altaxis skrev:
Tänkte länka dit själv men det behövde jag inte...

Jag byggde (som syns längst ner i tråden) en dörr enligt den beskrivningen.
Den har nu efter att ha suttit uppe ett slagit sig lite i övre högra hörnet (alltså ovanför dörrhandtaget) där den har stuckit en centimeter utåt. Detta kan bero på att jag inte satte upp dropplåten med en gång utan väntade med det i typ en månad och under tiden hann det regna...

Ang. lås så har jag lagt till en extra regelbit där jag senare borrade och högg ut, mha stämjärn, ett lagom hål till en beg låskista som jag fått av farsan.

Det hela funkar bra även om jag hade kunnat vara noggrannare med passformen på karmen men det är sånt som man lär sig efterhand.

Till sommaren (förhoppningsvis) ska jag göra en omgång slagportar till andra sidan ladan där jag kör in bilen och annat skit. Jag hade tänkt göra samma konstruktion men förhoppningsvis ska ramen göras av fyrkantsrör i stål för stabilitetens skull och för att det inte ska slå sig. I och för sig tror jag att om man ser till att ha ordentligt torrt regelvirke och är noggrann vid bygget (inte glömma dropplåt...:blushing:) så är det nog inga problem att bygga portarna i trä.

Ooops! såg nu efter allt skrivande att du skulle köpa och inte bygga portarna...:blushing:
Men någon kanske har nytta av vad jag har skrivit så jag postar det ändå...

/Samuel

"edit"
Och nu kanske du skulle bygga dem själv ändå...Bestäm dig nån gång;)


Hejsan.
Får jag gissa lite så tror jag inte droppplåten är den stora boven utan att du inte använde en hel plywoodskiva till dörrbladet utan skarvade efter 2/3 delar.
Sen är den diagonala regeln väldigt klen och inte sågad, vänd som som de andra så lite har nog den sabbat oxå eller inte hjälpt till att få dörrbladet rakt iaf.. Men jag vet inte jag gissar bara. :blushing:

Jag har byggt en dubbeldörr (90*200+50*200) efter imported_byggarens beskrivning och nu kan jag slänga alla linjaler och och använda dörren om jag ska ha raka mått. :D
Den har inte slagit sej alls. Stått i 2 månader
Jag fräste ut dörrens tjocklek (minus det spår jag fräste runt dörren för att få det riktigt tätt.) i en regel som blev karm.

Ha det så bra och lycka till.

/Niklas
 
Jag byggde ett par slagportar själv enligt Byggarens beskrivning, 210x120. 45x70 reglar, kluvna och vändlimmade, 60mm cellplast, panel på utsidan och en plywoodskiva på insidan. Bygget är inte speciellt svårt så det blev hyfsat bra. Tänkte inte ha låskista utan köra med ett beslag, hänglås och sedan en kåpa över hänglåset (var köper man förresten kåpor???).

Det största jobbet var att få på dörrarna för de väger rejält... Den ena dörren har slagit sig ungefär en centimeter på ett halvår. Inte riktigt klurat ut varför än faktiskt.
 
Har byggt egna portat till en del i garaget. Använde mig av 30x50 fyrkantsprofil som jag isolerade med 30mm cellplast. Utvändigt är det 1mm galvad plåt. Låsningen sköts med spanjoletter inifrån. Karmen är 50x50 vinkeljärn som är skruvat i dörrhålet. Har nog kostat under 3000kr. Ska se om jag kan fixa någon bild.
Ska bygga nya stora portar till bildelen i sommar, ska köra på 40x60 fyrkantsprofil. Porten ska bli 2st 2000x2010mm är det tänkt.
 
Kommer också bygga portar till sommaren. det blir 2 st 2*3.70.

Funderar dock på att göra höjden lägre och ha uppfällbara karmar. Då jag förmodligen oftast bara kommer köra in bilar där.

Givetvis av stålprofiler.
 
  • Gilla
Dryza
  • Laddar…
Så här ser dom ut.Dom ska täckmålas svarta i sommar är det tänkt.Utrymmet är inte uppvärmt, därför rimfrost på delar av dörren.
 
  • port ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • port inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, det är spanjolett det heter. Har funderat på en liknande lösning. För enkelhetens skull skulle jag vilja undvika låskista och allt vad det innebär. Och för att det ska få det utseende jag är ute efter så skulle jag vilja ha en lösning där det på utsidan sitter en nyckel av gammal stil i dörren. Ni vet, egentligen mera en stång med en ring på. Man kan då "anta" att det är en riktig nyckel.

Den ena dörren reglas fast på insidan med en spanjonett, fast en manuell som styres innefrån med ett handtag (ni märker att fackuttrycken felas mig). Den andra dörren öppnas med genom att vrida på "nyckeln". Vill helst inte ha en modern variant av handtag. Någon som har ett förslag?

Hänglås går helt bort för min del. Ska ju inte se ut som en container heller.
 
Tänkte bara visa en genomskärning på mina dörrar.

Inifrån och ut är det:
*K-Plywood 12mm
*UV-plast
*Reglar 45*95(kap, vänd, lim efter byggarens beskrivning
*Isolering 45
*Inbrottsplåt 1mm tjock
*K-Plywood 12mm som jag fräste spår i.

