Alfredo skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar här.

Jag tycker personligen att detta låter som en verkligt dålig strategi! Att erbjuda något eget bättre, ja tack! Något bättre är ju inte fel. Att däremot överge den största "standarden" känns som ett säkert sätt att tappa "kunder". Vad som är bättre eller "minst lika bra" är något subjektivt och bara det faktum att det är ytterligare en app kan vara tillräckligt illa.

Jag personligen kommer antagligen inte att installera en egen byggahusapp av den enkla anledningen att min "sunklur" är sprängfylld i dag och att jag redan nu är tvungen att avinstallera en hel del önskade appar av den enkla anledningen att de inte längre ryms.
Vi kommer inte kunna tillgodose allas önskemål. Och lösningen kommer bli sämre för de som redan har köpt Tapatalk. Men förhoppningsvis blir den tillräckligt bra för att även du ska vilja stanna kvar hos oss.

Per Eskilsson skrev:
Vi kommer inte kunna tillgodose allas önskemål. Och lösningen kommer bli sämre för de som redan har köpt Tapatalk. Men förhoppningsvis blir den tillräckligt bra för att även du ska vilja stanna kvar hos oss.
Ja till och börja med så har naturligtvis det faktum att jag redan har köpt Tapatalk ingenting med mina funderingar att göra. Den tjugan är naturligtvis helt ointressant.

Personligen använder använder jag mest webversionen av forumet så denna fråga är ingen stor fråga för mig. Dock tycker jag den är principiellt intressant. För mig är det självklart att en webplats, exempelvis BH, ska kunna nås av alla etablerade webläsare och fungera med dessa. Om jag föredrar IE, Firefox, Crome eller något annat är min ensak och så är även mina skäl.

På samma sätt ser jag Tapatalk som en "standard" för forumläsning. "Standarden" är ännu inte i närheten av att vara lika etablerad som "standarden" när det gäller webläsare. Ärligt talat vet jag inte ens om det finns likande appar som Tapatalk. Dock är jag rätt övertygad att "standarden" kring forumläsare kommer att växa fram där ett antal produkter kommer att konkurrera om marknaden, precis som det idag är med webläsare. Jag har ingen aning om Tapatalk kommer att var en av dessa produkter och det är egentligen inte så noga.

Jag är dock ganska säker på att de "mobilsajter" som ställer sig utanför de "standarder" som etableras förlorar på detta på samma sätt som den "websajt" som inte fungerar på de etablerade webläsarfabrikaten förlorar. Jag tror inte att ni skulle drömma om att göra om BH så att man inte kan använda IE. På samma sätt bör ni fundera på om det är lämpligt att BH inte fungerar med Tapatalk, eller vad nu framtidens "mobilsajtapp" kommer att heta.

Redigerat:
  • Gilla
jlinxx
  • Laddar…
Alfredo. Hade du tyckt att Byggahus appen var bättre rent objektivt (än Tapatalk appen) - eftersom den är gratis (vilket inte Tapatalk är) - om vi inte hade labbat med annonser i den? Hade du kunnat tänka dig att "betala" genom att se Byggahus ikonen på din mobiltelefons desktop? Tänk nu inte på att du redan har betalt 20 kr (22 kr i en iPhone).

Per Eskilsson skrev:
Alfredo. Hade du tyckt att Byggahus appen var bättre rent objektivt (än Tapatalk appen) - eftersom den är gratis (vilket inte Tapatalk är) - om vi inte hade labbat med annonser i den?
Jag har aldrig provat byggahusappen så jag har svårt att jämföra den med Tapatalk. Jag kan inte riktigt bedöma hur annonserna skulle påverka mig. I vissa andra appar stör de inte alls, i andra gör de appen nästan oduglig, i varje fall med min "skruttlur". Men hur det är med byggahusappen vet jag som sagt inte.

Mina reservationer har inte i första hand med reklam att göra, utan med att jag inte önskar en utveckling där varje forum har sin egen app. Du kan jämföra det med att jag vill använda en och samma webläsare på min dator till alla webplatser jag besöker. Jag tror inte många skulle acceptera att installera en webläsare för att besöka Aftonbladet, en annan webläsare för att göra bankärenden och så vidare.

