3 076 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Bygga hus med NPF eller andra diagnoser
JLyck skrev:Halva tiden när man gör något hemma går åt att leta efter verktygen man precis haft i sin hand. Man svär gärna samtidigt som man letar.
Lägger sagda verktyg på, i stunden fullt rimliga platser (vilket det givetvis inte är), istället för att ta dom med sig. Tumstock och penna är nog de två saker som lider mest av detta hos mig.
Har gått så långt så jag la pennan i ett pringlesrör i garaget, tänkte. Här står den bra, råkar jag inte trampa på den. Samma dag behövde jag köpa en ny, för jag glömt var jag hade lagt den.
Hoppar över steg, tvingas pudla och gå tillbaka. Samtidigt som man svär över vilket korkat steg det är.
Kan vara överproduktiv till att 5min senare fullständigt dö energimässigt. Jag har inte än hittat någon strategi kring just detta. (Ja, inte något av det andra heller).
Glömmer att både äta och dricka. Värst är ifall jag är själv hemma och fixar. Då kan det gå en hel dag utan varken mat eller dryck. Frugan är min matklocka.
Alldeles för ofta tänker jag ”äh, good enough”. Eller så är det raka motsatsen där jag lägger orimligt mycket tid på detaljer som oftast inte ens kommer synas.
Extremt känslig för yttre stimuli när jag renoverar. Vilket är fruktansvärt drygt då vi har 3 barn varav iaf 1 av dom gärna vill vara med. Dom två andra har fattat att det inte är lönt.
Svårt att se helheten, och tidsåtgången. Punkterna ovanför är en stor faktor kring just tidsåtgången.
Svär och gormar orimligt mycket. Noll och inget tålamod.
Kan läsa på mig orimligt mycket om vissa speciella saker. Kan vara allt från olika typer av WC-stolar till hur man bäst startar ett saltvattensakvarium. Kan komma på mig själv ofta med att tänka ”Vad ska jag googla ikväll?”
Ja, det är ett axplock av mig som har adhd och har köpt ett hus som behövs renoveras.
Exakt så har jag också
Och min sambo som ”städar” efter mig och säger att alla verktyg har sin plats men VILKEN PLATS det är vet jag fortfarande inte. Bygger eller renoverat en hel del, är på sjätte året med huset och är inte riktigt klar pga olika anledningar (heltids jobb, covid osv). När jag håller på för det mesta vet jag var grejerna är. Men när hon är i farten och ”städar” (min sambo) så hittar jag nada efter hennes fina städning.
Ja hujedamej, det där känner man ju allt igen! Min hårt prövade k. hustru har gett upp sådana försök, dock icke utan omfattande föregående familjefriktioner.N ninhuo skrev:Exakt så har jag också
Och min sambo som ”städar” efter mig och säger att alla verktyg har sin plats men VILKEN PLATS det är vet jag fortfarande inte. Bygger eller renoverat en hel del, är på sjätte året med huset och är inte riktigt klar pga olika anledningar (heltids jobb, covid osv). När jag håller på för det mesta vet jag var grejerna är. Men när hon är i farten och ”städar” (min sambo) så hittar jag nada efter hennes fina städning.
Tyvärr är jag nu på den nivån att inte heller jag hittar grejerna jag behöver… som nu ikväll när jag skulle byta bromsklossar. Ett busenkelt jobb, men varihelafriden har jag gjort av bromskolvverktyget??
Lång stunds letande både där den ska vara, där den har varit, där den borde vara, där den inte borde vara osv osv tills det blev mörkt och jag fick ge upp. Blir sannolikt en ny utgift imorgon, Biltema here I come.
Det är inte bara besvärligt med NPF. Det blir dessutom dyrt när man hela tiden slarvar bort saker och tvingas köpa nya.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Intressant råd. Jag har ingen NPF men känner igen flera saker som beskrivs här:
* Tänkte-inte-på-det och slarv
* Projekten blir aldrig klara
* Hittar inte verktygen
I mitt fall är alla ovanstående problem orsakade av tidspress och stress. Jag har helt enkelt inte tid med mina projekt. Jobb och familj tar för mycket tid. Då man inte vill ge upp och acceptera läget drar man igång fler projekt än man klarar.
Jag har lite samma problem på jobbet. Har jag bara tid håller jag alla deadlines och levererar kvalitet, men när man plötsligt är en resurs i fem olika projekt är det ofta på gränsen att man kan leverera.
* Tänkte-inte-på-det och slarv
* Projekten blir aldrig klara
* Hittar inte verktygen
I mitt fall är alla ovanstående problem orsakade av tidspress och stress. Jag har helt enkelt inte tid med mina projekt. Jobb och familj tar för mycket tid. Då man inte vill ge upp och acceptera läget drar man igång fler projekt än man klarar.
Jag har lite samma problem på jobbet. Har jag bara tid håller jag alla deadlines och levererar kvalitet, men när man plötsligt är en resurs i fem olika projekt är det ofta på gränsen att man kan leverera.
Liknande trådar
-
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Bygga nytt "hybridhus"
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bygga attefallshus på fritidstomt med liten stuga.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
NPF diagnoser på byggahus?
Övrigt Off Topic