16 383 läst · 24 svar
16k läst
24 svar
Bygga om hästtransport till släpvagn
Av vilken anledning tror du att jag ska dra den med en 140 hästars V70 och inte en 180 hästars diesel?galento skrev:
Ja varför ta bort glasfiberkåpan , höjden är ju kanonbra.
Som jag skrivit tidigare i denna tråd... Varför lägga tid på att laga kåpan då jag inte ska köra hästar i den? Bara göra ett tak som går lyfta istället då så kan man stå i den precis som om det vore ett vanligt släp?
Har satt in 6 lastöglor i våran
hästkärra (har ingen häst) . Har satt järnplattor under golvet som greppar i ramen så
man kan dra fast ordentligt utan att golvskivan ger med sej (som jag sett på andra släp)
Låter inte helt genomtänkt att fästa i enbart golvskivan "som dom gör på vissa släp".
Vi har en vagn liknande din.Som JeLö skriver är ett hästsläp tungt att dra och en 140hk
V70 är inte mkt att komma med men släpet har ju flera andra stora fördelar.
Det går ju dra med en 140 hästars motor, har dragit tyngre saker utan större problem.
Vilka fördelar är det du ser då som du inte nämner?
Tycker personligen att det är bättre att ha kåpan än att hålla på att lyfta av och på
ett tak bara för man ska stå i kärran.
Vi har hyrt häst kärror tidigare där man satt lastöglorna direkt i golvskivan och det
har inte funkat bra när vi kört tunga motorcyklar t.ex.
Att jag nämnde 140hk V70 beror på att jag drar med en sådan ibland och tycker
det är alldeles för klen bil.Vi drar med en Subaru 230hk också och förstår varför
denna bilmodellen är populär dragbil.Sen är ju framhjulsdrifmed tungt släp inget
vidare i snömodden.
Men det är ju mina personliga åsikter
Vi har hyrt häst kärror tidigare där man satt lastöglorna direkt i golvskivan och det
har inte funkat bra när vi kört tunga motorcyklar t.ex.
det är alldeles för klen bil.Vi drar med en Subaru 230hk också och förstår varför
denna bilmodellen är populär dragbil.Sen är ju framhjulsdrifmed tungt släp inget
vidare i snömodden.
Men det är ju mina personliga åsikter
Hur pass skadad är kåpan? Är det en liten skada så kanske det är värt besväret, men glasfiber är ett jävla skit att arbeta med.
Hade bara två små hål.i min men fick såga bort hur mycket som helst där fukten letat sig in.
Andningsskydd både för dammet och sen för epoxins ångor är ett måste.
Hade bara två små hål.i min men fick såga bort hur mycket som helst där fukten letat sig in.
Andningsskydd både för dammet och sen för epoxins ångor är ett måste.
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
galento skrev:
Tycker personligen att det är bättre att ha kåpan än att hålla på att lyfta av och på
Du har missat det jag skrev tidigare. Jag ska inte krångla med att lyfta av ett tak varje gång. Jag ska ha det höjbart isf! (Sätta gasfjädrar så det stannar uppe själv)
det är alldeles för klen bil. Vi drar med en Subaru 230hk också och förstår varför
denna bilmodellen är populär dragbil
Då hänger jag med! Subaru ska ju som sagt vara kanon för ändamålet
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 396 inlägg
Glasfiber är ju supersmidigt att jobba med. Bara att slipa rent lite och läggapå nytt
galento skrev:
Hej vad många inte tänker på är lastvikten om man bygger om en
husvagn eller hästfinka...många husvagnar har låg lastvikt intypat.
Hur det är med en finka vet jag inte men kolla innan...en regbesiktning
kostar ju som sagt med vägning så då kanske det roliga med en billig
vagn försvinner
husvagn eller hästfinka...många husvagnar har låg lastvikt intypat.
Hur det är med en finka vet jag inte men kolla innan...en regbesiktning
kostar ju som sagt med vägning så då kanske det roliga med en billig
vagn försvinner
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan och får man bygga en eldstad med kökets ventilation som rökutgång?
Värme allmänt -
Varför vill byggaren inte berätta vilket vvs företag som gjort vvs
Badrum -
Bygga om hönshus till liten lägenhet ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga in garderob (fråga om passbitar och reglar)
Byggmaterial & Byggteknik -
Ansökan till länsstyrelsen om att bygga garage närmre än 12 m från väg
Bygglov