Sen kan jag väl ge min högst personlig åsikt om gratis kontra betalappar. Gratis är naturligtvis bättre. Men, i de fall jag har en gratisversion av en app som jag uppskattar och är nöjd med, tvekar jag inte ett ögonblick att betala en "tjuga" för att få en "lite bättre" betalversion. Jämför vi konkret Tapatalk med byggahusappen så är prislappen, eller avsaknaden av prislapp, helt ointressant så länge prislappen är i storleksordningen en "tjuga".

Per Eskilsson skrev:
Hade du kunnat tänka dig att "betala" genom att se Byggahus ikonen på din mobiltelefons desktop?
Jag är inte helt säker på vad du menar här. Tänker du på någon form av "widget" med reklaminnehåll eller liknande? Som jag skrev så är min "sniklur" i princip full så därför måste jag för närvarande väga varje apps nytta mot dess resursförbrukning. Så för närvarande är varje "extraapp" oönskad.

Om vi bortser från min nuvarande telefons begränsningar, så visst skulle jag kanske kunna tänka mig "att betala genom att se Byggahus ikonen på din mobiltelefons desktop" om det inte störde tekniskt på något sätt. Men som sagt, jag är nog inte riktigt säker på vad du menar egentligen.

Redigerat:
  • Gilla
jlinxx och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte Tapatalk som en standard för forum som du gör. Jag ser Tapatalk som en mycket bra app som gör det enkelt att använda forumet via mobilen. Problemet med Tapatalk konceptet är att det inte är något vidare för oss som sajt, vi lever ju på annonsvisningar. Användarna betalar 20 kr (vilket inte är så mycket för de flesta) och får då tillgång till foruminnehåll reklamfritt. Tapatalk är bra för Tapatalk och dess användare men mindre bra för oss sajtägare.

Vår Byggahus app är en Tapatalk app, den ser precis likadan ut och den beter sig precis likadant (förutom att vi labbar med annonser). Om vi ska visa annonser eller inte i den får vi utvärdera. I vilket fall som helst så vill vi att besökarna ska ha Byggahus top of mind och inte Tapatalk. Därför vill vi slussa över våra Tapatalk användare till Byggahus appen.

Per Eskilsson skrev:
Jag ser inte Tapatalk som en standard för forum som du gör. Jag ser Tapatalk som en mycket bra app som gör det enkelt att använda forumet via mobilen.
Jag håller med om att man inte idag fullt ut kan jämföra "standarden" Tapatalk med standarden för webläsare. Dock tror jag att tekniken för att nyttja forum från mobila plattformar kommer att standardiseras, på liknande sätt som tekniken att nyttja webplatser via webläsare har kommit att standardiseras.

Vi är absolut inte där än och om Tapatalk kommer att finnas då återstår att se. Jag hoppas och tror dock att vi går mot en standardisering och är personligen inte ett dugg road av tanken ett forum, en app.

Per Eskilsson skrev:
Problemet med Tapatalk konceptet är att det inte är något vidare för oss som sajt, vi lever ju på annonsvisningar. Användarna betalar 20 kr (vilket inte är så mycket för de flesta) och får då tillgång till foruminnehåll reklamfritt. Tapatalk är bra för Tapatalk och dess användare men mindre bra för oss sajtägare.
Jag har full förståelse för den problematiken men har tyvärr inga bra förslag till lösningar. Jag tror dock att det som i det långa loppet är bra för användarna även är bra för sajtägarna.

Per Eskilsson skrev:
Vår Byggahus app är en Tapatalk app, den ser precis likadan ut och den beter sig precis likadant (förutom att vi labbar med annonser). Om vi ska visa annonser eller inte i den får vi utvärdera. I vilket fall som helst så vill vi att besökarna ska ha Byggahus top of mind och inte Tapatalk. Därför vill vi slussa över våra Tapatalk användare till Byggahus appen.
Ja personligen har jag aldrig tänkt i banorna av att Tapatalk skulle vara "top of mind" när jag läser Byggahus via den. Lika lite som jag reflekterar över HTC eller Android, lika lite reflekterar jag över Tapatalk. För mig är Tapatalk en "ointressant" "forumläsare" som på intet sätt tar fokus från BH. Du kan jämföra min inställning med att det för mig är rätt likgiltigt vilket OS eller vilken webläsare som jag använder när jag "läser" BH på webben.

