30 090 läst · 41 svar
30k läst
41 svar
Bygga trädäck och pergola
Stenarna för stora altandelen är nu utlagda, förhoppningsvis i rader helt vinkelrätt mot fasaden... Eftersom vi ska bygga pergola på lilla altandelen så avvaktar vi med att lägga ut stenar tills pegolan är byggd. Nu har vi ofrivillig paus i väntan på virket, som kommer efter midsommar. Under tiden tänkte jag slänga ut lite frågeställningar som jag brottas med och hoppas få svar på detta från er.
Fråga 1) Plinthålen till pergolan ska ju återfyllas då plintarna står på plats ovanpå ett lager makadam. Ska vi återfylla med sand/stenmjöl eller även makadam runt plintarna?
Fråga 2) Två av pergolans stolpar ska fästas på förrådsväggen. Vilket är bästa sättet att fästa dessa (90x90) och hur vet man var det finns reglar att fästa i? Eller sitter det tillräckligt bra om man "bara" fäster i fasaden? Hur långa skruvar bör man ha?
Fråga 3) Jag har tänkt att de båda altandelarna ska sitta ihop genom att fasadramregeln för lilla delen ska fortsätta ut och övergå i yttre ramregeln för stora altandelen (se teckning). Jag förutsätter att altanerna inte kommer att röra sig på ett sätt så att denna konstruktion inte håller, stämmer det? Stenarna ligger på en höjd så att reglarnas ovansida hamnar strax under fasaden och trallens ovandel hamnar då några cm ovanför fasadbrädornas nederdel.
Fråga 4) Jag har tänkt fram och tillbaka om vi ska fästa fasadramreglarna i fasaden med expander eller bara låta dem ligga där och eftersom tanken på att borra stora feta hål i husgrunden inte tilltalar mig så vill jag helst låta dem ligga utan att fästa dem i grunden. Vad är fördelar/nackdelar med de olika alternativen?
Fråga 1) Plinthålen till pergolan ska ju återfyllas då plintarna står på plats ovanpå ett lager makadam. Ska vi återfylla med sand/stenmjöl eller även makadam runt plintarna?
Fråga 2) Två av pergolans stolpar ska fästas på förrådsväggen. Vilket är bästa sättet att fästa dessa (90x90) och hur vet man var det finns reglar att fästa i? Eller sitter det tillräckligt bra om man "bara" fäster i fasaden? Hur långa skruvar bör man ha?
Fråga 3) Jag har tänkt att de båda altandelarna ska sitta ihop genom att fasadramregeln för lilla delen ska fortsätta ut och övergå i yttre ramregeln för stora altandelen (se teckning). Jag förutsätter att altanerna inte kommer att röra sig på ett sätt så att denna konstruktion inte håller, stämmer det? Stenarna ligger på en höjd så att reglarnas ovansida hamnar strax under fasaden och trallens ovandel hamnar då några cm ovanför fasadbrädornas nederdel.
Fråga 4) Jag har tänkt fram och tillbaka om vi ska fästa fasadramreglarna i fasaden med expander eller bara låta dem ligga där och eftersom tanken på att borra stora feta hål i husgrunden inte tilltalar mig så vill jag helst låta dem ligga utan att fästa dem i grunden. Vad är fördelar/nackdelar med de olika alternativen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul tråd, den här kommer jag följa eftersom vi håller på att bygga trädäck just nu med. Och jag fick redan ett vasst tips angående att väga in plattorna, så nu blir det till att bara lägga dem på den höjd de hamnar och sätta stolpar upp till bärlinan. Vi har lite mer höjdskillnad, så det tipset kommer spara mig rätt mycket jobb!
Utan att vara säker så är min känsla de två ggr jag satt plintar att den gången jag fyllde hålen med grus (och sand tror jag) så kändes det mer stadigt än den gången jag bara fyllde med sand. Dock är det lite svårt att jämföra då de med grus är 3 plintar i rad till pergolan och de har således stöd av varandra via reglarna i pergolan, medans den jag fyllde med sand är en ensamstående stolpe. Men min känsla är att de med grus blev stadigare.
Vi kommer lägga vårt trädäck löst och inte skruva fast det i fasaden alls, fördelar med det kan jag tänka mig är att däcket kan röra sig lite mer beroende på väder utan att det blir spänningar i det mot husgrunden. Nackdelen är nog att det kan röra sig beroende på väder fast man inte vill..
Utan att vara säker så är min känsla de två ggr jag satt plintar att den gången jag fyllde hålen med grus (och sand tror jag) så kändes det mer stadigt än den gången jag bara fyllde med sand. Dock är det lite svårt att jämföra då de med grus är 3 plintar i rad till pergolan och de har således stöd av varandra via reglarna i pergolan, medans den jag fyllde med sand är en ensamstående stolpe. Men min känsla är att de med grus blev stadigare.
Vi kommer lägga vårt trädäck löst och inte skruva fast det i fasaden alls, fördelar med det kan jag tänka mig är att däcket kan röra sig lite mer beroende på väder utan att det blir spänningar i det mot husgrunden. Nackdelen är nog att det kan röra sig beroende på väder fast man inte vill..
Ni har vi fått virket och idag började vi med den roliga delen, själva bygget
Vi började med att lägga en ram av reglar längs fasaden, längs ytterkant samt längs sidorna. Ytterramregeln fortsätter som fasadramregel till lilla delen av altanen, eftersom dessa delar ska sitta ihop.
Det gick inte att lägga reglar längs fasaden helt smärtfritt, det var både stuprör och andra rör i vägen. Vi köpte 22 mm trall och "skarvade med". Jag har planerat så inga skruvreglar hamnar precis på sådana platser.
Eftersom altanen är så lång (drygt 17 m) så har vi förutom sidoreglarna även satt skruvreglarna på var sida om vardagsrumsutbyggnaden på rätt plats. Övriga skruvreglar har vi bara lagt ut än så länge (vi lägger varannan som en hel 3.60-regel och varannan sågar vi till rätt längd, då fördelas skarvarna bättre). Vi sätter på balkskon på regeln först, därefter fäster vi balkskon mot ramregeln. Detta tips har jag fått från forumet, SnickarEstwing har jag för mig kom med denna eminenta idé
Vi har köpt såg, sågbord och nya borrmaskiner/skruvdragare enkom till altanbygget (vi sparar så mycket pengar på att bygga själva så det kan vi unna oss. Vilka underbara verktyg!
Vi hoppas på byggväder imorgon också så bygget kan fortsätta
Vi började med att lägga en ram av reglar längs fasaden, längs ytterkant samt längs sidorna. Ytterramregeln fortsätter som fasadramregel till lilla delen av altanen, eftersom dessa delar ska sitta ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick inte att lägga reglar längs fasaden helt smärtfritt, det var både stuprör och andra rör i vägen. Vi köpte 22 mm trall och "skarvade med". Jag har planerat så inga skruvreglar hamnar precis på sådana platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom altanen är så lång (drygt 17 m) så har vi förutom sidoreglarna även satt skruvreglarna på var sida om vardagsrumsutbyggnaden på rätt plats. Övriga skruvreglar har vi bara lagt ut än så länge (vi lägger varannan som en hel 3.60-regel och varannan sågar vi till rätt längd, då fördelas skarvarna bättre). Vi sätter på balkskon på regeln först, därefter fäster vi balkskon mot ramregeln. Detta tips har jag fått från forumet, SnickarEstwing har jag för mig kom med denna eminenta idé
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har köpt såg, sågbord och nya borrmaskiner/skruvdragare enkom till altanbygget (vi sparar så mycket pengar på att bygga själva så det kan vi unna oss. Vilka underbara verktyg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hoppas på byggväder imorgon också så bygget kan fortsätta
Redigerat:
Lärdom från dagens arbete; Virkets dimensioner är u n g e f ä r det som anges....Jag som inte har byggt så mycket tidigare trodde i min enfald att 145 var 145, men det kan tydligen vara både 142 och 148...de flesta verkar dock vara 147. Kan det vara att de är så nytryckta och att de kommer att torka ihop till 145 tro? Det är bra att ha extra underlagspapp tillhands och justera dessa millimeterskillnader med!
Nu är regelverket klart (för stora altandelen)! Alla reglar har fått balkskor och alla reglar har skarvats med hålplatta.
På var sida om vardagsrumsutbyggnaden har vi lagt en extra regel, så att trallen ska ha något att vila på även där, och runt stuprören har vi också lagt reglar.
Då hela ramen var klar och samtliga skruvreglar noggrant inmätta och fästa med balkskor så sågade vi till kortlingar. Enligt beräkningar ska kortlingarna vara 555 mm, men jag provmätte flera reglar och tjockleken var överallt snarare 47 mm, så vi sågade faktiskt av reglarna 553 mm. Kanske kommer det att krympa och dra ihop hela trädäcket, vem vet :O Vi satte en kortling per "regelkolumn", i en sinuskurva. Kortlingarna fäste vi med (6x100) franska skruvar. Lite mer jobb än jettingskruvarna, eftersom vi fick förborra (4.5 mm borr), men det gick ändå snabbt eftersom vi hade 2 maskiner, en för borren och en för de franska skruvarna
Kortlingarna får ju inte sticka upp över skruvreglarna, så där kortlingen var något högre än skruvregeln drog vi undan tjärpappen under kortlingen och då blev det perfekt
Det sista vi gjorde igår (inatt...) var att provlägga ut lite trall, inte noggrannt men bara för att äntligen få en känsla av hur det kommer att se ut då det blir klart...
