2 540 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Bygga konsol, bärighet?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Du ska inte bara ändra fiberriktningen så du får tvärved i den horisontella delen.
Du ska göra två delar med fibrerna längs med och med tapp, halvt i halvt, limplugg, domino eller något annat sätt sätta ihop delarna.
En enkel och mycket stark lösning att helt enkelt lägga bitarna omlott och göra en höger och en vänster och beskriva det som design.
Protte
Du ska göra två delar med fibrerna längs med och med tapp, halvt i halvt, limplugg, domino eller något annat sätt sätta ihop delarna.
En enkel och mycket stark lösning att helt enkelt lägga bitarna omlott och göra en höger och en vänster och beskriva det som design.
Protte
Jag fattar. Tack för ett konstruktivt svar.
Det kommer vara tre konsoler varav de två yttersta kommer vara fästa i väggarna på varsin sida och mittenkonsolen i väggen (blomtapet). M.a.o. kommer hatthyllan fylla hela utrymmet ovanför bänken.
De två konsolerna som sitter i yttre (gröna) väggarna borde ju inte behövas byggas på detta sättet (halvt i halvt) om de ska fästas i de gröna väggpartierna, då vikten kommer fördelas annorlunda då. Inte sant?
Däremot den som sitter i mitten förstår jag behöver snickras på det sätt du beskriver.
Det kommer vara tre konsoler varav de två yttersta kommer vara fästa i väggarna på varsin sida och mittenkonsolen i väggen (blomtapet). M.a.o. kommer hatthyllan fylla hela utrymmet ovanför bänken.
De två konsolerna som sitter i yttre (gröna) väggarna borde ju inte behövas byggas på detta sättet (halvt i halvt) om de ska fästas i de gröna väggpartierna, då vikten kommer fördelas annorlunda då. Inte sant?
Däremot den som sitter i mitten förstår jag behöver snickras på det sätt du beskriver.
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag bygga min landgång/inspektionsbrygga?
Tak & Vind -
Dilemma! Hutlöst pris på bygganmälan!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga egen stringhylla - vilka diskreta konsoler för hyllplan?
Möbelsnickeri -
Regla upp vägg - bygga loft - bärigheter?
Byggmaterial & Byggteknik -
Radiator som tar mindre plats/bygga in konsol?
Värme allmänt