Du skriver att "vill vi slussa över våra Tapatalk användare till Byggahus appen". Det kan vara så att ett inte obetydligt antal användare hittar till BH genom att BH finns tillgängligt via Tapatalk. Användare som kanske också så småningom hittar till webplatsen och därmed genererar annonsintäkter. Användare som kanske aldrig hittat dit om ni inte varit tillgängliga via "standarden" Tapatalk...

I vad mån ovan är av väsentligt omfattning idag låter jag vara osagt. Dock tror jag att de flesta är överens om att "surfning/forumnyttjande" i ökande omfattning sker från mobila plattformar på bekostnad av traditionella webläsare/datorer. Det är därför rimligt att anta att det i framtiden är än viktigare för en websajt att vara åtkomlig och synlig via de "standarder" som då kommer att finnas. De som idag är etablerade användare på BH hittar nog dit hur ni än gör. Dock tror jag att en "speciell" app kan vara en tröskel som i framtiden filtrerar bort ett inte obetydligt antal nya användare.

• Gilla
jlinxx och 2 till
  • Laddar…
Test skrev:
En ny uppdatering kommer komma under dagen som enligt uppgift ska lösa problemet. Var god håll ut.
Jag har fortfarande inte lyckats få en ny version från apputvecklarna. De sa vid lunchtime att de hade fixat men något har gått fel i skapandet av den nya releasen. Ber om att få återkomma om detta imorgon när de är tillbaka igen.

bobas skrev:
Kan ni fixa helsvart dark mode?
Det verkar som "Dark Mode" är antracit och inte helsvart i alla färgscheman som vi har tillgängligt, men jag har ställt frågan vidare till apputvecklarna.

Alfredo skrev:
Du skriver att "vill vi slussa över våra Tapatalk användare till Byggahus appen". Det kan vara så att ett inte obetydligt antal användare hittar till BH genom att BH finns tillgängligt via Tapatalk. Användare som kanske också så småningom hittar till webplatsen och därmed genererar annonsintäkter. Användare som kanske aldrig hittat dit om ni inte varit tillgängliga via "standarden" Tapatalk...

I vad mån ovan är av väsentligt omfattning idag låter jag vara osagt. Dock tror jag att de flesta är överens om att "surfning/forumnyttjande" i ökande omfattning sker från mobila plattformar på bekostnad av traditionella webläsare/datorer. Det är därför rimligt att anta att det i framtiden är än viktigare för en websajt att vara åtkomlig och synlig via de "standarder" som då kommer att finnas. De som idag är etablerade användare på BH hittar nog dit hur ni än gör. Dock tror jag att en "speciell" app kan vara en tröskel som i framtiden filtrerar bort ett inte obetydligt antal nya användare.
Jag tror inte att omfattningen på antalet nya användare som kommer via Tapatalk är särskilt stor.

Betyder detta att Tapatalk HD inte kommer att fungera framöver?????:banghead:

Ja, det betyder att Tapatalk HD inte kommer att fungera framöver. Tyvärr. Om det är någon tröst (och om jag tolkar statistiken korrekt) så är du ensam (eller nästan ensam) om att använda den (bland våra besökare).

Per Eskilsson skrev:
Ja, det betyder att Tapatalk HD inte kommer att fungera framöver. Tyvärr. Om det är någon tröst (och om jag tolkar statistiken korrekt) så är du ensam (eller nästan ensam) om att använda den (bland våra besökare).
Har svårt att tro att det är någon större tröst... ;)

Per Eskilsson skrev:
Nu finns det i alla fall två användare om betaversionen räknas...

Per Eskilsson skrev:
Förvånande när man läser o inser hur många som använder IPAD bland forummedlemmarna

Tre, om man räknar in mig. Men jag använder inte den till vardags, jag gillar den vanliga bättre. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.