Ganska många trallbrädor hade genomgående sprickor, det antar jag att man inte ska behöva tolerera? Även om trä är ett levande material så vill man ju ha snygga, hela brädor...Vi har köpt norrländsk trall i G4-2 kvalitet. Hade vi köpt G4-3 eller ej kvalitetsklassad så hade jag inte haft lika stora krav, men detta tycker inte jag är acceptabelt. Har jag fel? (vet ju att jag är "petig", svårt att själv avgöra vad som är "normalt"...)
Ytsprickor förstår jag att man får räkna med...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På var sida om vardagsrumsutbyggnaden har vi lagt en extra regel, så att trallen ska ha något att vila på även där, och runt stuprören har vi också lagt reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då hela ramen var klar och samtliga skruvreglar noggrant inmätta och fästa med balkskor så sågade vi till kortlingar. Enligt beräkningar ska kortlingarna vara 555 mm, men jag provmätte flera reglar och tjockleken var överallt snarare 47 mm, så vi sågade faktiskt av reglarna 553 mm. Kanske kommer det att krympa och dra ihop hela trädäcket, vem vet :O Vi satte en kortling per "regelkolumn", i en sinuskurva. Kortlingarna fäste vi med (6x100) franska skruvar. Lite mer jobb än jettingskruvarna, eftersom vi fick förborra (4.5 mm borr), men det gick ändå snabbt eftersom vi hade 2 maskiner, en för borren och en för de franska skruvarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortlingarna får ju inte sticka upp över skruvreglarna, så där kortlingen var något högre än skruvregeln drog vi undan tjärpappen under kortlingen och då blev det perfekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sista vi gjorde igår (inatt...) var att provlägga ut lite trall, inte noggrannt men bara för att äntligen få en känsla av hur det kommer att se ut då det blir klart...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska många trallbrädor hade genomgående sprickor, det antar jag att man inte ska behöva tolerera? Även om trä är ett levande material så vill man ju ha snygga, hela brädor...Vi har köpt norrländsk trall i G4-2 kvalitet. Hade vi köpt G4-3 eller ej kvalitetsklassad så hade jag inte haft lika stora krav, men detta tycker inte jag är acceptabelt. Har jag fel? (vet ju att jag är "petig", svårt att själv avgöra vad som är "normalt"...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytsprickor förstår jag att man får räkna med...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Tack maah, roligt att höra att vi gjort det bra Jag har ju gjort byggbeskrivningen baserat på alla tusentals inlägg jag läst igenom det senaste året (bl.a. från dig) och tagit till mig allt bra, så om det blir ett bra bygge så är det tack vare alla er här på forumet!
Jag har reklamerat brädorna och tror väl inte att det ska bli problem att byta dem. Tyvärr kostar frakten några tusenlappar, och det får ju leverantören bekosta då det är reklamation, så de kommer ju inte att byta dem med glädje...
Det gick inte att få tag på norrländsk trall någonstans inom normalt köravstånd, så vi beställde från Skåne. Eftersom vi handlade så mycket fick vi 50% rabatt på frakten (inga rabatter i övrigt, men de har typ samma priser som K-Rauta, så det är inte mycket att pruta på). Vår trall i gamla huset var 120 bred, (det var innan jag träffat min man, så då valde jag att anlita hantverkare, jag skulle inte gett mig på att bygga altan själv), denna är 145 bred, mycket snyggare till en såpass bred altan!
Jag har reklamerat brädorna och tror väl inte att det ska bli problem att byta dem. Tyvärr kostar frakten några tusenlappar, och det får ju leverantören bekosta då det är reklamation, så de kommer ju inte att byta dem med glädje...
Det gick inte att få tag på norrländsk trall någonstans inom normalt köravstånd, så vi beställde från Skåne. Eftersom vi handlade så mycket fick vi 50% rabatt på frakten (inga rabatter i övrigt, men de har typ samma priser som K-Rauta, så det är inte mycket att pruta på). Vår trall i gamla huset var 120 bred, (det var innan jag träffat min man, så då valde jag att anlita hantverkare, jag skulle inte gett mig på att bygga altan själv), denna är 145 bred, mycket snyggare till en såpass bred altan!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Länge sedan jag uppdaterade, det har varit mycket annat (nattäster, London-besök, födelsedagar mm) men nu kommer i alla fall lite nya bilder...att lägga själva trallen var ett mycket större jobb än jag förutsett! Trots stor noggrannhet i mätning så blir det skillnader på en såpass lång altan som 17,4 meter. Alla brädor är inte 145 mm breda, det skiljer upp till en centimeter mellan smalaste och bredaste. Huset är inte exakt heller har vi insett
Med facit i hand hade jag kanske valt mitt andrahandsalternativ, att lägga denna altandel i tre delar, med vinkelräta rambrädor på var sida om vardagsrumsutbyggnaden också. Då hade längderna blivit mer hanterbara och mycket lättare att få jämt. Det har varit mycket trixande för att få någotsånär jämna mellanrum kan jag säga....Igår invigde vi i alla fall första delen av altanen och vi har satt plintarna på plats för pergolan (som vi ska bygga innan andra, lilla altandelen).
