Hep Hep skrev:
Om ändå tråden väckts så kan jag komma med ett tips. Det verkar som att många vill använda tryckt, då det är både billigt och hållbart, men är osäkra på eventuell farlighet. Jag ville också ha ett hållbart material och inte lägga för mycket pengar, så jag gjorde dem i massiv ek istället. Låter skitdyrt, men behöver verkligen inte vara det. Brädgårdstorkade fula ekplankor för hundralappen styck är inget för möbelsnickare, men duger gott till odlingslådor och ek ruttnar inte bort så lätt.

Visst är det lite dyrare än tryckt, men inte farligt. Klart billigare än pallkragar från Granngården i alla fall. Entumsbrädorna jag köper är ungefär 300*30 cm och är dessutom klart roligare att jobba med än tryckt furu.

[bild]
Var hittar du dessa brädor någonstans? Kommer bygga trädgårdsodlingarna här de kommande veckorna och tittar nu på olika virkesalternativ.

Jag köper mina ekbrädor från Abrahamssons på Orust. https://www.wernerab.se/ Ibland där och ibland med hemleverans. Det är ett litet familjeföretag/sågverk så det är inte som ett byggvaruhus på något sätt. Ring och prata med dem och säg vad du vill göra så hjälper de dig. Du kan hänvisa till odlingslådorna jag (Henrik i Vallentuna) byggde i höstas, så vet de vad du menar. De åker runt i landet och levererar själva några gånger i månaden, så om du bor där det passar och inte behöver leverans nästa dag brukar det bli billigt.

De jag använt här köpte jag ohyvlade med vankanterna kvar och betalde en hundring styck. Det gick mellan två och fyra brädor per odlingslåda. Just den här ska det bo potatis i och det är därför den är så djup.

Hep Hep skrev:
Jag köper mina ekbrädor från Abrahamssons på Orust. [länk] Ibland där och ibland med hemleverans. Det är ett litet familjeföretag/sågverk så det är inte som ett byggvaruhus på något sätt. Ring och prata med dem och säg vad du vill göra så hjälper de dig. Du kan hänvisa till odlingslådorna jag (Henrik i Vallentuna) byggde i höstas, så vet de vad du menar. De åker runt i landet och levererar själva några gånger i månaden, så om du bor där det passar och inte behöver leverans nästa dag brukar det bli billigt.

De jag använt här köpte jag ohyvlade med vankanterna kvar och betalde en hundring styck. Det gick mellan två och fyra brädor per odlingslåda. Just den här ska det bo potatis i och det är därför den är så djup.
Dina odlingslådor är jättefina!
Vad har du använt till hörnreglarna, är det också ek från Abrahamssons? Och hur har du kapat bort vankanterna på de sidor som ska ligga an mot varandra?
Minns du vad du betalade för frakten sist du köpte?
Vi kan förhoppningsvis låna stuga på Orust någon vecka i sommar, i så fall kan i köpa på plats, men annars får det kanske bi distansköp (vi bor också i Stockholmstrakten).

Hörnen är spill från tidigare bygge. Jag hade 5*5 cm ekpinnar över, men det går säkert med vanlig 45*45 reglar från byggvaruhuset om man inte har något annat. Jag klädde insidan med sån där svart bubblig plastduk man har till husgrunder, så jorden ligger inte direkt mot träet.

Om du är på Orust ska du absolut åka dit. Man får klämma, känna, välja och ställa massor med skitdumma frågor och få bra hjälp. Och så kan man dregla över helt enorma plankor som ligger och väntar på att bli båtar. Annars har jag för mig att de tog 500 för ett stopp när de är ute och levererar.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hörnen är spill från tidigare bygge. Jag hade 5*5 cm ekpinnar över, men det går säkert med vanlig 45*45 reglar från byggvaruhuset om man inte har något annat. Jag klädde insidan med sån där svart bubblig plastduk man har till husgrunder, så jorden ligger inte direkt mot träet.

Om du är på Orust ska du absolut åka dit. Man får klämma, känna, välja och ställa massor med skitdumma frågor och få bra hjälp. Och så kan man dregla över helt enorma plankor som ligger och väntar på att bli båtar. Annars har jag för mig att de tog 500 för ett stopp när de är ute och levererar.
Tack! Känner mig sjukt peppad nu

Blev peppad, inspirerad och motiverad av att se era projekt av odlingsbäddar. Så jag bestämde mig för att skissa en U-formad odlingsbädd.

Där jag har använt mig av tryckimpregnerat virke 120 x 28 mm och reglar 45 x 45. Markduk och klä insidan med byggplast är tanken när jag blir färdig. Höjden blir 72 cm enligt min skiss men ena sidan blir marknivån 60-65 cm. Platt marksten har jag använt mig av för att få det vågrätt som plankorna vilar på, vilket ja hade över från garageuppfarten.

Vet inte riktigt hur jag ska fylla bädden korrekt när jag blir färdig? Att bara fylla med planteringsjord kommer bli dyrt och mycket jobb.

Ritning av U-formad odlingsbädd i svartvitt med måttangivelser och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppmärkt U-formad odlingsbädd på gräsmatta med snöre och skottkärra i förberedelse för bygge.
Skapa konto
Pågående arbete med en U-formad odlingsbädd i en trädgård, markerad med snören, med spade och marksten synlig.
Skapa konto
Konstruktion av U-formad odlingsbädd av tryckimpregnerat virke och reglar på gräsmatta.
Skapa konto
Konstruktion av U-formad odlingsbädd i början med tryckimpregnerat virke och reglar på gräsmark med marksten.
Skapa konto
U-formad odlingsbädd under konstruktion av impregnerat virke med stödreglar på en gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
Husbyggaren2 och 2 till
  • Laddar…
Snutt3n Snutt3n skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska fylla bädden korrekt när jag blir färdig? Att bara fylla med planteringsjord kommer bli dyrt och mycket jobb.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt!

Du kan fylla nedre delen med kvistar/grenar och annat lite grövre trädgårdsavfall (du kommer dock att behöva fylla på jord kommande år vartefter det du har i botten bryts ner och sjunker ihop).
Du kan även lägga ner de grästorvor du har grävt bort här. Lägg med grässidan nedåt så omvandlas det snarare till jord (om det nu gör någon skillnad när det ändå hamnar annan jord över ...

Beroende på vad du ska plantera så behövs det olika mycket "ren planteringsjord" överst. Efter vad jag har hört: För potatis, motsvarande tre vanliga pallkragar (20 cm höga???). För annat som växer nedåt, typ morötter och rödbetor, motsvarande två pallkragar. För sådant som växer uppåt, exempelvis ärtor, gurka, sallat räcker det med motsvarande en pallkrages höjd.

• Gilla
Snutt3n
  • Laddar…
M Modig skrev:
Snyggt!

Du kan fylla nedre delen med kvistar/grenar och annat lite grövre trädgårdsavfall (du kommer dock att behöva fylla på jord kommande år vartefter det du har i botten bryts ner och sjunker ihop).
Du kan även lägga ner de grästorvor du har grävt bort här. Lägg med grässidan nedåt så omvandlas det snarare till jord (om det nu gör någon skillnad när det ändå hamnar annan jord över ...

Beroende på vad du ska plantera så behövs det olika mycket "ren planteringsjord" överst. Efter vad jag har hört: För potatis, motsvarande tre vanliga pallkragar (20 cm höga???). För annat som växer nedåt, typ morötter och rödbetor, motsvarande två pallkragar. För sådant som växer uppåt, exempelvis ärtor, gurka, sallat räcker det med motsvarande en pallkrages höjd.
Tackar!

Bra idé! Har tyvärr den oturen förra månaden att jag åkte med tippen med de kvistar/grenar som jag har haft liggandes på tomten under en längre period. Jag har däremot ved som man kanske kunde lägga i botten för att fylla upp höjden lite.

Snutt3n Snutt3n skrev:
Tackar!

Bra idé! Har tyvärr den oturen förra månaden att jag åkte med tippen med de kvistar/grenar som jag har haft liggandes på tomten under en längre period. Jag har däremot ved som man kanske kunde lägga i botten för att fylla upp höjden lite.
Det borde funka utmärkt. Kollade faktiskt på "hjälp vi har köpt en bondgård" på svt play i går. De byggde odlingsbäddar av gamla stockar och lade även gamla murkna stockar i botten – enligt en expert som var där och gav råd skulle det vara jättebra (minns inte riktigt varför – men precis som Kalle i programmet blev lättad över att slippa ta itu med att köra iväg traven någonstans, så konstaterade vi glatt att vi skulle kunna rensa ut all murken bråte som ligger kvar bakom vår vedbod sedan tidigare ägaren :) )

• Gilla
Snutt3n
  • Laddar…
Bygg i Sten! Stenmur och dekorativ stenkula i en trädgård under tidig vår.
Skapa konto
Högbädd av sten i trädgården med övervintrad vegetation.
Skapa konto

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.