Ja han vet säkert vad han pratar om.

Undersökte ni något av alternativen bergvärme eller jordvärme? tänkte att det måste väl vara ett alternativ med så pass mycket yta på ett plan.

 
Ja, vi har förberett för ev. jordvärme/bergvärme genom att dra ut rör för att kunna dra in slangarna genom.

Vi kommer att ha en kamin/täljstensugn som hjälper till med uppvärmningen också.

Med vårat hus så är det gränsfall om det kommer att löna sig med en värmepump eller inte så därför börjar vi med el för att se vad förbrukningen hamnar på.

Ev. så kanske vi satsar på en pelletsanläggning i framtiden, beroende på vad som händer med elpriserna...
 
Har tittat på era fina bilder av husbygget.
Hoppas få se mer och att ni stannar kvar på sajten även när huset är klart.

Tycker ni får mycket hus för pengarna.
Förvånande att inte ett så stort hus + det andra inte kostar mer.

M.v.h
 
Aquaman skrev:
Har tittat på era fina bilder av husbygget.
Hoppas få se mer och att ni stannar kvar på sajten även när huset är klart.

Tycker ni får mycket hus för pengarna.
Förvånande att inte ett så stort hus + det andra inte kostar mer.

M.v.h
Vi valde bort VV p.g.a. att de var för dyra när man tog med alla komponenter i jämförelsen. Man får ju t.ex. inte med värmepanna, vitvaror, eller kök i priset. Det kvadratmeterpris vi fick låg hyffsat mycket högre än uppgifter jag sett i detta forum (blev faktiskt förvånad när jag såg offerten).

Ang. FTX så har jag hört både fördelar och nackdelar. Tycker också det verkar väldigt bra, men har fått höra att det väsnas och är svårt att hålla rent. Vet inte vad jag skall tro (har ingen erfarenhet själv). :)

Har varit inne i ett VV, och väggarna med de breda fönstersmygarna är väldigt läckra. Ger ett väldigt gediget intryck. Är dock inte beredd att betala hur mycket som helst för det.
 
Ser att du har fastnat för Onsalavillan.
155 T ser fin ut t.ex verkligt bra hemsida med rundvisningsfunktion.
Dock var det fel på en sida (stilsidan) hade för mig jag såg en katalogbeställningfunktion på första sidan med sedan kan jag inte hitta den igen.
Byger de endast 10 mil från Göteborg?
Hur är deras väggar uppbyggda ?
Vill ha ett varmt hus som är energisnålt och spara på de sättet.
Utveckla gärna prisskillnaderna mera
M.v.h
 
Det låter klokt att förberett för andra alternativa värmekällor.

Jag har gjort en kalkyl på vårt egenritade VV hus och tycker att det blir lite väl dyrt, upp emot 2 milj och då är det totalt 220 m² med fristående garage.

Är det Ersmark utan för Umeå ni bygger eller byggt?
 
athena skrev:
Är det Ersmark utan för Umeå ni bygger eller byggt?
Japp.
 
Aquaman skrev:
Ser att du har fastnat för Onsalavillan.
155 T ser fin ut t.ex verkligt bra hemsida med rundvisningsfunktion.
Dock var det fel på en sida (stilsidan) hade för mig jag såg en katalogbeställningfunktion på första sidan med sedan kan jag inte hitta den igen.
Byger de endast 10 mil från Göteborg?
Tror de har en gräns ja, men jag vet inte var den går (vi bygger drygt 4 mil från Göteborg).

Aquaman skrev:
Hur är deras väggar uppbyggda ?
De bygger med korslagd regelstomme, vilket är det byggsätt jag sett rekommenderas av isoleringstillverkarna eftersom köldbryggor minimeras och ångspärren inte behöver perforeras när man drar elen i väggarna. 170 + 45 mm isolering.

Många hustillverkare har genomgående träreglar med 240 mm isolering, och dessa hus kan ju då tyckas bättre isolerade. Men skenet bedrar.

http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr314.asp

240 mm ger ett U-värde på 0,212.

http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr304.asp

170 + 45 ger ett U-värde på 0,207.

Att jobba för att få bort köldbryggorna lönar sig alltså, även om man drar ner på isoleringen.

Villa Varm har f.ö. en egen lösning för att förhindra köldbryggor.

Aquaman skrev:
Vill ha ett varmt hus som är energisnålt och spara på de sättet.
Då är troligen Villa Varm ett aldeles ypperligt val. Om ni får ett pris ni kan acceptera. De är ju extrema när det gäller isolering och man får ju fundera på om det är ekonomiskt försvarbart oavsett var i landet man bor. Det som går att försvara i Norrland kanske inte är lika försvarbart i mellansverige eller södra sverige.

Aquaman skrev:
Utveckla gärna prisskillnaderna mera
Låg en bit över de andra kandidaterna, och låg även en bit över vad andra i detta forum verkar ha fått. Kan ju vara så att vår offertförfrågan kom in strax efter en rejäl prishöjning. Vad vet jag. Vi tyckte dock de var lite väl dyra, och vi tyckte inte den extra isoleringen var värt den extra kostnaden i det klimat vi skall bygga.

Exakta siffror kan jag inte bistå med. Har inte kvar offerten.
 
Tack för svaren .
Det finns alltså de firmor som inte känner till det här med köldbryggor , har de inte frågat på Beijer *ler*

Jag bor i söder så det är ju frågan om det lönar sig med mycket isolering.
Dock skönt med låg månadskostnad.
Lånen får man ju dra av till viss del.

Vill varm lär ha de här värdena

U-värde vägg: 0,136
U-värde tak: 0,101

Finns mycket att kolla upp innan man bestämmer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.