Dom funkar prima.

/Niklas
 
  • Dörrar genomskärning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ByggareNick skrev:
Tänkte bara visa en genomskärning på mina dörrar.

Inifrån och ut är det:
*K-Plywood 12mm
*UV-plast
*Reglar 45*95(kap, vänd, lim efter byggarens beskrivning
*Isolering 45
*Inbrottsplåt 1mm tjock
*K-Plywood 12mm som jag fräste spår i.

Dom funkar prima.

/Niklas
Ser ju grymt bra ut! d^_^b
Är dörrarna nygjorda eller har se suttit uppe ett tag? Har de slagit sig?

/Samuel
 
Dom har suttit i 3månader och de har inte slagit sej alls.
Dom har svällt upp lite, ca 1mm på hela dörren så det är inget som stör eller syns.
Inte konstigt med all snö.
Dom klarar vintern och nu är det bara att se om dom klarar sommaren men det tror jag inte ska bli några problem.

Tror jag lyckades bra tack vare att jag var så extremt petig när jag byggde dem.

Har du bestämt dej vad det blir?
 
Jag gjorde egna portar till garaget. Har inte måttet i huvudet men jag skulle gissa på det är ca 3,5 m brett. Höjden är 2,70 i a f.

Gjorde en ram i brädor, 6 mm plyfa på insidan och någon tunn form av panel på utsidan som inte var mer än 6-7 mm tjock den heller. Finns 2 st reglar i varje blad och det är precis där gångjärnen sitter. F ö består de bara av 100 mm cellplast, lite skruv och ganska mycket lim. Hängde dem på plats själv. Ser ut som ett par tunga ekdörrar eller liknande.
Har suttit uppe i flera år nu utan att hänga sig ö h taget (de skrapar i lite i ovankant så jag väntar på att de ska hänga sig lite...)

På insidan har jag en metallregel på ena portbladet som lås (har en gångdörr brevid) och som slår ner automatiskt när man stänger igen.
Ett par långa stänger i takhöjd med gasdämpare håller antingen porten i öppet eller stängt läge.
 
Redigerat:
En liten fundering. Den där plasten som skall byggas in, är den verkligen superviktig? Jag förstår att den ska skydda mot fukt så att träet inte slår sig, men när det är en verkstad vi pratar om så blir ju inte fukttrycket särskilt stort. Kan jag utelämna den?
 
Hur varmt hade du tänkt ha det i verkstan? Jag skulle ta plast om det bara var 1grad varmare än ute.

I mitt fall är det overkill då jag inte ens har isolerat redskapsboden som dörrarna sitter på. MEN kommer jag på att jag vill isolera boden så har jag iaf isolerat och ångspärrat dörrarna, det skulle vara jä**igt surt om man skulle bryta upp eller göra om dörrarna som tog dubbelt så lång tid att göra än det tog att göra boden. Eller ännu värre skita i jobbet för man är slö och se på när skiten ramlar isär. (Lite överdrivet) :p

Kör med plast så slipper du oroa dej i framtiden. Kanske du bråkar med frugan så du måste sova där, då kommer du höja värmen.
 
Hehe, det där sista var övertygande nog för mig! :D

Anledningen till att jag frågar är att jag vill så långt det är möjligt undvika syntetiska material, och särskilt plast. Ett rent ideologiskt ställningstagande.

Hur lång tid tog det för dig att bygga dem?
 
Det brukar vara det som avgör de. :p
Kastar frugan ut mej i garaget så säger jag: Va är det sant, tack så mycket. :D

WTF. Syntetiska material? Är du antroposof? Vad ska du ha för isolering i då?

Hittade detta på: http://www.byggnadsvard.se
"Om man väljer isoleringsmaterial som är hyg-roskopiska och baserade på cellulosa, exempelvis returpapper, träfiber eller kutterspån, har huset bättre förutsättningar att ta hand om fukt. Då är inte heller plastfolie lika nödvändig och många väljer då ett mer genomsläppligt material som ångbroms, det kan vara en vindduk eller vindpapp"

Vet inte om de gäller dörrar men antar att de funkar. Bara inte isoleringen "säckar" ihop sej och lägger sej längst ner. Många celler.

Det tog ungefär en vecka för mej att bygga dörrarna och det med torktid på lim, spackel och färg. Det var väldigt kallt där jag byggde så torktiden var lång.
Sedan var det mycket fräsande som var tidskrävande.
Om man räknar bort torktiden så var det väl 2dagars arbete med många kaffe/öl pauser. Ett måste. :p
 
Nej inte ingen -sof eller -ism som ligger bakom det hela, bara en önskan om hållbart byggande, boende och konsumerande. Dvs naturliga material så närproducerade som möjligt.

Jag hade tänkt mig linull eller hampa som isolering, beroende på vad jag hittar och till vilket pris. De finns i skivor så det är ingen fara att de säckar ihop. Och det är just pga deras hygroskopiska förmåga som jag undrar om plasten är nödvändig. Man har ju isolerat dörrar i alla tider men vart köpte man plasten förr? :)

Pratar vi en vecka ledig tid eller hann du lönearbeta emellan? Vad är det du har du fräst? Jag har inte sett några instruktioner på dörrar som kräver fräsning, bortsett från ev nyckelhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.