Hej,

Jag har sedan ett år tillbaka funderat på hur och vad jag ska göra med denna gräsplätt som är på min tomt. Grannens uppfart är direkt i anslutning. Vilka möjligheter har jag att sätta upp staket? (Kommer bli svårt för min granne att hoppa ur bilen). Och isolera sopkärlen lite.
Jag tänker även bredda uppfarten med stenplattor.
Vad säger ni? Vad har jag för möjligheter enligt lag?

• IMG_1301.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Du har ju plats att bygga en liten sopstation/hägna in tunnorna på din egen tomt. Ta en halvmeter av asfalten så är det klart. Vet inte varför du ska besvära din granne med detta..

• Gilla
  • Arg
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Gräsmattan är ju min tomt. Finns väl såklart ett egenintresse att inte krympa min uppfart när jag har flera kvm oanvänd gräsyta som grannen "använder" för att hoppa in och ur bilen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vart går tomtgränsen? Finns det gränsmarkeringar?

Tomtgräns går där mitt gräs slutar och grannens asfalt börjar. Sopkärlen står på mitt gräs.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Du ser ut att kunna göra en station vänd ut mot gatan eller snett ut mot gatan och bredda din infart utan att hindra grannens bildörr. Tänk bara på att sopstationen kanske hindrar viss typer av transporter även för dig. Ev smart att lätt kunna riva den.
Lagligt får du sätta upp staket men beroende på hur grannen reagerar kanske vill kunna prata med grannen i fortsättningen?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att det finns ett värde i att vårda grannrelationen. Men jag tänker att han måste väl ha tänkt på det när ja la sin uppfart? Inte är det väl rimligt att han ska nyttja min mark för att hoppa in och ut ur sin bil? Eller är det min ”uppgift” att ta vara snäll? :)

K King_al skrev:
Jag förstår att det finns ett värde i att vårda grannrelationen. Men jag tänker att han måste väl ha tänkt på det när ja la sin uppfart? Inte är det väl rimligt att han ska nyttja min mark för att hoppa in och ut ur sin bil? Eller är det min ”uppgift” att ta vara snäll? :)
Du kan ju fråga om han vill teckna ett hoppaut-servitut och därmed freda marken från tex staket. Pris får ni ju komma överens om. Annars är det bara att nyttja din mark som du behagar, med undantag för bygglov såklart...

• Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Planera för att du ska kunna underhålla ditt staket eller vad det nu blir utan att behöva gå på din grannes tomt.

Det kan vara OK idag, men grannen kan bli grinig och vägra dig tillträde.

Sedan hur du löser det finns många varianter på.

Jag byggde vår stödmur med 50cm marginal till grannen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vad ska grannen säga om ni sätter upp staket? "Men vi använder ju faktiskt din gräsmatta ibland..."? Ja då är det väl bara att ge honom "är du go på riktigt"-blicken?

Det du ska tänka på är att handtagen antagligen ska vara ut mot gatan och du vill kunna komma åt att lägga i grejer utan att flytta kärlen. Så se till att du också kommer in "bakom" på ett smidigt sätt! Jag har sett många fina lösningar som tyvärr verkar jättejobbiga att använda..

• Gilla
callel och 3 till
  • Laddar…
Nej det är inte rimligt men är uppfarten nyligen anlagd av grannen under tiden du bott där? Grannen kan kanske också backa in vilket jag själv skulle föredra. Det är kanske så enkelt att frågan inte varit uppe tidigare.
Om ni har normal kontakt idag så skissa upp olika förslag och diskutera dessa.
Tänk på att du måste hålla ge bra siktfält vid en utfart med ett staket.

Fint! Det som jag tycker är lite knepigt är vad som gäller inom 4,5m från tomtgräns. Känns lite som att det är en gråzon? Eller gäller det bara allt som är bygglovspliktigt? Om inte bygglovspliktigt kan man nyttja tomten hela vägen ut till gränsen?

Jag har inte alls tänkt på vad som är bäst att göra. I augusti kommer jag få ett till kärl pga nya sorteringsregler osv. Så är bara i brainstorming läget. Jag brukar heja på grannen osv det vanliga men vi har inte riktigt snackat projekt. Kanske lika bra att öppna upp ämnet nu när jag vet lite mer.

• Gilla
  • Haha
BoByggarBogge och 1 till
  • Laddar…
Vill man vara schysst kan man säga till grannen redan nu att man har för avsikt att bygga ett staket nära tomtgräns till tunnorna.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K King_al skrev:
Fint! Det som jag tycker är lite knepigt är vad som gäller inom 4,5m från tomtgräns. Känns lite som att det är en gråzon? Eller gäller det bara allt som är bygglovspliktigt? Om inte bygglovspliktigt kan man nyttja tomten hela vägen ut till gränsen?

Jag har inte alls tänkt på vad som är bäst att göra. I augusti kommer jag få ett till kärl pga nya sorteringsregler osv. Så är bara i brainstorming läget. Jag brukar heja på grannen osv det vanliga men vi har inte riktigt snackat projekt. Kanske lika bra att öppna upp ämnet nu när jag vet lite mer.
Det finns egentligen tre steg gällande byggnationer.
1. Bygglov krävs. Ett bostadshus, plank, garage mm.

2. Bygglov krävs men har blivit undantaget. Komplementbyggnad upp till 30kvm te x. Men kräver att det byggs minst 4,5 meter från tomtgräns om man inte får tillstånd av grannen.

3. Bygglov krävs inte och du kan placera det så nära tomtgräns du vill. T ex staket av viss storlek. trädäck, parkeringsplats mm.

Kolla din kommun om vad som är tillåtet då det kan variera. Annars träder PBL in och säger vad som är tillåtet.

Attitudeswe
Snart får du hemsortering. Bygg tre gånger så stort mot tunnan du har idag.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.