte blev riktigt bra.

Vi har hittat några små saker vi vill ändra på tex 2st helfönster vid altandörren.
Känner oss hyffsat nöjda men det vi funderar på är grova entren/tvättstugan. Jag vill försöka få upp till en bra arbetshöjd för tvätt/tork, Sambon vill försöka få in gaderober
 
  • Planritning över bottenvåningen på ett hus med kök, vardagsrum, matsal, badrum, tvättstuga och entré. Texten "OFFERRITNING" är överlagd på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny ritning av husplan med tillägg av helfönster vid altandörren och fokus på tvättstugans layout med arbetshöjd för tvätt/tork och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du kan få upp tvättmaskinen etc. genom att ha dem längs väggen mot vardagsrummet i stället. Sen rekommenderar jag att man har tvätt och tork bredvid varandra så man får en längre sammanhängande yta att t.ex. vika tvätt på.

Det är svårt med garderober i ett litet rum som har två stora fönster och 3 dörrar/öppningar. Ett sätt är att ta bort det vänstra fönstret för att i stället ha garderoberna där. Om man inte vill det så kan man flytta öppningen till tvättstugan åt höger och dörren nedåt i ritningen för att kunna få in garderober mot tvättstugeväggen.

Man brukar inte få i genom ett bygglov där hällen är i köksön men det finns ingen ho i hällen. Det har hänt många skållningsolyckor när folk har burit kastruller med kokande vatten från hällen till hon över golvet.

Nu vet jag inte väderstrecken och var det blir altaner men det ser krångligt ut att bära ut allt som behövs till en måltid utomhus om man ska klämma sig förbi soffan hela tiden. Kanske bättre med en altandörr vid matbordet.

Sen ser det ut att bli mycket spring fram och tillbaks i köket. Man ska t.ex. samtidigt hålla uppsikt på vad som händer i ugnen och laga till det sista på hällen.

Tänk på att stora och många fönster i söder eller väster gör rummen innanför väldigt varma sommartid. Kan vara särskilt otrevligt i sovrummen.
 
  • Gilla
luckmålare
  • Laddar…
Hade dessutom sett till att ha en toalett (eller helt badrum) borta vid barnrummen också!

Ni har ju vatten och avlopp i köket i rummet under ändå..
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog funderat på att flytta maskiner som väsnas (tm/tt) liiite längre bort från stora sovrummet. Nu delar de stomvägg. Och vad är tanken med planlösningen i toa/duschen med dubbla handfat? Ska det in en stor helkroppsspegel eller vad är grejen med den stora tomma väggen? Nyfiken.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag hade nog funderat på att flytta maskiner som väsnas (tm/tt) liiite längre bort från stora sovrummet. Nu delar de stomvägg. Och vad är tanken med planlösningen i toa/duschen med dubbla handfat? Ska det in en stor helkroppsspegel eller vad är grejen med den stora tomma väggen? Nyfiken.
Ja du det undrade vi med😳 med lösningen på toa. Det har nu fått en uppdatering
 
En ny ritning.
Det börjar likna något.
MEN
Nu är det en riktigt sak som delar allt,
Tagit bort 2 fönster på framsida. Blev bättre i groventren
 
  • Planritning av ett hus med sovrum, vardagsrum, kök, klädkammare och badrum. Två fönster har tagits bort från framsidan, tydligt markerat som offert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över villa med bibliotek, matplats, kök, tvätt/teknikrum, groventré. Två fönster borttagna på framsidan. Ordet "OFFERRITNING" över bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stora är barnen? Jag tänker på att det inte är supermycket isolering mellan rummen där. Generellt så gillar jag att ha garderober som ljuddämpare mellan olika ljudmiljöer som sovrum/tvrum/toalett då man ändå behöver ha den förvaringen. Hur ser planerna på uppvärmning och värmespridning ut? Många dörrar på övervåningen.
 
VidarH VidarH skrev:
Hur stora är barnen? Jag tänker på att det inte är supermycket isolering mellan rummen där. Generellt så gillar jag att ha garderober som ljuddämpare mellan olika ljudmiljöer som sovrum/tvrum/toalett då man ändå behöver ha den förvaringen. Hur ser planerna på uppvärmning och värmespridning ut? Många dörrar på övervåningen.
6 och 10, iår

Planen är att den äldre ska ev flytta ut till ett efter hus på gården. Som vi håller på att renovera nu. Sen är det när hon vågar ta steget. Det får vi se.

Uppvärmning är golvvärme.
Kaminen kommer vi ta luft utifrån för att få bra dra drag.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
BirgitS
L luckmålare skrev:
En ny ritning.
Det börjar likna något.
MEN
Nu är det en riktigt sak som delar allt,
Tagit bort 2 fönster på framsida. Blev bättre i groventren
Man brukar vilja ha tvätthon bredvid tvättmaskinen så att när man blötlägger något inte behöver gå med den droppande plagget tvärs över golvet. Dessutom blir det billigare rördragning om man har tvätt och ho bredvid varandra (och nära badrummet).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar vilja ha tvätthon bredvid tvättmaskinen så att när man blötlägger något inte behöver gå med den droppande plagget tvärs över golvet. Dessutom blir det billigare rördragning om man har tvätt och ho bredvid varandra (och nära badrummet).
Det finns yta att ha ho bredvid om man vill.

Vi har inte riktigt planerat, kök/bad/tvätt exakt hur vi vill ha det. Utan nu kollar vi mest på fönster, väggar golvyta etc.

Men vi kommer ta tag i det med :)
 
BirgitS
L luckmålare skrev:
Det finns yta att ha ho bredvid om man vill.

Vi har inte riktigt planerat, kök/bad/tvätt exakt hur vi vill ha det. Utan nu kollar vi mest på fönster, väggar golvyta etc.

Men vi kommer ta tag i det med :)
Men sakerna hänger ihop, tar man ett visst beslut när det gäller fönster, väggar etc. så låser man in sig så att det sen inte går att få till ett bra kök, badrum, tvättstuga, sovrum etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.