Mikael_L
hempularen skrev:
<klipp> Typiskt isolering. jag tror att bara isolering i sverige kostar ungefär vad ni tänker betala för hela huset.
Då undrar jag helt klart vad du isolerar huset med? :confused:

Men annars stämmer jag in i kören, vissa saker verkar glädjekalkylerade:

Vissa priser kan jag omöjligen uppskatta, t.ex. frakt, tomt, markförberedande.
Men annars är det lite lågt på vissa saker, men det har andra redan nämnt! :rolleyes:

Men jag tror att ni inte är så väldigt fel ute, om det nu är så att ni har så mycket kompetens bland släkt och vänner. Lägg på ca 200' extra så ska ni nog slippa ledsna miner efteråt. Det är min gissning iaf.
Jag förstår också att ni är i det skedet av processen att en mer noggrann kalkyl är vare sig möjlig eller vettig att göra. Men om ni går vidare så tycker jag ni ska räkna mer på det, gå igenom processen steg för steg och försök komma på alla "dolda" kostnader. Ni har kanske även hjälp där av någon i er närhet?

Jag kan nämna lite fler saker:
Tak, vindskivor, hängrännor, stuprör.
Dränering, markundersökning (för både grund och avlopp), vattenanalys.
Uppfart (väg), parkering, carport, garage (carport el garage blir definitivt extra kostn)
Trädgård, buskar, träd, gräs, plattor, osv, har vare sig ni eller jag räknat med.
Brevlåda, flaggstång, trädäck osv, ni börjar förstå nu, en hundring där, en tusing där, blir snabbt mer än man tänkt.
 
klaskarlsson skrev:
Vad gäller elen så menar jag inkopplingsavgiften från elbolaget - detta är nog svårt att komma runt med en kontakt (om inte denne vill riskera sitt jobb) :)

Hmm, huset råkar inte vara ett Rosendahl va (Pilha heter dom på en mindre seriös sida) ?
Dom har jag tittat på en del, fast i 40-60 kvm klassen då (Rosendahl 86 var ett av dom). Dom har en spännande design och inte helt omehula priser (även med de grövre stockdomensionerna)

Det var ett par saker som gjorde att jag inte valde dom, även om dom faktiskt fick en Svensk återförsäljare i slutet av 2006 (fast nu verkar inte rosendahl.se funka längre, hmmm....).

-Dels stod det i betalningsvillkoren att man först skulle erlägga handpenning, och sedan betala fullt pris INNAN leveransen av huset.

-Dels har Rosendahl gått i konkurs två gånger sedan 2000. Detta läste jag i artiklar (som jag hittade internet, bla här i forumet) och fick senare höra samma sak från en annan källa (iof en konkurrent men iaf).

- Dessutom blev det helt andra priser om man började tala med de svenska agenterna och speca in grövre timmer, isolering, dubbelglas i fönster, diverse tillägg mm, även om det fortfarande var relativt billigt så blev det för dyrt för oss.

Möjligt att dom har fått ordning på ekonomin, och finska timmerhus har ett gott rykte - dock vill inte jag betala massa pengar i förskott till ett företag med mer än en konkurs i sin historia i närtid. 20-30 000 Euro må vara lite pengar i sammanhanget, men det är mycket pengar att bli av med.

Här är en av länkarna:
[länk]

Jag tittade lite på honkamajat också (konkurrenten), men dom var mycket dyrare, bla pga grövre stockdimensioner.

Om ni funderar på Rosendahls hus så skulle jag nog rekommendera att kolla upp affären noggrant innan, samt inte betalar mer än högst handpenningen innan ni har fått något levererat.

Om man går via den svenska återförsäljaren (om man hittar dom) så kanske man har en liten större säkerhet såtillvida att dom bör lyda under svensk lag och vara lättare att få tag på (tex för ett personligt möte för att få en bättre uppfattning om dom).
Den finska återförsäljaren verkar iof seriös (ryggradskänsla), men verkar inte ha helt ordning på ekonomin, och vid en ev. till konkurs så kan man stå utan varken hus eller pengar om man betalat i förskott.

