En balkong som är högst en meter djup ger inte upphov till stora laster. Problemen är främst behovet av att styva upp de belastade timmerstockarna och att göra bra infästningar. Sedan gäller det att få det snyggt och i stil med huset. Det kan vara lämpligt med dekorativa element som nödvändigtvis inte har någon bärande funktion. Skall man göra det i trä måste man använda dimensioner som tål rejäla franska skruvar och liknande. Denna bild illustrerar bara principerna.
Illustration av metallkonsol för balkong med triangulärt stöd och infästningsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man kan även göra träkonsoler. Går att beskåda i träkyrkor vid pelarnas kapitell. Meningen är där att förkorta frispann.
 
Tack så oerhört mycket för era förklaringar
Jag är inne på att hitta en gjuten konsol.

Skall den nå 3/4 delar ut eller vad anser ni?
 
Bara för att klargöra med gjuten konsol så är det typ en sådan här http://www.stgbygg.se/butik/konsol-lovet/
Denna är bara en idé och inte något som fungerar för balkong men mer stuket. Men om jag kan hitta en som når 3/4 delar ut om ni anser att det räcker.
 
3/4 är nog inget problem. Man får ta hänsyn till det när man dimensionerar resten. Jag är däremot osäker på om du kan hitta något som är gjutet och som håller. Gjutgods kan vara ganska sprött. Jag tror mer på någon form av smide. JP Montage i Bredåkra är duktiga på det. Man kan komma ganska nära stilmässigt i alla fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror man skall se gjutna detaljer som dekorelement. Jag tror inte de har tillräcklig hållfasthet. Jag kunde inte hitta några uppgifter om det. Men visst var det en charmig hemsida!
 
Hittade denna balkongen. Där är konsolerna gjorda av smide. Kanske inte är så dum idé vad tror ni?
 
  • Balkong med svart smidesjärnskonsoler och räcke mot en gulputsad vägg, delvis skymd av ett kalt träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hopplöst att räkna på, men visst är det vackert. Jag tro inte på gjutet. Svårigheten ligger i att samla den kompetens som behövs.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.