beqen skrev:
Många som använder dessa:
[länk]

bra pris/prestanda och liten. Låter inte heller så mycket.
Finns bra forum för hemma servrar.
Jag kör föregångaren N36L sedan flera år tillbaka. Mycket nöjd! Den tuffar på vecka ut och vecka in. Den är W2k8 R2 som kör AD, DHCP-server, DNS och en massa annat.

Skulle gärna haft en till att virtualisera pfsense på bland annat, men den får inte riktigt plats på väggen. Min nuvarande står i ett Toten-skåp med glasdörr för att hålla ljudet inne och dammet ute.

Värt att tänka på är att den är ganska trång inuti om man vill bygga ut.

Ja det hade varit ett alternativ också.
Dock hade jag nog valt G8 pga de yttre måtten är mindre på den än G7.

Då hade man fått en burk och hårdvaran i den klar från början, samt ECC minnen.
Jag (dum?)snålade lite och gick på non-ECC minnen.

Så nu är jag tveksam till om jag verkligen ska köra ZFS på den.
Ev. blir det ubuntu server istället med hårdvaruraid.

Det som talar mot är att "trayen" som man monterar moderkortet på, verkar bara vara för det moderkortet som servern levereras med.
Hålen för anslutningarna på baksidan verkar vara stansade direkt, och inte ett stort fyrkantigt hål som man sätter "instatsplåten" i.

Figure15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket gör det krångligt att byta hårdvara i framtiden.

Men storleken, hdd bay (hotswap om hård- och mjuk-varan tillåter) talar för den, men jag gillar när man följer form factor standard så att man kan uppgradera som man vill när man vill. Det är ju lite därför jag uppgraderar maskinparken nu.

Visst är det hp lösning utan möjlighet att byta ut, som jag också tyckte var kass
Frågan är ju om man nu konfigurerat sin server med os och raid och i mitt fall VMware, som funkar. Då är man inte så sugen på att byta moderkort bara för att man kan.

Javisst är det så, har man både hårdvara och mjukvara i symbios så vill man ju inte byta hur som helst.

Men...
Åren går, hårdvaran blir gammal eller går sönder på ett eller annat vis.
En del har otur med spänningstransienter eller andra olyckor.

Chassit, lådan, casen eller vad man nu vill kalla det går inte sönder så lätt, och den blir omodern lite långsammare.

Men jag ska väl tillägga att om jag hade sett den där lådan/servern redan från början när jag började leta så hade jag mycket väl kunnat köpa den. :)

Såå, jag kan väl återkoppla lite..

Delarna kom ju hem, smackade ihop burken, alles gut.
Installerade linux på usb-minne och de två 2TB hårddiskarna i mjukvaruraid, RAID1 (spegling).

Lirkade fram och tillbaka med debian, ubuntu server, openmediavault, och därefter ubuntu server igen.
Blev inte nöjd med openmediavault kände mig "instängd" där med (vilket var orsaken på att jag ledsnade på readynasen, vilken även var EOL, ingen mer uppgradering från Netgear).
Skippade freenas och nas4free med ZFS eftersom jag inte köpte ecc minnen.

Configurerat apache, mysql, php och samba vilket innebär att servern är kapabel att visa en hemsida, dela ut "shares"/dvs lägga till den i windows som en nätverksdisk.
Därefter lite övrig konfigurering att få hårddiskarna att gå ner i standby efter 15minuter (minskar ljud, strömförbrukning och värme).

Så när jag fått igång den och lagringen känndes säkrad påbörjade jag ett nytt projekt...

Den gamla ReadyNAS Ultra 2'an....
...har ett inbyggt usb-minne på 128mb.
2 ethernetportar.
3 USB-portar.
1 serieport, TTL (3.3V)

Bakom en klisterlapp på baksidan av NAS'en finns det en serieport, eller rättare sagt 4 stift (Vcc, RX, TX & GND).
Dock har jag ingen USB->RS232->TTL adapater.... men jag har en Arduino UNO.

Om man på Arduino's byglar GND till Reset får man en USB->TTL 3.3V adapter, och som syns som en COM-port i en "vanlig" Windows-dator.

Så, planen blev:
Koppla upp seriell anslutning via arduino'n.
Två externa USB-minnen, ett litet (1GB) med installationsfiler för Ubuntu server och ett större (16GB) för att installera på.
Installera Ubuntu med lite extra parametrar: "install console=ttyS0,9600n8" detta ger att installationen visas och styrs över seriekommunikation (man använder t.ex. putty i den "vanliga" datorn för att sköta installationen).

Väl inne i installationen får man tillfället att formatera och partionera diskarna (USB minnena).
Det interna USB-minnet på 128MB ska här partitioneras som /boot och bootable flagga på.
Det externa större USB-minnen partiationerar man som minst med / dvs root, eller flera partitioner om så önskas, t.ex. /home /etc /var allt efter tycke och smak. Viktigt att komma ihåg vad det interna usb-minnet "heter" (troligtvis "sdb").
I slutet av installationen skall GRUB installeras på det interna USB-minnet (GRUB är det som startar linux). Och "moderkortet" i readynas'en bootar enbart och endast från det interna usb-minnet.

Så nu har jag två "servrar" en egenbyggd enligt tråden och en readynas, båda kör Ubuntu server.
Den egenbyggda drar c:a 8W i standby, 29W i idle och 43W med skriv/läs till båda diskarna.
ReadyNAS'en numer här nämnd UbuNAS'en drar c:a 0W i standby och 18W i idle, har inga hårddiskar i så vet inte vad den drar med de i, men det borde vara c:a 32W.

Jag är lite skeptisk över standbyvärdet, detta är uppmätt med en billig enfas effektmätare.

Och med facit i hand, jag hade inte behövt köpa något nytt chassi, eller nya delar alls, UbuNAS'en är fullgott kapabel för mina behov nu när jag fått in ett annat linux på den.
Men jag får ta det på nöjeskontot helt enkelt.

JOW skrev:
Installerade linux på usb-minne och de två 2TB hårddiskarna i mjukvaruraid, RAID1 (spegling).
Har du ställt upp speglingshastigheten? Den är original avpassad för när 1GB var en stor disk... (Nåja, det var lite överdrivet, men inte mycket). Så din byggtid om en disk faller bort och din checktid (körs en gång i kvartalet vill jag minnas) blir ohyggligt lång om du inte ändrar. Själv kör jag med:

# Speed up raid resync
dev.raid.speed_limit_min = 80000
dev.raid.speed_limit_max = 300000

i /etc/sysctl.conf för att få lite vettigare tider, men du kan välja egna. Med de tider som är default så är det inte otroligt att man hinner få ett andra fel på den kvarvarande disken innan arrayen är färdigbyggd igen... (Har visat sig vara ett mycket vanligare fenomen än man skulle kunna tro med dagens diskstorlek/överföringshastighet).

Tack för tipset, skall kolla upp det!

Kreativ lösning med arduino variantern när man inte har usb->seriell adapter hemma.

Ja, den var bra.. men jag ska inte ta åt mig äran, google är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.