7 915 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
Bygga egen kulvertstyrning?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Funkar forfarande fint! Bytte ut den gamla 15 w glödlampan mot en ledlampa som drar en tiondel...
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Funkar det att ersätta den ena strömbrytaren i hållkretsen med ett tidrelä? Typ http://www.evbutiken.se/tidrela-a-collection
Den skulle alltså ersätta den termostat som mäter temperaturen i tankens botten och avbryta laddningen genom kulverten efter en viss tid istället för, som förut, vid en viss uppnådd temperatur i botten på lilltanken.
Bakgrund: efter en ommöblering kan jag inte komma åt att montera tillbaka den ena termostaten. När vi nu laddar lilltanken manuellt igen avbryter vi laddningen innan bottentemperaturen börjat stiga: endast riktigt kallt vatten går tillbaka till stortanken. Det är bra men vi kan ju inte stå där och rycka i stickproppen jämt, ett tidrelä borde kunna ta jobbet ifrån oss.
Den skulle alltså ersätta den termostat som mäter temperaturen i tankens botten och avbryta laddningen genom kulverten efter en viss tid istället för, som förut, vid en viss uppnådd temperatur i botten på lilltanken.
Bakgrund: efter en ommöblering kan jag inte komma åt att montera tillbaka den ena termostaten. När vi nu laddar lilltanken manuellt igen avbryter vi laddningen innan bottentemperaturen börjat stiga: endast riktigt kallt vatten går tillbaka till stortanken. Det är bra men vi kan ju inte stå där och rycka i stickproppen jämt, ett tidrelä borde kunna ta jobbet ifrån oss.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nu sitter tidrelät där och sköter avstängningen av kulvertpumpen. Ersatte vanliga reläet enl GK100 ovan. Jag laborerar med tidsrymden så att lilltanken blir nästan fylld med hetvatten.
Produkter som diskuteras i tråden