6 455 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Bygga kollektiv på enbostadshus bygglov
Det finns såklart inga regler hur många personer som får bo i ett enfamiljshus. Stora familjer kan ju bestå av över 10 personer och det medför ju lika mycket slitage och störande för grannar som dina planer...
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Tror att om man har en näringsverksamhet som sysslar med uthyrning av bostäder så kan det bli frågan om att det kommer krav på att söka bygglov för ändrad användning?hypermedia skrev:Med Skatteverket är det inga problem. Det är ju vara betala skatt. Ska göra det vitt och riktigt. Tänkt till och med att hyra ut som en verksamhet och då skatta och bokföra lättare och riktigt.
Det jag tror kan vara problem med bygglovet är att kommunen inte hade direkt i första hand i tanke att det ska bo 5-6 personer på en tomt med enbostadshus detaljplan. Även om jag inte bryter några regler eller krav som att ha flera kök, kanske det kan bli problem i alla fall.
Men jag tror inte det om det inte finns några regler om hur många inneboende det får vara i ett enbostadshus. Därav vill jag veta om det är någon med erfarenhet.
Det är med bara kul att diskutera med er här om det. Jag tycker det är en intressant idé som inte har testats många gånger, om alls. Det ser ut som att det är helt okej att bygga så och ha många inneboende. Om det inte finns några regler om det nu, så kanske om alla hade gjort så skulle det säkert bli någon ny regel om det. Det är väl så ovanligt att det kanske inte finns några regler om det.
Inneboende är per definition någon som bor i din egna bostad och det borde bli knepigt/omöjligt att förena med att uthyrningen sker i verksamhetsform?
Nej, så länge du bara har en BOSTAD kan ingen annan än Skatteverket ha synpunkter på hur många som bor i din bostad. Det du påstår är att du tror att kommunen kan ha synpunkter på hur många barn man väljer att skaffa, eller på hur många gäster man brukar bjuda hem. Antalet sovrum har INGET att göra med om huset är ett enfamiljshus eller ett flerfamiljshus, det handlar endast om antalet fullständiga bostäder.hypermedia skrev:
Kommunens bygglovsenhet har ingen synpunkt på om dina 8-10 rum är sovrum till barn, olika aktivitetsrum eller uthyrningsrum till inneboende.
Att det är ovanligt beror väl på att det inte är så många som både har bostäder som lämpar sig för det och möjligheten att hitta så många inneboende som vill bo tillsammans på det sättet.
Okej, tack för tipset. Men vad för synpunkter menar du Skatteverket kan ha? Det visste jag inte. Vad har de för regler som bestämmer hur många det kan bo på samma adress (lägenhetsnummer) och använder samma postadress och brevlåda.Anna_H skrev:Nej, så länge du bara har en BOSTAD kan ingen annan än Skatteverket ha synpunkter på hur många som bor i din bostad. Det du påstår är att du tror att kommunen kan ha synpunkter på hur många barn man väljer att skaffa, eller på hur många gäster man brukar bjuda hem. Antalet sovrum har INGET att göra med om huset är ett enfamiljshus eller ett flerfamiljshus, det handlar endast om antalet fullständiga bostäder.
Kommunens bygglovsenhet har ingen synpunkt på om dina 8-10 rum är sovrum till barn, olika aktivitetsrum eller uthyrningsrum till inneboende.
Att det är ovanligt beror väl på att det inte är så många som både har bostäder som lämpar sig för det och möjligheten att hitta så många inneboende som vill bo tillsammans på det sättet.
Eller menar du att de har synpunkter på hyran?
Som sagt så ska jag ju själv bo där så jag hyr ju inte ut en villa till flera att dela på. Jag hyr ut rum i mitt eget hem till inneboende.R Räknenisse skrev:Tror att om man har en näringsverksamhet som sysslar med uthyrning av bostäder så kan det bli frågan om att det kommer krav på att söka bygglov för ändrad användning?
Inneboende är per definition någon som bor i din egna bostad och det borde bli knepigt/omöjligt att förena med att uthyrningen sker i verksamhetsform?
Tänkte bara att det skulle vara enklare om det var separat från den privata deklarationen och ha en verksamhet som bokför hyran.
Jag håller verkligen med om detta. Just förutsägbarheten känns viktig. Dock har vi ett annat regelverk som går utanpå detaljplanerna, de sk Attefallsreglerna, vilket innebär att TS kan inrätta en ytterligare bostad i sitt slutbesiktigade enfamiljshus. I direkt strid med detaljplanen.B bergenudd skrev:Rent generellt så kommer det att vara så att ju mer du förbättrar för de som hyr (egen toalett/dusch osv) desto mer uppfattas det som ett flerbostadshus.
Syftet med planen är enbostadshus.
Tänk på vad grannarna förväntar sig kan hända på granntomten när de har flyttat in i ett villakvarter utan flerbostadshus. En detaljplan är ju en överenskommelse mellan grannar där man ska kunna förtuse vad som kan hända i omgivningen i framtiden.
Vi har varit med om precis detta; granntomten med ett litet 40-talshus med en ensam dam boende såldes och styckades i två. På dessa tomter har man byggt två parhus (på första bygglovet enfamiljshus men ombildade till parhus innan de ens var färdigbyggda), två attefallshus samt två friggebodar. Dessa har man, i strid med detaljplanen, kompletterat med takkupor. Till detta har varje bostad varsin uteplats inom någon meter från grannarna.
Vi har alltså gått från en ensam granne till 6 bostäder, fyra av dem med familjer. Detta är inget som en detaljplan kan förhindra. Sjukt om du frågar mig.
Inte tänkt att starta aktiebolag, men att ha egen verksamhet för att ta emot hyra har jag haft i tankarna, men inte bestämt, kanske inte är lönt eller någon skillnad.Jonatan79 skrev:
Jag har tänkt att äga de privat och börja enbart privat, sedan får jag se hur jag tänker senare om det är lönt att ha privat eller verksamhet. Inget som jag tänker mycket på i alla fall.
Jag ska bygga ett enbostadshus först. Sen flytta in. Sedan efter ett tag när jag bott där, göra i ordning för att hyra ut till några inneboende.
Det låter som rätt väg att börja med.hypermedia skrev:Inte tänkt att starta aktiebolag, men att ha egen verksamhet för att ta emot hyra har jag haft i tankarna, men inte bestämt, kanske inte är lönt eller någon skillnad.
Jag har tänkt att äga de privat och börja enbart privat, sedan får jag se hur jag tänker senare om det är lönt att ha privat eller verksamhet. Inget som jag tänker mycket på i alla fall.
Jag ska bygga ett enbostadshus först. Sen flytta in. Sedan efter ett tag när jag bott där, göra i ordning för att hyra ut till några inneboende.
Synpunkter på hyran förståss. Men det där är lätt att läsa sig till och har inget alls med bygglovet att göra.hypermedia skrev:
Okej. Då förstår jag. Kolla lite på Skatteverkets hemsida. Det har ju lite krav men inga direkta som kan neka att jag hyr ut. Bara att jag gör rätt så är det inga problem. Tex jag måste bo i bostaden för att ha inneboende och hyresgäster måste ha sin adress skriven hit mm. Sen skatt och schablonavdrag etc. Men det är inga problem som jag ser.Anna_H skrev:
Jag kan ju se ett problem om grannar eller kommunen klagar att det är för många personer, 5 + mig istället för en familj som brukar vara 3-4 personer. Men det finns ju inga regler hur många man kan vara, men det kan ju bli ifrågasatt eller att det sticker i folks ögon som ska lägga näsan i blöt.