28 682 läst · 32 svar
29k läst
32 svar
Bygga gungställning
Någon som vet var man billigt och enkelt hittar beslag för skarven mellan "A" och den horisontella regeln? Jag har tänkt att bygga 1st A och fästa andra sidan i en stor björk. Min överliggare blir nog ca 4,5-5m lång på en höjd av 3,5m.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Tänkte dela med mig av hur jag byggde vår gungställning, det kan säkert hjälpa eller inspirera någon.
Det tog mig ca 4h att bygga den (inkl. gräva hål för plintarna) till en kostnad av ca 700:- (exkl. gungor). 95x95 á 4,8m som horisontell balk (3,5m över marken), 70x70 som ben. Den känns mycket stabil tack vare infästningen i trädet (den hade givetvis behövt någon sträva mellan "A:et" och den horisontella balken om trädet inte hade funnits och vi hade haft ett A på varje sida). Lutningen på benen är ca 1:3. I trädet drog jag in 3st lättbetongstruvar på ca 200mm, notera också att balken vilar på en avsågad gammal gren.
Det tog mig ca 4h att bygga den (inkl. gräva hål för plintarna) till en kostnad av ca 700:- (exkl. gungor). 95x95 á 4,8m som horisontell balk (3,5m över marken), 70x70 som ben. Den känns mycket stabil tack vare infästningen i trädet (den hade givetvis behövt någon sträva mellan "A:et" och den horisontella balken om trädet inte hade funnits och vi hade haft ett A på varje sida). Lutningen på benen är ca 1:3. I trädet drog jag in 3st lättbetongstruvar på ca 200mm, notera också att balken vilar på en avsågad gammal gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är rätt tänkt med en riktigt hög gungställning, byggde en liknande konstruktion som din och grannarna undrade varför friggeboden skulle vara så hög när jag höll påA arowe17 skrev:Tänkte dela med mig av hur jag byggde vår gungställning, det kan säkert hjälpa eller inspirera någon.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ja, 3,5m är precis lagom höjd! Har funderat på att komplettera med en koja i två våningar och då använda "A"-t som stöd.meriks skrev: