8 951 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
byggahemma.se, vilken erfarenhet har ni?
Har för första
och sista gången handlat från byggahemma.se (en del av XL-handlarna).
Vilka erfarenheter har ni av detta företag?
Här är min historia:
Behövde en kanalfläkt max 50 W ansl. 100 (PAX)
Det var viktigt för mig att den inte hade större effekt än 50 W då den skulle passa in med annan utrustning (fuktstyrning).
Förstod från andra leverantörer att PAX 42 W hade funnits men dom kunde inte leverera längre (utgånget ur sortimentet?).
Hittade fläkten på byggahemma.se .
För säkerhets skull ringde jag kundtjänst den 29/10 (kl. 10.06) för att förvissa mig om att det var rätt watt-tal och att fläkten fanns i lager.
Jajamen, var svaret vi har den i lager och leveranstiden är 1-2 dagar.
Den 6/11 beställdes och betalades den via bank. Vid order/kassa kom uppgiften upp att leveranstiden var 5 dagar.
Den 11/11 anlände paketet från Elektroskandia!!! Alltså hade inte byggahemma.se den i sitt lager!!!
Såg omedelbart att dom levererat en fläkt på 72 W = oanvändbar för mig. Reklamerade och fick en retursedel.
Noterade att byggahemma omedelbart ändrade på sin hemsida fläktens watt-tal till 72 W men än idag ligger det felaktiga (gamla) produktbladet i länken till den nya fläkten. Hur seriöst är det?
Den 15/11 (kl 8.37) hämtades returen upp av Schenker.
Fläkten krediterades inte mitt konto så jag ringde upp kundtjänst 22/11 (kl. 10.10) och frågade vart pengarna tog vägen. Skulle undersökas, pengarna kommer om några dagar .
28/11 fortfarande inga pengar, ringde kundtjänst. Ja, vi har fått besked från leverantören och vi skickar pengar.
29/11 Pengarna kom idag.
Mitt intryck/betyg:
Ja, pengarna återbetalda men felaktig information från kundtjänst och hemsidan inger inget förtroende. Jag kommer inte att vara återkommande kund.
Vilka erfarenheter har ni av detta företag?
Här är min historia:
Behövde en kanalfläkt max 50 W ansl. 100 (PAX)
Det var viktigt för mig att den inte hade större effekt än 50 W då den skulle passa in med annan utrustning (fuktstyrning).
Förstod från andra leverantörer att PAX 42 W hade funnits men dom kunde inte leverera längre (utgånget ur sortimentet?).
Hittade fläkten på byggahemma.se .
För säkerhets skull ringde jag kundtjänst den 29/10 (kl. 10.06) för att förvissa mig om att det var rätt watt-tal och att fläkten fanns i lager.
Jajamen, var svaret vi har den i lager och leveranstiden är 1-2 dagar.
Den 6/11 beställdes och betalades den via bank. Vid order/kassa kom uppgiften upp att leveranstiden var 5 dagar.
Den 11/11 anlände paketet från Elektroskandia!!! Alltså hade inte byggahemma.se den i sitt lager!!!
Såg omedelbart att dom levererat en fläkt på 72 W = oanvändbar för mig. Reklamerade och fick en retursedel.
Noterade att byggahemma omedelbart ändrade på sin hemsida fläktens watt-tal till 72 W men än idag ligger det felaktiga (gamla) produktbladet i länken till den nya fläkten. Hur seriöst är det?
Den 15/11 (kl 8.37) hämtades returen upp av Schenker.
Fläkten krediterades inte mitt konto så jag ringde upp kundtjänst 22/11 (kl. 10.10) och frågade vart pengarna tog vägen. Skulle undersökas, pengarna kommer om några dagar .
28/11 fortfarande inga pengar, ringde kundtjänst. Ja, vi har fått besked från leverantören och vi skickar pengar.
29/11 Pengarna kom idag.
Mitt intryck/betyg:
Ja, pengarna återbetalda men felaktig information från kundtjänst och hemsidan inger inget förtroende. Jag kommer inte att vara återkommande kund.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Bygghemma.se har inget eget lager, deras "lager" är grossisternas/importörens/tillverkarens lager. Det står klart och tydligt på deras hemsida, längst ner på följande sida www.bygghemma.se/kopvillkor/leveransstår det om leveranstid.
Att dom inte håller egna lager är väl bara bra för oss konsumenter så vi slipper betala för detta.
Att dom har felaktig info på sin hemsida resp slöa med återbetalningarna är dock inte OK, här kan dom ju inte skylla på någon annan. Får dom tex inte info från sin leverantör att returen har ankommit så får dom ha en rutin som gör att dom själva kontaktar leverantören för att checka av.
Att dom har felaktig info på sin hemsida resp slöa med återbetalningarna är dock inte OK, här kan dom ju inte skylla på någon annan. Får dom tex inte info från sin leverantör att returen har ankommit så får dom ha en rutin som gör att dom själva kontaktar leverantören för att checka av.
Jag kan väl flika in med en historia om Bygghemma med gott resultat istället.
Jag beställde i våras en skjutdörrskarm samt en skjutdörr från Bygghemma. Vid leverans hade DHL lyckats göra ett hack mitt i dörren. Då min renovering hade dragit ut på tiden hade jag haft dörren hemma i drygt en månad innan jag upptäkte skadan. Trots att jag hade haft förren hemma så länge var det inga problem att reklamera dörren. Jag blev först erbjuden 500:- som kompensation om jag kunde tänka mig att måla om den själv men när jag begärde 1500:- eftersom jag ville ha den lackad av en riktig lackerare och inte kladda själv med pensel så var det inga problem. Totalt tog det kanske en vecka från att jag anmälde skadan tills pengarna satt på mitt konto.
Jag kommer absolut att handla på Bygghemma igen.
Jag beställde i våras en skjutdörrskarm samt en skjutdörr från Bygghemma. Vid leverans hade DHL lyckats göra ett hack mitt i dörren. Då min renovering hade dragit ut på tiden hade jag haft dörren hemma i drygt en månad innan jag upptäkte skadan. Trots att jag hade haft förren hemma så länge var det inga problem att reklamera dörren. Jag blev först erbjuden 500:- som kompensation om jag kunde tänka mig att måla om den själv men när jag begärde 1500:- eftersom jag ville ha den lackad av en riktig lackerare och inte kladda själv med pensel så var det inga problem. Totalt tog det kanske en vecka från att jag anmälde skadan tills pengarna satt på mitt konto.
Jag kommer absolut att handla på Bygghemma igen.
Handlade för första gången där för ett par veckorsedan, ett nytt lock till toan. Bra pris, fraktfritt och hemkört till dörren, leveranstiden var några dagar.
Kommer säkert att handla där fler gånger, men förstår om roland53 inte kommer att handla där mer (hade säkert resonerat lika om jag hade varit i samma situation).
Kommer säkert att handla där fler gånger, men förstår om roland53 inte kommer att handla där mer (hade säkert resonerat lika om jag hade varit i samma situation).
Om ni anser dom vara billigare vill jag berätta att när byggahemma.se misslyckades med sin leverans, (fläkten) så hittade jag en annan leverantör (inte exakt samma fabrikat kanske -men samma prestanda) för 549:- billigare. En prisskillnad på drygt 60%.....Nimajneb skrev:
Jag kollade på en BMW igår men idag hittade jag en Fiat som har exakt samma prestanda. Den kan också ta mig från A till B.roland53 skrev:
Inte riktigt ok va?
Det har fungerat bra för mig också, både Bygghemma.se och Nesto (deras möbel dito). Smidigt med leverans till dörren så man inte behöver stå och köa på ICA. Dessutom har du ju vettiga priser både på grejer och frakten i mitt tycke... Dock ska man se upp lite grann, vissa grejer har rejält påslag medan andra är riktigt bra prissatta.
Jag har handlat på bygghemma ett par gånger och jag har bara positiv erfarenhet från dessa inköp. Grymt bra priser och relativt snabb leverans. Dock har jag inte reklamerat något då allt varit i bra skick. Förutom en knopp till köket, men 79kr kändes inte som något jag orkade kontakta kundservice för.
Har nästan bara gott att säga om bygghemma.se, har köpt massor därifrån. Men de olika lagren ställer till det med leveranserna tycker jag, ibland blir det lika många separata leveranser som varor. Och oftast Schenker som inte har kvällsleverans. Jag efterlyser en extratjänst, där de samlar varorna i ett kolli och skickar med t.ex. Posten som är mer flexibel med utkörningarna (hos oss iaf).
Jag köpte benders mursten i somras därifrån. I princip samma pris på stenen som lokala stenbolaget. Men frakten där låg på 4500 istället för 1500 från bygghemma.... Fick leverans med samma bil (benders egna kranbilar) som stenbolaget hade använt.
Produkter som diskuteras i tråden