Jag skulle nog dock aldrig våga köpa via tex Ultimatemarket.com - där jag först snubblade över Rosendahlshus. Deras erbjudanden låter för bra för att vara sanna (och den känslan brukar tyvärr stämma), och om man läser tex tråden ovan så verkar dom inte gå att få tag på via tex telefon (varningstecken?). Det finns också andra oklarheter om detta företag (Innoros Oy)

Tex:
Kuluttajavirasto - Meddelande 5.7.2002

Det enda som talar för dom är väl att hemsidan funnits i över ett år nu :)

Vill inte hälla smolk i er bägare, men OM det är via dessa sidor ni har hittat priserna och börjat drömma om ett äkta finskt timmerhus i budgetklass så får ni antingen slänga er ut i luften och hoppas att ni landar med fötterna ned, kolla upp allt ordenligt och hoppas att det stämmer, eller helt enkelt backa ett par snäpp och kanske kolla på lite dyrare (eller mindre) men mer säkra leverantörer av timmerhus. Beror ju på hur ni är lagda litegrann :)

/K

Eidt: Här(Rosendahl - Hus bygga sommarstuga finska timmerhus timmerstuga fritidshus bastu) hittade jag svenska ÅF på deras sida, bla:
Fina Hus - Rosendahl Huse

Samt mail (@ rosendahlhus.se) och tfn till dom jag pratade med (dom har inte fått up ngn hemsida dock tydligen...), Hans Nordström, Anne-lie Larsson samt Anders Larsson. Jag pratade med Anne-lie, och hon lät iof väldigt seriös, och jag tror som sagt inte att Rosendahl i sig är ngt lurendrejeri. Är dock tveksam till deras historia med racklig ekonomi.

jo visst är det där vi hittat huset.
det är några i vår trakt som byggt man kan kanske höra med dom vad dom tycker
jag tackar för varningen.
ja visst låter det billigt. men man tror ju på det tills man har det framför sig.
vet någon om det finns lagar om handpenning och betalning om sådanna hära saker.

mvhsara
 
Mikael_L skrev:
Då undrar jag helt klart vad du isolerar huset med? :confused:

Men annars stämmer jag in i kören, vissa saker verkar glädjekalkylerade:

Vissa priser kan jag omöjligen uppskatta, t.ex. frakt, tomt, markförberedande.
Men annars är det lite lågt på vissa saker, men det har andra redan nämnt! :rolleyes:

Men jag tror att ni inte är så väldigt fel ute, om det nu är så att ni har så mycket kompetens bland släkt och vänner. Lägg på ca 200' extra så ska ni nog slippa ledsna miner efteråt. Det är min gissning iaf.
Jag förstår också att ni är i det skedet av processen att en mer noggrann kalkyl är vare sig möjlig eller vettig att göra. Men om ni går vidare så tycker jag ni ska räkna mer på det, gå igenom processen steg för steg och försök komma på alla "dolda" kostnader. Ni har kanske även hjälp där av någon i er närhet?

Jag kan nämna lite fler saker:
Tak, vindskivor, hängrännor, stuprör.
Dränering, markundersökning (för både grund och avlopp), vattenanalys.
Uppfart (väg), parkering, carport, garage (carport el garage blir definitivt extra kostn)
Trädgård, buskar, träd, gräs, plattor, osv, har vare sig ni eller jag räknat med.
Brevlåda, flaggstång, trädäck osv, ni börjar förstå nu, en hundring där, en tusing där, blir snabbt mer än man tänkt.

ja det är mycket man inte tänker på skriver upp allt ni skriver och kollar det.
vi har givetvis räknat till extra pengar ca 150000:-

tack sara
 
sarasj skrev:
jo visst är det där vi hittat huset.
det är några i vår trakt som byggt man kan kanske höra med dom vad dom tycker
jag tackar för varningen.
ja visst låter det billigt. men man tror ju på det tills man har det framför sig.
vet någon om det finns lagar om handpenning och betalning om sådanna hära saker.

mvhsara
Ja som sagt, Rosendahl i sig tror jag nog är ok, även om dom möjligen kan kännas rackliga pga konkurserna.
Ultimatemarket är jag ytterst tveksam till dock.

Men har ni någon i närheten som beställt av dom så är ju det en mycket intressant referens - berätta gärna mer efter att du har pratat med dom ! :)


Det finns lagar kring handpenning, betalning etc. Jag vet inte hur finska lagar lyder, samt hur man ev kan driva en finsk rättsprocess, och hur lång tid en sådan tar (därav min rek. att ta en svensk återförsäljare om man känner sig lite osäker), man kan ju vara lite bättre till mods om man har släkt eller nära vänner i Finland kanske...

Dock: Det hjälper ju inte någon som blir lurad. Bli man blåst eller kanske tom bara känner sig lurad (får tex inte förväntat leveransinnehåll eller att varorna är oerhört försenade), så får man ju i 1a hand kontakta företaget. Efter det kan man kontakta konsumentombudsmannen (som kan "pricka" företaget - aj aj aj vad det skulle svida för ett utländskt företag ;) ).

Till slut får man stämma företaget och ge sig in i en rättsprocess, med rättegångskostnader som risktagande. Där kan ju, även om det blir en fällande dom mot företaget, dom överklaga. Så sumam sumamrum kan man få ligga ute med en väldans massa pengar en låång tid (många år) innan man ev. får tillbaka vad man betalat - och då kan börja bygga med en annan tillverkare.

OM inte företaget går i konkurs förstås - för då är i princip pengarna borta eftersom man som kund då räknas som "övrig fodringsägare" och står långt ned i kön när det gäller att få dela på den kaka som blivit kvar i konkursboet, man står tex efter staten och bankerna (långivare).

Det är därför jag tycker att det "luktar illa" med att man skall betala INNAN man fått hem huseleveransen på sin tomt. Då har man ju i princip förlorat den lilla hävstång man har kvar (resterande betalning). Så är ngt fel så måste man lita till företagets goodwill.

/K
 
Att betala i förskott till ett företag med konkurser i bagaget är en fullkomligt vansinnig tanke. Om företaget kräver betalning som säkerhet (de kan ju vara lika oroliga som kunden vad gäller internationell indrivning), så borde man kunna ställa ut någon form av bankgaranti. Men man bör ha en hållhake på typ 10% av betalningen till efter att deras leverans har monterats. Så man kan få fixat ev. fel i leveransen.

Förskottsbetalningar är överhuvudtaget något som man bör vara misstänksam mot, och i princip inte acceptera. Men gäller det dessutom ett företag som har gjort konkurs tidigare så finns det int ens på kartan.
 
Vi är i slutfasen av vårt bygge och i min kalkyl var det en hel del små saker som saknades, men som tillsammans blir ganska mycket.

Bygglovskostnad + kostnad för ansökan om eget avlopp

Matkbädd eller infiltration? Det går åt en hel del material om inte marken har dom bästa förutstättningarna.

Vattenprov och ev vattenfilter. (Kostnad ca 10000-25000)

Byggfelsförsäkring (lägsta premie 12000)

Bygg el (kan dra i väg)

Hyra av div. maskiner

Verktyg/maskiner etc.

Indragning av telefon

Ev. vägföreningsavgifter

Är huset grundmålat eller omålat? Ett antal tusen går åt till att färdigställa det utvändigt.

Färg, tapeter samt övrig "inredning" kostar en hel del. Spackel, tätskikt, grundfärg, rollrar etc etc.

Ventilation?

Puh! Det var det, kommer säkert på mer sen....
 
Händer det något på er byggarfront ?
Har ni gått vidare på det finska spåret eller tittar ni på ngt annat nu ?

/K
 
Gå gärna in på vår kalkyl och titta.. Där har vi lagt in alla de kostnader som kommit när vi byggt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.