Vi fick nya brädor för allt vi reklamerade, så vi är mycket nöjda med Wrams trä
Här kommer lite bilder från trall-läggningen;
Så här löste vi mellanrummet till skjutdörren mellan altan och carport. 2 reglar som fästes ihop passade precis i mellanrummet Vi la dem 28 mm högre än skruvregeln, så att de kommer på samma höjd som trallen.
Även vid altandörrarna från sovrum och tvättstuga gjorde vi en liknande lösning, fast med bara en enkel regel;
För pergolan har vi satt fast 2 stolpar i förrådsväggen. Vi använder Cubic PLUS-beslag för att få allt i samma höjd.
För att mäta ut plintarnas placering satte vi snören längs förrådets vägg samt ut från ena väggfästa stolpen. Denna plintrad har vi sedan utgått ifrån för att få korrekta mått för hela pergolan.
Plinthålen har Mac grävt 10 cm under placeringshöjden och fyllt upp 10 cm med makadam. Då plinten mätts in på rätt ställe (med "pinnar" i rätt längd för att enkelt få exakt mellanrum och slippa dra fram tumstocken femtioelva gånger...) har vi hällt på ytterligare ett lager makadam, därefter stenmjöl/sand som jag vattnat ordentligt för att det ska packas.
Idag ska vi jämna till sanden för lilla altandelen. Då pergolan är på plats är det bara att göra likadant som för stora altandelen, fast i mycket mindre skala
Med facit i hand hade jag kanske valt mitt andrahandsalternativ, att lägga denna altandel i tre delar, med vinkelräta rambrädor på var sida om vardagsrumsutbyggnaden också. Då hade längderna blivit mer hanterbara och mycket lättare att få jämt. Det har varit mycket trixande för att få någotsånär jämna mellanrum kan jag säga....Igår invigde vi i alla fall första delen av altanen och vi har satt plintarna på plats för pergolan (som vi ska bygga innan andra, lilla altandelen).
Vi fick nya brädor för allt vi reklamerade, så vi är mycket nöjda med Wrams trä
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer lite bilder från trall-läggningen;
Så här löste vi mellanrummet till skjutdörren mellan altan och carport. 2 reglar som fästes ihop passade precis i mellanrummet Vi la dem 28 mm högre än skruvregeln, så att de kommer på samma höjd som trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även vid altandörrarna från sovrum och tvättstuga gjorde vi en liknande lösning, fast med bara en enkel regel;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För pergolan har vi satt fast 2 stolpar i förrådsväggen. Vi använder Cubic PLUS-beslag för att få allt i samma höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att mäta ut plintarnas placering satte vi snören längs förrådets vägg samt ut från ena väggfästa stolpen. Denna plintrad har vi sedan utgått ifrån för att få korrekta mått för hela pergolan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plinthålen har Mac grävt 10 cm under placeringshöjden och fyllt upp 10 cm med makadam. Då plinten mätts in på rätt ställe (med "pinnar" i rätt längd för att enkelt få exakt mellanrum och slippa dra fram tumstocken femtioelva gånger...) har vi hällt på ytterligare ett lager makadam, därefter stenmjöl/sand som jag vattnat ordentligt för att det ska packas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag ska vi jämna till sanden för lilla altandelen. Då pergolan är på plats är det bara att göra likadant som för stora altandelen, fast i mycket mindre skala
Kul att höra! Bifogar ett par bilder från i somras. Plus beslag är fantastiska, man får en jämn och fin byggnad Jag har även byggt en torkställning med PLUS-beslagen i sommar, den blev super!G gaston12 skrev:
Vi använde impregnerade limträ 90x90 från K-Rauta (de enda som har den dimensionen vad jag vet). Torkställningen är ca 150 cm bred och mellanstolpen är 385 cm (den satte vi fast med 2 franska i varje ände, men man kan såklart ha PLUS-beslag även där). Vi har satt 6 linor upptill och 5 linor nedtill så att de kommer omlott och övre tvätten hänger inte i vägen för nedre tvätten. Vantskruvar i ändarna för perfekt spända linor. Jag är supernöjdG gaston12 skrev: