3 335 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Bygga Ekohus halm & lera.
hej, jag och min sambo är inne på att bygga ett ekologiskt hus. Vi hade tänkt köpa en ganska stor tomt då vi vill ha stora odlingsmöjligheter och få så mycket virke som möjligt i priset.
Eftersom jag aldrig byggt hus själv så är det mycket frågor som dyker upp. därav denna tråden, där vi hoppas få så mycket hjälp, tankar och idéer ifrån folk som har byggt, som möjligt.
Idén med hela bygget är att hålla kostnaden nere så mycket som möjligt, göra så mycket själva det bara går samt att bygga ekologiskt för att värna om miljön. (även energi snålt).
Vi har tänkt bygga stommen av avverkad skog ifrån tomten, bygga väggarna av lera och isolera med halm. Huset ska helst byggas in lite i en sluttning så att det isoleras av marken ifrån norr och ett växthus tänkte vi bygga längs hela södersidan för att spara energi.
Värt att nämna, vi planerar att bli en familj på fyra och ha gott om plats.
Våra första funderingar är då: (om vi till att börja med hoppar över allt som har med tomtköp och bygglov att göra)
* vad är en passande grund för ett sådant hus, förstår ju att fukten kanske kan vara en bov i det hela?
(vill gärna att huset är till en 1/3 under marken).
* hur behandlar man träden man avverkat, mer än att ta av barken innan man använder dom, vilka trädslag är lämpliga att bygga med?
* vi har varit inne på ett torvtak till detta hus vad tycker ni? Förslag?
Hoppas på svar och kreativa lösningar
Fler frågor dyker nog upp på vägen...
Mvh Tim
Eftersom jag aldrig byggt hus själv så är det mycket frågor som dyker upp. därav denna tråden, där vi hoppas få så mycket hjälp, tankar och idéer ifrån folk som har byggt, som möjligt.
Idén med hela bygget är att hålla kostnaden nere så mycket som möjligt, göra så mycket själva det bara går samt att bygga ekologiskt för att värna om miljön. (även energi snålt).
Vi har tänkt bygga stommen av avverkad skog ifrån tomten, bygga väggarna av lera och isolera med halm. Huset ska helst byggas in lite i en sluttning så att det isoleras av marken ifrån norr och ett växthus tänkte vi bygga längs hela södersidan för att spara energi.
Värt att nämna, vi planerar att bli en familj på fyra och ha gott om plats.
Våra första funderingar är då: (om vi till att börja med hoppar över allt som har med tomtköp och bygglov att göra)
* vad är en passande grund för ett sådant hus, förstår ju att fukten kanske kan vara en bov i det hela?
(vill gärna att huset är till en 1/3 under marken).
* hur behandlar man träden man avverkat, mer än att ta av barken innan man använder dom, vilka trädslag är lämpliga att bygga med?
* vi har varit inne på ett torvtak till detta hus vad tycker ni? Förslag?
Hoppas på svar och kreativa lösningar
Fler frågor dyker nog upp på vägen...
Mvh Tim
Låte som ett kul projekt, men du bör nog kolla upp lite hur det går till det är ju sjukt mycket jobb du kommer ju princip få göra allt själv då vanliga snickare inte har en aning om hur man ska bygga sådana hus och säkert inte så många på detta forum heller.
Nej, det är nog inte helt vanligt. Har tänkt att jag kanske skulle gå någon kurs i permakultur innan, för att få lite tips och idéer.
Det kommer nog få bli en hel del fantasifulla lösningar, men vissa saker måste väll vara på ett speciellt sätt, jag tänker på besiktningen...?
Det kommer nog få bli en hel del fantasifulla lösningar, men vissa saker måste väll vara på ett speciellt sätt, jag tänker på besiktningen...?
Permakultur har egentligen inget mer med boende att göra än om man utnyttjar exempelvis gråvattnet till odlingar och renar det via växter man sedan kan nyttja eller bygger ihop hönshuset med husets vinterträdgård, man kan till och med leva enligt permakulturprincipen på en balkong i miljonprojekten.
Vill du göra det enklare för dig angående besiktningar osv, så bygg våtutrymmen i sin egen byggnad, dessa kan du sedan bygga ihop med huset via en passage.
Vill du göra det enklare för dig angående besiktningar osv, så bygg våtutrymmen i sin egen byggnad, dessa kan du sedan bygga ihop med huset via en passage.
Ok, för jag har funderat på om man kan bygga ett hus ifrån grunden själv om man får lite hjälp med lösningar ifrån snickare eller om man kanske borde gå någon kurs först...
Tack för tipset med passagen, det kanske underlättar... Är det då så att man kan få en besiktning för själva huset och en separat för våtutrymmen?
Tack för tipset med passagen, det kanske underlättar... Är det då så att man kan få en besiktning för själva huset och en separat för våtutrymmen?
Man får kämpa en hel del för alternativa miljövänliga lösningar, kommunerna tänker lika fyrkantigt som många på detta forumet (ursäkta rättframheten, bara konkret menat till ni som känner er träffade).
Angående gråvattentillvaratagande, så läs detta: http://www.vattenorganisationer.se/ostragotland/downloads/47/Bil 3.pdf
Det har alltså gått igenom i en svensk kommun.
Angående gråvattentillvaratagande, så läs detta: http://www.vattenorganisationer.se/ostragotland/downloads/47/Bil 3.pdf
Det har alltså gått igenom i en svensk kommun.
Administrator
· Skåne
· 7 842 inlägg
Jag antar att du har läst den här? https://www.byggahus.se/bygga/byggde-hus-av-halm-och-lera
Liknande trådar
-
Bygga ut hus med Halm
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man bygga hus av lera och halm inuti ett växthus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga halmhus? Litausik leverantör eco cocon
Lösvirke & Timmerhus -
Bygga bastu av halmbalar model jordkällare.
Bastu -
Bygga ekohus/passivhus endast med anlitad arbetskraft
Miljö & Hälsa