51 446 läst · 32 svar
51k läst
32 svar
Bygga på en våning ?
hej.Dr.SiC skrev:estwing, jag blev väldigt imponerad av ditt bygge, stort bonus att du verkar ha fokus på hemmabio ocksåJag skulle bli väldigt glad om du kunde försöka svara på några frågor.
Limträbalkarna, den stora som ligger längs nocken, hur många stödpunkter har den?
Innebär limträbalkarna att du inte har några "riktiga" takstolar med hanbjälke, stödben och underarm?
Om det nu är som det ser ut att vara (utan hanbjälkar osv), är det en "krånglig" kostruktion att bygga?
Kommer konstruktörer och snickar bara skaka på huvudet om man kommer dragandes med något sånt här? Jag gillar verkligen möjligheten att få öppet till nock utan en massa hanbjälkar synliga + att man får lite mer yta om man kan skippa stödbenen.
Vad är det för dimensioner på limträbalkarna?
Hur mycket uppskattar du att själva övervåningen kostade?
Sen vore det ju jättetrevligt med lite fler bilder, självklart även på hemmabiorummet![]()
klart jag skall försöka svara på detta. hjälper till så gött jag kan.
limträt har bara 2 punkter. satte en pelare i mitten av huset byggd på kärn virke från 1900-talet
PL-400 imellan å massa spik, balken e lite över dim bara för att jag ej vill ha pelare i mitten.
hmmm jadu.. krävs mycket kliade i skallen när detta skall genomföras, gärna erfarenheter m.m
takstolen har ett litet stödben som blir den förlängda vägglivet om du förstår? detta e allt som är.
tycker precis som du att öppna ytor e helt kalas bra, inte en massa rum å trångt.
dim: stora balken 9000x 630x115
lilla: 10000x315x95
den lilla balken har en egen tillverkat smide upphängning i mitten , då e detta kanon när jag valde en överdim balk att hänga den i.
pengar?: shit ja du, e juh snickare å blir matrial över på byggen, man känner folk på byggvaruhus m.m
men ela uppe i 450K ungefär!
sidan kommer att uppdateras väldigt snart håll ögon öppna.
övervån e helt klar nu, grymt frän kan man säga.
fråga gärna mera å hoppas att detta svar kunde hjälpa dig nåt...
mvh
snickar estwing
Tack för svaret.
Men jag är inte riktigt med på om du har en pelare eller inte, först skriver du att du bara har 2 stödpunkter, ändarna antar jag, men sen har du ändå en pelare i mitten...???
Missade stödbenen första gången jag tittade på bilderna men det stämmer ju att det sitter sådanan där. När du skriver om huvudkli, menar du hur du/ni dimensionerade takstolar/balkar/mm? Allt är gjort "på känn" med andra ord? (dock ganska bra "känn").
När det gäller pengar, hur mycket till räknar du med att övervåningen kommer kosta? Naturligtvis beroende på hur mkycket du har kvar så låter 450kkr bra om du har gjort det mesta själv.
Tidsmässigt då, Hur lång tid från första spiken till inflyttning?
Men jag är inte riktigt med på om du har en pelare eller inte, först skriver du att du bara har 2 stödpunkter, ändarna antar jag, men sen har du ändå en pelare i mitten...???
Missade stödbenen första gången jag tittade på bilderna men det stämmer ju att det sitter sådanan där. När du skriver om huvudkli, menar du hur du/ni dimensionerade takstolar/balkar/mm? Allt är gjort "på känn" med andra ord? (dock ganska bra "känn").
När det gäller pengar, hur mycket till räknar du med att övervåningen kommer kosta? Naturligtvis beroende på hur mkycket du har kvar så låter 450kkr bra om du har gjort det mesta själv.
Tidsmässigt då, Hur lång tid från första spiken till inflyttning?
Redigerat:
hej igen!
nej jag har ingen pelare i mitten utan det jag menade va att den mindre limträbalken går juh under den stora och spännvidden för den mindre klarar ej belastningen, därför har jag en smides upphängning från den stora balken ner till den lilla. kolla på albumet så ser du detta.
huvudkli; hihi jadu, hmm jo saken e den att i mitt läge river jag nästan hela huset samt bygger upp ett nytt samt bor i det.
mesta jobbet e mittpartiet då jag SKULLE ha ryggåstak över hela våningen även i burspråket å balkongdelen.
det va ej bara att lägga ut takstolarna på limträt å sen bräda på utan jag fick ha genomgående takstolar bredvid altandörren som du ser på bilderna, man får växla av längre ner för att kunna få ihop taket å ränndalen rätt på utsidan. hmm lät som en krånglig förklaring....
samma sak gäller burspråksdelen, där fick jag bygga ner en bärande skärmvägg för att på samma sätt få ihop det på utsidan över huvud taget.....
övervåningen är helt klar, flyttat upp å allt,
mellanvåning har precis startats upp.
började sommaren -05 å jag har byggt allt sj.
polare vart me å rivt en del, svärfar har egen elfirma.
flyttade upp efter 2,5 år ungefär. men då inkluderar all panelsättning me som tog otroligt lång tid, jag valde en snickerifirma som fräst över å under delar till alla fönster, tryckt svarvad offbräda i botten samt 2 svarvade midjebrädor på gavlarna, där har du en extra kostnad på 22000:-
bygger bara på kvällar å helger när orken orkar mä.
har juh mitt jobb på dagtid me.
hör av dig om mitt svar e otydligt, kan anta att förklaringen kan vara svår...
mvh
snickar estwing
nej jag har ingen pelare i mitten utan det jag menade va att den mindre limträbalken går juh under den stora och spännvidden för den mindre klarar ej belastningen, därför har jag en smides upphängning från den stora balken ner till den lilla. kolla på albumet så ser du detta.
huvudkli; hihi jadu, hmm jo saken e den att i mitt läge river jag nästan hela huset samt bygger upp ett nytt samt bor i det.
mesta jobbet e mittpartiet då jag SKULLE ha ryggåstak över hela våningen även i burspråket å balkongdelen.
det va ej bara att lägga ut takstolarna på limträt å sen bräda på utan jag fick ha genomgående takstolar bredvid altandörren som du ser på bilderna, man får växla av längre ner för att kunna få ihop taket å ränndalen rätt på utsidan. hmm lät som en krånglig förklaring....
samma sak gäller burspråksdelen, där fick jag bygga ner en bärande skärmvägg för att på samma sätt få ihop det på utsidan över huvud taget.....
övervåningen är helt klar, flyttat upp å allt,
mellanvåning har precis startats upp.
började sommaren -05 å jag har byggt allt sj.
polare vart me å rivt en del, svärfar har egen elfirma.
flyttade upp efter 2,5 år ungefär. men då inkluderar all panelsättning me som tog otroligt lång tid, jag valde en snickerifirma som fräst över å under delar till alla fönster, tryckt svarvad offbräda i botten samt 2 svarvade midjebrädor på gavlarna, där har du en extra kostnad på 22000:-
bygger bara på kvällar å helger när orken orkar mä.
har juh mitt jobb på dagtid me.
hör av dig om mitt svar e otydligt, kan anta att förklaringen kan vara svår...
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara