90 380 läst · 40 svar
90k läst
40 svar
Bygga brygga men hur?
Vi har stuga på en ö där brygga är ett absolut måste. När vi köpte stugan fanns där en stenkistebrygga som nu är ca 30 år gammal och fortfarande i gott skick. Längst ut en stenfylld pålning ca 3x3 m med trädäck på ca 5x5 m, sen en landgång på ca 15 m som vilar på 2 mindre stenkistor.
Efter ett par år så tyckte vi att det var jobbigt att båten nästan aldrig låg i rätt höjd mot bryggan p.g. av det varierande vattenståndet så vi kompletterade med en flytbrygga som är 2x6 m som har en rörlig landgång mot den fasta bryggan, nu ligger båten alltid i rätt höjd och det är lätt att komma i och ur. Flytbryggan får ligga i året runt.
Flytbrygga, landgång och den fasta bryggan bildar ett U där båten förtöjs så den ligger väl skyddad.
En flytbrygga är alltså bra om vattenståndet varierar, den bör vara minst 2 m bred för att inte bli rank, en fast brygga är naturligtvis bra för att den är stabil.
Efter ett par år så tyckte vi att det var jobbigt att båten nästan aldrig låg i rätt höjd mot bryggan p.g. av det varierande vattenståndet så vi kompletterade med en flytbrygga som är 2x6 m som har en rörlig landgång mot den fasta bryggan, nu ligger båten alltid i rätt höjd och det är lätt att komma i och ur. Flytbryggan får ligga i året runt.
Flytbrygga, landgång och den fasta bryggan bildar ett U där båten förtöjs så den ligger väl skyddad.
En flytbrygga är alltså bra om vattenståndet varierar, den bör vara minst 2 m bred för att inte bli rank, en fast brygga är naturligtvis bra för att den är stabil.
Jag ska bygga till min befintliga brygga/or. Den befintliga bryggan är ca 10 m lång och byggd med stålspont. Man kan nog även säga att den är byggd med U-balkar som är djupt nerslagna i botten/sanden/dyn. Konstruktionen är superstabil. Bryggan är 20 år gammal och lär stå stabilt till dess balkarna rostar igenom. Jag har borrat i dem och de är mycket svåra att borra igenom och lär hålla i många år till. Jag har hört att de flesta andra fasta bryggor i viken har tagits av isen när den varit svår under tidigare vintrar.
Nu ska jag förlänga bryggan ca 10m rakt ut, samt bygga ett däck mellan den befintliga bryggan och en närliggande brygga, ca 11*6m. Frågan är vilken konstruktion jag ska välja? Vilka är för och nackdelarna, hållbarhet, pris mm. Jag vill inte ha en flytbrygga även om det skulle vara praktiskt på många sätt och billigare. Jag skulle gärna köra på samma konstruktion som jag har idag eftersom den verkar hålla mycket bra. Dock vad jag förstår är det mycket dyrt att nu bygga med u-balkar som slås ner i botten, då priset på stål gått upp kraftigt de senaste 20 åren.
Vad jag förstår är alternativen stenkista, påla med telefonstolpar (el liknande), eller betongfundament. Vad jag är mest orolig för är att jag lägger ner en massa pengar och så kommer bryggan att bli skev/lyftas av isen. Hur klarar sig pålade bryggor jämfört med stenkistor, etc? Någon sa att pålade bryggor håller sig bra bara man slår ner pålarna med den tjockaste änden först?
Vad säger ni om alternativen? Hur borde de skilja sig åt i pris? Viken jag bor i ligger långt in i skärgården. om det är en kall vinter blir isen djup. Bottendjupet är från 1m till 3m längst ut. Botten är sand/dy men ganska packad.
Jag har fått offerter från tre leverantörer. Alla ligger på ca 600 000kr. En pålar, en bygger stenkista, och en tredje gjuter betongfundament.
Fasen det här är inte lätt och det rör sig om en hel del pengar.
/Yossy
Nu ska jag förlänga bryggan ca 10m rakt ut, samt bygga ett däck mellan den befintliga bryggan och en närliggande brygga, ca 11*6m. Frågan är vilken konstruktion jag ska välja? Vilka är för och nackdelarna, hållbarhet, pris mm. Jag vill inte ha en flytbrygga även om det skulle vara praktiskt på många sätt och billigare. Jag skulle gärna köra på samma konstruktion som jag har idag eftersom den verkar hålla mycket bra. Dock vad jag förstår är det mycket dyrt att nu bygga med u-balkar som slås ner i botten, då priset på stål gått upp kraftigt de senaste 20 åren.
Vad jag förstår är alternativen stenkista, påla med telefonstolpar (el liknande), eller betongfundament. Vad jag är mest orolig för är att jag lägger ner en massa pengar och så kommer bryggan att bli skev/lyftas av isen. Hur klarar sig pålade bryggor jämfört med stenkistor, etc? Någon sa att pålade bryggor håller sig bra bara man slår ner pålarna med den tjockaste änden först?
Vad säger ni om alternativen? Hur borde de skilja sig åt i pris? Viken jag bor i ligger långt in i skärgården. om det är en kall vinter blir isen djup. Bottendjupet är från 1m till 3m längst ut. Botten är sand/dy men ganska packad.
Jag har fått offerter från tre leverantörer. Alla ligger på ca 600 000kr. En pålar, en bygger stenkista, och en tredje gjuter betongfundament.
Fasen det här är inte lätt och det rör sig om en hel del pengar.
/Yossy
Ja, skall man lägga ut så mycket pengar vill man ju vara säker på vad man får.
