Fick med till hybriden en 1-fas laddare som går att ställa om mellan 6A och 12A men den har schucko kontakt. 😕
Jag har ett schuckouttag utomhus som matas med 1.5mm2 kabel. Avsäkrat med 10A. Används även till elstängsel aggr
Gillar inte riktigt kombinationen billaddare och schucko. Laddar idag med bara 6A. Vågar inte mer.
Funderar på lite alternativ
- Sätta dig ett CEE uttag parallellt med schucko och byta på laddaren till CEE (minst jobb) och ha CEE-schucko adapter i bilen utifall man laddar någon annanstans
- Dra ny kabel (2.5mm2 eller troligtvis mer för framtiden) till eget CEE uttag.
- Laddbox.
- Andra förslag?
Just nu känns det minst aktuellt med någon laddbox. Det är ändå bara en hybrid med litet batteri. Men det hade varit trevligt att kunna ladda med 12A utan att sitta "brandvakt".
Jag har ett schuckouttag utomhus som matas med 1.5mm2 kabel. Avsäkrat med 10A. Används även till elstängsel aggr
Gillar inte riktigt kombinationen billaddare och schucko. Laddar idag med bara 6A. Vågar inte mer.
Funderar på lite alternativ
- Sätta dig ett CEE uttag parallellt med schucko och byta på laddaren till CEE (minst jobb) och ha CEE-schucko adapter i bilen utifall man laddar någon annanstans
- Dra ny kabel (2.5mm2 eller troligtvis mer för framtiden) till eget CEE uttag.
- Laddbox.
- Andra förslag?
Just nu känns det minst aktuellt med någon laddbox. Det är ändå bara en hybrid med litet batteri. Men det hade varit trevligt att kunna ladda med 12A utan att sitta "brandvakt".
För att kunna ladda med mer strömstyrka och få ner laddtiden så skulle jag dra en ny kabel och sätta nytt uttag.
En laddbox kan du fortfarande få skatteavdrag och man inte hur länge det gäller så det vore ändå att föredra, då kortas tiden än mer och du kan köra 3-fasladdning och du kan behålla laddkabeln du har som den är för tillfälliga laddningar utan adapter.
Om laddboxen inte är i planen nu så dra i alla fall kabel som möjliggör byte till laddbox i framtiden, den extrakostnaden nu är kanske inte så stor?
Om du väljer att inte sätta laddbox så skulle kanske ett CEE uttag vara en bra lösning, särskilt om inte schuckouttaget sitter väldigt skyddat.
En laddbox kan du fortfarande få skatteavdrag och man inte hur länge det gäller så det vore ändå att föredra, då kortas tiden än mer och du kan köra 3-fasladdning och du kan behålla laddkabeln du har som den är för tillfälliga laddningar utan adapter.
Om laddboxen inte är i planen nu så dra i alla fall kabel som möjliggör byte till laddbox i framtiden, den extrakostnaden nu är kanske inte så stor?
Om du väljer att inte sätta laddbox så skulle kanske ett CEE uttag vara en bra lösning, särskilt om inte schuckouttaget sitter väldigt skyddat.
Det var nog tanken men hade velat göra det enklare än så.T Testarn skrev:
Men att dra 10A konstant i 6 timmar via ett schuko känns inte lockande.J jonaserik skrev:
Bra info eller i allafall tanke. Sånt tänkte jag inte på.TeroM skrev:
Jag såg bara dessa (https://voldt.se/collections/auto-contact) och tänkte.. "Ja varför inte byta kontakt bara"
Kanske ta den billigaste laddboxen då. Vad går en sån på?
Att byta ut en CEE7 mot en IEC 60309 ger ingen förbättring. Används dessutom med adapter så blir det en tydlig försämring.
Min uppfattning är att det är motsvarande krav på båda typerna.
Jag hade satt ett 3-fasuttag och köpt en billig box med 3-fas och handske. Här är ett exempel på en billig sådan:
-https://www.amazon.se/AFYEEV-Laddningskabel-CEE-kontakt-elbilladdare-kopplingsbar/dp/B0C7VQ2ZSG/ref=asc_df_B0C7VQ2ZSG/
-https://www.amazon.se/AFYEEV-Laddningskabel-CEE-kontakt-elbilladdare-kopplingsbar/dp/B0C7VQ2ZSG/ref=asc_df_B0C7VQ2ZSG/
Inte så mycket i trådens tema men jag undrar ändå var du fått det ifrån? Jag vet att det ofta nämns i dessa sammanhang och vad sånt gör i en allmän visklek men vore intressant att höra lite vad du utgår från.P PappasHammare skrev:
Det är både skick och grundutförandet som avgör och det oavsett vilken uttagstyp det rör sig om.
Sannolikt beror det på att det finns en 6h märkning. Det är dock positionen för nycklingen, det har inget med vilken last det tål.
Medlem
· Blekinge
· 10 813 inlägg
Jag vill påstå att brandfarligheten/strömtålogheten är inte i första hand beroende på CEE eller Schuko (utan 'ck') utan framförallt i kontaktens utförande. Om du jämför en Schuko för utomhusbruk från 1960 med rejäla skruvklämmor med ett skit från 2020 så fattar du skillnaden.
Inga rekomenderar att ladda via vanliga uttag och det har varit större och mindre incidenter...GK100 skrev:
Inte så mycket i trådens tema men jag undrar ändå var du fått det ifrån? Jag vet att det ofta nämns i dessa sammanhang och vad sånt gör i en allmän visklek men vore intressant att höra lite vad du utgår från.
Det är både skick och grundutförandet som avgör och det oavsett vilken uttagstyp det rör sig om.
Och vem har inte känt att en kontakt blir varm om den används hårt.
Läste någonstans att någon hade efter ett tags användande sett en svart botten på uttaget.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/elsakerhetsverket-varnar-for-laddarna-till-elbilar
Kör på laddbox. Snart blir det effektavgift ändå och då kan du lika gärna ha en lite smartare apparat som du kan styra så att du inte får betala 12A*230V*100 kr/kW = 276 kr extra per månad bara för att du kör tvättmaskin och laddar samtidigt...
Ok då tolkar jag dig som att det är ur detta du kommit fram till det du skriver tidigare. Det är väl bra med det då jag tänkte mest om du hade några egna underbyggda tankar och funderingar.P PappasHammare skrev: