9 303 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
Bygga torkställning i trä, funkar 70x70-virke?
Ibland hänger jag ut lakan och så kommer det en skur som jag inte räknat med. Då blir lakanen väldigt tunga av regnvattnet. Dessutom kommer det ofta kastvindar i tillägg, om det tex är en åskskur. Jag hade definitivt satsat på stadig konstruktion från början.pacman42 skrev:
Om du menar mellan stolparna så är det 45x45. Resterande är 70x70 förutom snickarglädjen. Har bara skruvat och limmat. Mellan stolparna satte jag mest så det inte skulle vika sig när vi hänger tvätt.P Proton skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Lite strategisk kan man vara genom att hänga lakanen längst in och fördelade på båda sidor, speciellt om det är T-vinkeln som är svaga punkten.pacman42 skrev:
På en vinda (i alla fall som den vi hade när jag var liten) så tenderar man att hänga lakan längst ut pga. där utrymmet är brett nog.
Tja! Svarar med en bildN Nypan75 skrev:
Virket är 70x70 och 45x45 mellan.
Nästan ett år sen jag startade tråden och för två veckor sen blev det klart, har som tur är inte jobbat heltid med projektet 😁 Åk förresten inte till Byggmax om ni ska köpa plintar, skaften var väldigt sneda. Såg det innan jag köpte men orkade inte åka till annat ställe. Kanske får måla de svarta också så det inte syns så mycket.