14 103 läst · 17 svar
14k läst
17 svar
Bygga egen grill med betongring
Så här gjorde jag
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/469/469520-e24a355ec016f83d36fd4dc640df1cc6.jpg
Fick gratis från vägbygget och den är 140 cm i diameter.
Som någon nämnt så ja man kan spräcka den men man kan hålla elden en bit i från kanten.
Jag har den hög så det är lättare att stå jämte och grilla.
Annars kostar en nu betongring 1000 kr för en 90 cm (priset har säkert gått upp för det var priset för 2 år sen). Svåraste är att transportera den. Jag fick hjälpa av min grannbonde
Sen finns det bra och smarta tillbehör med galler som man kan svänga ut över elden. Googla!
Lycka till!
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/469/469520-e24a355ec016f83d36fd4dc640df1cc6.jpg
Fick gratis från vägbygget och den är 140 cm i diameter.
Som någon nämnt så ja man kan spräcka den men man kan hålla elden en bit i från kanten.
Jag har den hög så det är lättare att stå jämte och grilla.
Annars kostar en nu betongring 1000 kr för en 90 cm (priset har säkert gått upp för det var priset för 2 år sen). Svåraste är att transportera den. Jag fick hjälpa av min grannbonde
Sen finns det bra och smarta tillbehör med galler som man kan svänga ut över elden. Googla!
Lycka till!
Den starkaste cementringen mot hettan.. gör du såhär:chafallq skrev:Hej.
jag tänkte köpa en sådan där stor betongring som man kan använda som grillplats. Men undrar nu hur jag ska fixa så det blir praktiskt och säkert att grilla.
behöver jag gräva något innan betongringen ställs på plats eller kan den bara stå på gräsmattan? Vad fyller jag ringen med? Har tänkt elda med ved främst men vore bra om det funkar att elda med kol/briketter också.
Gör en grund av grus.. så att du får cementringen rak i balans. Det är praktiskt om du har grus litet runtom också.. då skyddar du litet extra mot gräsbrand. Sätt gärna markläggningsplattor runt på marken.
Fyll litet sand eller grus inuti ringen.
Inuti placerar du en gammal bromstrumma från en lastbil. Den får du gratis eller billigt från en skrot. Den ska stå i mitten.
Runtom den kan du placera grus eller lägga runda stenar. Då spricker aldrig cementringen... och du får en kant av sten som fungerar litet som en avställningsyta.
Du eldar kol eller ved inne i bromstrumman (håller=gjutjärn) och får lätt ett eller ett par lämpliga galler ovanpå glöden.
Lycka till. Min är 15-20 år och ser ny ut.
PS. De båda ringarna ska stå parallellt, i våg, så högsta punkterna är lika. Då funkar avställningsytan bra och gallret som ligger över härden.
Redigerat:
Väcker liv i denna tråd då jag kommit över en cementering på 60x60 som jag tänkte använda som grill.
Här har vi mest pratat om att förbereda marken mm. men jag skulle vilja ha hjälp vad gäller konstruktion för grillgaller, stekhäll osv.
Tänker mig någon typ av ställning som man kan ändra höjd på samt vrida ut från värmen. Vill också enkelt kunna byta från galler till stekhäll. Skulle också vilja få till någon avlastningsyta. Alla tips mottages med tacksamhet.
Här har vi mest pratat om att förbereda marken mm. men jag skulle vilja ha hjälp vad gäller konstruktion för grillgaller, stekhäll osv.
Tänker mig någon typ av ställning som man kan ändra höjd på samt vrida ut från värmen. Vill också enkelt kunna byta från galler till stekhäll. Skulle också vilja få till någon avlastningsyta. Alla tips mottages med tacksamhet.