En pålning som är stenfylld är nog det som är stabilast, men det är viktigt att den är stenfylld.
Om bryggan skall vara kvar där den placerats beror på vilka isförhållande där är. På den ö där vi har stugan så klarar sig bryggorna bra på våran sida, men på andra sidan ön är det inga bryggor som klarar sig någon längre tid, med tiden så tar isen dem, hur stabilt byggda de än är.
En pålning som är stenfylld är nog det som är stabilast, men det är viktigt att den är stenfylld.
Om bryggan skall vara kvar där den placerats beror på vilka isförhållande där är. På den ö där vi har stugan så klarar sig bryggorna bra på våran sida, men på andra sidan ön är det inga bryggor som klarar sig någon längre tid, med tiden så tar isen dem, hur stabilt byggda de än är.
600 tusen? Låter ju väldigt mycket måste jag säga.yossy skrev:
Jag pålade 26 st pålar för en brygga/strandskoning på ca 20m x 2,50 (ca 2,5m mellan alla stolpar) Det betalade jag ca 70.000 för. Konstruktion av regelverk tänkte jag göra själv men i ditt fall låter det som att dom tar lite väl bra betalt för rubbet.
Jag jobbar själv med brunnsborrning, vi brukar påla, vi har precis pålat för ett varv på värmdö.
Vi borrar/pålar ner 5" stålrör i fast berg, sen kan man fylla 5" röret med cement, eller vad nu önskas.
Gå in på hemsidan och ring, det kan nog löna sig.
mvh Tobias
http://www.borrkronan.se
Vi borrar/pålar ner 5" stålrör i fast berg, sen kan man fylla 5" röret med cement, eller vad nu önskas.
Gå in på hemsidan och ring, det kan nog löna sig.
mvh Tobias
http://www.borrkronan.se
Byggde brygga i somras och vi köpte flytbryggor i betong med färdiga spikplåtar och virke på det vart en brygga på 3*14m med 3 betongbryggor under.
Nu är mitt projekt påbörjat. Kommer att sätta en regel på var sida om varje påle och fästa med dubbla gängstänger, 16mm rostfria, för att på detta sätt hålla ihop konstruktionen och förhindra rörelse.
Bärlina dubbel 45*195 på båda sidor. Reglar 45*145 på cc600 plus många extra. Trallen blir 45*195. Borde bli stadigt...
Bärlina dubbel 45*195 på båda sidor. Reglar 45*145 på cc600 plus många extra. Trallen blir 45*195. Borde bli stadigt...
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag har varit i kontakt med ett företag som verkar i Mälarområdet, Sjögrävarn, de har varit mycket bra hjälp när planer för brygga har vuxit fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går i planerna att bygga en brygga här (se bild)
Tänkte göra den ca 3m ut och sedan får det bli en landgång som går ut till en flytbrygga. Hur hade ni gjort trädäcket? Jag har testat att gräva lite i marken, men den består av sten blandar med sand. Så jag kommer inte ner så djupt.
Är stenkista att rekommendera? Antar att man bara ställer stenkistan på marken och sedan fyller med sten?
Tacksam för svar/tips
Om du ändå tänkt ha en landgång till en flytbrygga hade jag byggt något på fundament i strandkanten, och sedan en längre landgång ut till ett djup där flytbryggan kan ligga. Ju färre undervattenskonstruktioner desto bättre och enklare.
För alla som skall bygga brygga så kommer här ett värdefullt tips:
Är vattnet förbundet med en vattenkraftsstation, vilket ofta är fallet om det rör sig om en älv, å eller anslutande mindre sjö eller dyl, så kan nivån skilja sig ganska mycket. Då bör man givetvis bygga en flytbrygga.
Är vattnet förbundet till en vattenkraftstation så finns information om hur mkt vattennivån kan skilja (max-min) i vattendomen som reglerar vattenuttaget.
Information om vattendomen kan fås av den som äger kraftstationen (brukar stå på stationen) eller av miljödomstolen.
Är vattnet förbundet med en vattenkraftsstation, vilket ofta är fallet om det rör sig om en älv, å eller anslutande mindre sjö eller dyl, så kan nivån skilja sig ganska mycket. Då bör man givetvis bygga en flytbrygga.
Är vattnet förbundet till en vattenkraftstation så finns information om hur mkt vattennivån kan skilja (max-min) i vattendomen som reglerar vattenuttaget.
Information om vattendomen kan fås av den som äger kraftstationen (brukar stå på stationen) eller av miljödomstolen.
Det är mark och miljödomstolen som utfärdar vattendomar. Du kommer att bli mycket besviken om du tror att du kommer att få information om vattendomen av kraftstationen. De kommer att säga sin tolkning. Rätt instans är Länsstyrelsen som är tillsynsansvarig - tyvärr inte så lätt att få information där heller
Hej! Jag bor på en ö utanför Göteborg. Här är långgrund lerbotten. Jag köpte ett förlängningsbart jordborr av en snubbe i Småland. Det är lite jobb när leran, liksom suger fast borret. men om jag tar det lite försiktigt går det men tar lång tid. Stolparna är 5 m långa och 16 cm i diameter. Jag brukar borra ca 2,5 m ner i leran. Jag har gjort en hoppställning som man fäster i stolpen , sen står vi 4 st och hoppar ner stolpen till rätt djup. Som skydd för isen använder jag PE-rör, som jag trär utanpå stolparna. Dom är svarta och väldigt hala. Tyvärr är dom dyra också... Jag kompletterar med lite bilder senare.