20 933 läst · 25 svar
21k läst
25 svar
Bygga arbetsbänk, råd spännanordningar
Det är troligen inga problem. Det som kan bli problem är om din nedfällbara bänk känns det minsta instabil, då är det mindre kul att handhyvla. Men om du bygger så stabilt du kan och hyvlar så du får krafterna in mot väggen borde det fungera. Snygg skissh64 skrev:
Nytt designförslag, lämnar en liten aluminiumkant för att hålla skivan på plats. Nackdelen kan väl vara att man måste fräsa i kanten, både nu och om man behöver byta skiva i framtiden. Fast det är ju kul å fräsa.
Nej det har jag inte. Ombyggda tvingen passar inte heller.
Men din tajming med frågan är ruktigt bra. Bänken är byggd sen länge men inga MFT hål ännu. Jag har ett skruvstycke på väg från england och i och med det blev det aktuellt med hål, där tvingarna ska användas.
Därför började jag med att göra några egna "bench dogs" i polymorfisk plast. Den nyfikkne kan googla "polymorph plastic". Det jag använder heter "CAPA 6800" och kommer från Perstorp.
Bench dog'sen passar otroligt bra då dom ju är gjutna i ett 19 mm fräst hål, precis som det kommer bli i arbetsbänken.
Men din tajming med frågan är ruktigt bra. Bänken är byggd sen länge men inga MFT hål ännu. Jag har ett skruvstycke på väg från england och i och med det blev det aktuellt med hål, där tvingarna ska användas.
Därför började jag med att göra några egna "bench dogs" i polymorfisk plast. Den nyfikkne kan googla "polymorph plastic". Det jag använder heter "CAPA 6800" och kommer från Perstorp.
Bench dog'sen passar otroligt bra då dom ju är gjutna i ett 19 mm fräst hål, precis som det kommer bli i arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samma typ av plast såg jag på Clas Ohlson för något år sedan men naturligtvis hade den sedan utgått när jag väl skulle till att köpa. Den skulle nog kunna vara användbar till lite av varje. Var fick du tag på den du använde? Enda stället jag hittade var detta: http://www.lureimprover.se/Priser.html men jag tycker det blir lite väl bra att betala både porto och PF avgift.
Här kommer några bilder. Stökigt och dammigt, men det är väl så det ska vara.
Aluminium skenan har inte blivit använd ännu, kommer nog inte bli det heller...
Har satt du ett skruvstycke, det har blivit använt från dag ett. Det är ett 9" för ca 400 kr från Ruthlands.co.uk
Klossarna i plast syns in action med Skruvstycket. Har inte fräst fler håller än då behovet inte funnits.
Bänken rymmer följande:
Dammsugare
Spånavskiljare
Tio lådor (Ikea barnavdelningen)
Hylla för ofta använda verktyg (hammare, vinkel..)
Bordssåg kombinerat med bordsfräs (ej med på bild)
12" kap och ger såg
Kompressor
Slangvinda till tryckluft
Aluminium skenan har inte blivit använd ännu, kommer nog inte bli det heller...
Har satt du ett skruvstycke, det har blivit använt från dag ett. Det är ett 9" för ca 400 kr från Ruthlands.co.uk
Klossarna i plast syns in action med Skruvstycket. Har inte fräst fler håller än då behovet inte funnits.
Bänken rymmer följande:
Dammsugare
Spånavskiljare
Tio lådor (Ikea barnavdelningen)
Hylla för ofta använda verktyg (hammare, vinkel..)
Bordssåg kombinerat med bordsfräs (ej med på bild)
12" kap och ger såg
Kompressor
Slangvinda till tryckluft
Produkter som diskuteras: "Slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
2 179 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden