7 728 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Bygga kök dimensionerat för att ca 12 boende.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 802 inlägg
Man kanske får ha öppen baksida på hyllorna/lådorna eller något så man enkelt kommer åt
Hej,
Jag var förbi Ikea idag och pratade lite med deras köksplanerare. Detta förslag var det bästa de kunde erbjuda. Jag tycker nog att det är ett av de bättre också, det finns lite småsaker som hade kunnat varit bättre, såsom centrerad diskbänk vid fönstret, trä istället för MDF på vit spegeldörr etc. Men Ikea har vissa begränsningar i sitt nuvarande utbud och man kan inte få allt här i livet...
Vad tror ni vad finns det för förbättringar att göra?
Microvågsugna är tänkt att hamna på väggen mellan den öppna spisen och öppningen in i rummet. Funderar på att byta ut ett frys skåp till ett högskåp för torrvaror.
Jag var förbi Ikea idag och pratade lite med deras köksplanerare. Detta förslag var det bästa de kunde erbjuda. Jag tycker nog att det är ett av de bättre också, det finns lite småsaker som hade kunnat varit bättre, såsom centrerad diskbänk vid fönstret, trä istället för MDF på vit spegeldörr etc. Men Ikea har vissa begränsningar i sitt nuvarande utbud och man kan inte få allt här i livet...
Microvågsugna är tänkt att hamna på väggen mellan den öppna spisen och öppningen in i rummet. Funderar på att byta ut ett frys skåp till ett högskåp för torrvaror.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Med fullhöjdsskåp slipper du städa uppe på skåpen, klart värt att slippa.A Avle skrev:Hej,
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 802 inlägg
Två diskmaskiner är nog viktigare än två spisar.
Två fullhöjds kyl och en frys räcker nog.
När jag var i studieåren delade vi 4st på en lägenhet det funkade bra. Vi hade per person:
1 skåp, 80x60 som skafferi och 1,5 hylla i kylen.
Troligtvis kommer de som bor där att laga middag gemensamt en större sats än att alla individuellt ska laga en egen måltid.
Två fullhöjds kyl och en frys räcker nog.
När jag var i studieåren delade vi 4st på en lägenhet det funkade bra. Vi hade per person:
1 skåp, 80x60 som skafferi och 1,5 hylla i kylen.
Troligtvis kommer de som bor där att laga middag gemensamt en större sats än att alla individuellt ska laga en egen måltid.
Det blir ju lite av en gissning om det är störst behov av flera mikrovågsugnar eller flera spishällar. Men oavsett vilket det blir så se till att inte ha dem sida vid sida. Om det är ett högskåp med ugn och ett par mikrougnar så se till att ha lite bänkyta mellan detta och spisen. Om du har två spisar så ha bänkyta mellan dem. När flera lagar mat samtidigt så skall inte dessa behöva stå på samma plats. På Ikearitningen skulle jag flytta diskbänken åt höger och följa med med den högra spisen.
Du skriver företagsboende, då antar jag att du menar övernattningslägenheter? Är tanken långliggare eller korttidsboende?
I regel går man ju på traktamente när man ligger ute och att laga mat tror jag inte hör till vanligheten. Snabbmat/äta ute är nog vanligare.
Så med det i åtanke tror jag att 1frys och 2 kylar räcker. Sen ett skafferi där bredvid.
Absolut 2 diskmaskiner, som någon skrev så kan en köra medan den andra fylls.
Mikros kan man nog inte få för många av.. 4st skulle jag nog spontant säga!
Ugn känns nästan overkill. Däremot en spishäll. Alt att en mikro är kombinerat mikro/ugn.
I regel går man ju på traktamente när man ligger ute och att laga mat tror jag inte hör till vanligheten. Snabbmat/äta ute är nog vanligare.
Så med det i åtanke tror jag att 1frys och 2 kylar räcker. Sen ett skafferi där bredvid.
Absolut 2 diskmaskiner, som någon skrev så kan en köra medan den andra fylls.
Mikros kan man nog inte få för många av.. 4st skulle jag nog spontant säga!
Ugn känns nästan overkill. Däremot en spishäll. Alt att en mikro är kombinerat mikro/ugn.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 802 inlägg
Sätt mikrougnarna i öppna hyllor ovanför en bänk med eluttag i varje. Då slipper man dyra inbyggnads när dom går sönder.