Alltgår Alltgår skrev:
Kör en liten spånsug som tjänstgör vid stora skivputsen och bandslipen. Vid bandsågen och lilla skivputsen kopplar jag på grovdammsugaren. Och mask :)
Problemet är vid bandslipen (du vet en öppen 50x2000). Där måste jag helt enkelt ha rejält mycket mer sug för att det ska bli bra..Möjligen skulle man slå till på en luftrenare också. Vill inte investera för mycket just nu dock, iom att hela verkstaden sannolikt kommer jämnas med marken närmsta åren (och givetvis återuppstå i ny form).
Funderar på att slänga in en sådan här, inte hittat någon annan kraftigare liten färdiglösning

[media]
Kan man inte sätta ett sug vid nedre främre hjulet ung som Vectrex gjort på sin wadkin?

Alltgår Alltgår skrev:
Kör en liten spånsug som tjänstgör vid stora skivputsen och bandslipen. Vid bandsågen och lilla skivputsen kopplar jag på grovdammsugaren. Och mask :)
Problemet är vid bandslipen (du vet en öppen 50x2000). Där måste jag helt enkelt ha rejält mycket mer sug för att det ska bli bra..Möjligen skulle man slå till på en luftrenare också. Vill inte investera för mycket just nu dock, iom att hela verkstaden sannolikt kommer jämnas med marken närmsta åren (och givetvis återuppstå i ny form).
Funderar på att slänga in en sådan här, inte hittat någon annan kraftigare liten färdiglösning

[media]
Ja, ja, ja! Bara kör säger jag (y):D

Frustrator Frustrator skrev:
Kan man inte sätta ett sug vid nedre främre hjulet ung som Vectrex gjort på sin wadkin?
Så här ser det ut i nuläget. Motorn är med standard flänsmontage, så underar också på att ev sätta i en snabbare motor ..Se om den pallar..Men sugen i filmen lockar nästan mer
Verkstadsutrymme med en motor monterad på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nanowire nanowire skrev:
Ja, ja, ja! Bara kör säger jag (y):D
Lutar åt det. MOTOR DREI!! (y)

Alltgår Alltgår skrev:
Så här ser det ut i nuläget. Motorn är med standard flänsmontage, så underar också på att ev sätta i en snabbare motor ..Se om den pallar..Men sugen i filmen lockar nästan mer
[bild]
Tänkte man borde kapsla in det mer, typ så här Verkstadsrum med en maskin och diverse verktyg där röda och blå markeringar föreslår förändringar för att kapsla in utrymmet.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tänkte man borde kapsla in det mer, typ så här [bild]
Ja något sådant är nog bra. Sen vill man inte tappa för mycket "svängrum" vid plandelen. Har funderat på att åtminstone kapa spåntratten så att slangen/utloppet hamnar närmare det undre hjulet. Så det blir lite mer fokuserat sug där. Tratten behöver inte vara så bred och djup som den är nu ändå.

Alltgår Alltgår skrev:
Ja något sådant är nog bra. Sen vill man inte tappa för mycket "svängrum" vid plandelen. Har funderat på att åtminstone kapa spåntratten så att slangen/utloppet hamnar närmare det undre hjulet. Så det blir lite mer fokuserat sug där. Tratten behöver inte vara så bred och djup som den är nu ändå.
Räcker nog om det är är i höjd med nedre hjulet tror kag

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Mitt råd är att du använder den fläkten för ventilation i verkstaden, det funkar den bra till. Men dess ca 100 W kommer vara oanvändbart för att suga spån, damm och liknande. Med filter och längre slang blir kapaciteten ännu lägre än i dina filmer.

Jag använder en i samma storlek, monterad på en plywoodskiva i storlek som mina fönster, för att skapa undertryck när jag behöver gör något som dammar i ett rum så det inte sprider sig i resten av huset.
Jag har återupptagit detta projektet och tänker följa ditt råd. Jag skulle vilja montera fläkten vid en ventil som sitter i en garderob... Så jag skulle behöva dra korta (max 1m) slangar för att fläkten ska kunna suga ut luften. Se ritning. Tror du det blir för mycket slangar för min fläkt? Behöver den ha noll motstånd för att få upp flödet?

Förhoppningen är att den ska kunna suga ut damm-partiklar när man sågar i MDF och liknande.

Ritning av ventilationssystem med fläkt och slangar i en garderob för dammutsug.
Skapa konto

Det funkar nog, mindre motstånd är bättre men den kommer evakuera den dammiga luften tids nog.

• Gilla
oskarsch
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det funkar nog, mindre motstånd är bättre men den kommer evakuera den dammiga luften tids nog.
Okej, tack för svar.

Eftersom den blåser rätt hårt, även om den är bara på 86W... Så tänker jag att den kommer tömma mitt 10kvm rum ganska snabbt?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.