Ska bygga en torkställning i trädgården, svenskt trä har en beskrivning med 95x95-virke. https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/
Tror ni att det duger med 70x70 istället eller blir det för klent? Anledningen är att min fru vill ha någon tjusig snickarglädje istället för snedsträvorna och har sedan länge köpt och målat dessa. De är gjorda av 45-45 och jag tänker att det ser lite oproportionerligt ut tillsammans med 90x90.
Tror ni att det duger med 70x70 istället eller blir det för klent? Anledningen är att min fru vill ha någon tjusig snickarglädje istället för snedsträvorna och har sedan länge köpt och målat dessa. De är gjorda av 45-45 och jag tänker att det ser lite oproportionerligt ut tillsammans med 90x90.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog ska 70x70 klara av vikten från tvätt på tork.S Surly skrev:Ska bygga en torkställning i trädgården, svenskt trä har en beskrivning med 95x95-virke. [länk]
[bild]
Borde väl också hålla sig rakt om det är limträ vi pratar om. 👍
Hade tänkt dimensionshyvlad gran men det är klart att för rakheten kanske jag skulle satsa på limträ. Får se hur det ser ut på brädgårn! I nuläget är det egentligen bara plintarna jag tänkte få ner och då vill man ju få rätt mått på skaften.FredrikR skrev:
Byggde med 45x90 (ca) tror jag med en 45x45 mellan. Den har hållt två år nu iallafall.S Surly skrev:Ska bygga en torkställning i trädgården, svenskt trä har en beskrivning med 95x95-virke. [länk]
[bild]
Det skulle säkerligen hålla med 22x45-virke. Trä är tämligen stark, och belastningen är inte särskilt stor. Det svåra i sådana här fall är att det gärna blir snett när det torkar. Det måste vara torrt och rakt, innan det sätts upp, annars blir det snett oavsett dimension. 22x45 skulle nog ändå bli snett med tiden.
Med lakan på så kan belastningen faktiskt bli rätt stor. Vinden knäckte röret till min torkvinda en gång. Trä har dock fördelen att det flexar lite.A AG A skrev:Det skulle säkerligen hålla med 22x45-virke. Trä är tämligen stark, och belastningen är inte särskilt stor. Det svåra i sådana här fall är att det gärna blir snett när det torkar. Det måste vara torrt och rakt, innan det sätts upp, annars blir det snett oavsett dimension. 22x45 skulle nog ändå bli snett med tiden.