19 188 läst · 23 svar
19k läst
23 svar
Bygga frihängande balkong
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En balkong som är högst en meter djup ger inte upphov till stora laster. Problemen är främst behovet av att styva upp de belastade timmerstockarna och att göra bra infästningar. Sedan gäller det att få det snyggt och i stil med huset. Det kan vara lämpligt med dekorativa element som nödvändigtvis inte har någon bärande funktion. Skall man göra det i trä måste man använda dimensioner som tål rejäla franska skruvar och liknande. Denna bild illustrerar bara principerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Man kan även göra träkonsoler. Går att beskåda i träkyrkor vid pelarnas kapitell. Meningen är där att förkorta frispann.
Bara för att klargöra med gjuten konsol så är det typ en sådan här http://www.stgbygg.se/butik/konsol-lovet/
Denna är bara en idé och inte något som fungerar för balkong men mer stuket. Men om jag kan hitta en som når 3/4 delar ut om ni anser att det räcker.
Denna är bara en idé och inte något som fungerar för balkong men mer stuket. Men om jag kan hitta en som når 3/4 delar ut om ni anser att det räcker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
3/4 är nog inget problem. Man får ta hänsyn till det när man dimensionerar resten. Jag är däremot osäker på om du kan hitta något som är gjutet och som håller. Gjutgods kan vara ganska sprött. Jag tror mer på någon form av smide. JP Montage i Bredåkra är duktiga på det. Man kan komma ganska nära stilmässigt i alla fall.
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror man skall se gjutna detaljer som dekorelement. Jag tror inte de har tillräcklig hållfasthet. Jag kunde inte hitta några uppgifter om det. Men visst var det en charmig hemsida!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hopplöst att räkna på, men visst är det vackert. Jag tro inte på gjutet. Svårigheten ligger i att samla den kompetens som behövs.