Inget strandskydd på tomten? Fint hus. Har du även bilder på interiören? Vad landade hela kalaset på i pengar exkl. egen nedlagd tid?
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Den styckades av 1952 och det stod 3st byggnader på fastigheten. Så strandskyddet var redan upphävt.
Vi landade totalt på 3,0 inkl allt.
kan leta upp lite bilder på insidan, återkommer.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
A atorp skrev:
Den styckades av 1952 och det stod 3st byggnader på fastigheten. Så strandskyddet var redan upphävt.
Det som du säger innebär inte per automatik att ett strandskydd upphävs. Det är ganska ovanligt att de hävs och i de flesta fall behövs dispens. Ifrågasätter egentligen inte- men är du helt säker på att allt gått rätt till där? Hade ju varit tråkigt att fått bygglov men inte strandskyddsdispens, speciellt när det är färdigbyggt:cool:
 
Hej
Du har helt rätt. det krävs att man söker nytt och anger tomtplatsavgränsningslinje samt om man önskar att upphäva rättan att vid nöd söka land, allemansrätten att bada/gå på strand, rätten att bruka marken till vattenbrynet osv. Allt detta inkl bryggor samt muddrings tillstånd har vi kört igenom. Det tog endast 16 veckor men värt att vänta på. En hel del dokumentation.
Men grundförutsättningen var ändå att där fanns byggnader och dessa hade upphävt strandskyddet vid uppförandet.
Att börja utan byggnader är ingen enkel process och extremt ovanligt att man får igenom.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att riv ALDRIG eller sök ALDRIG rivningstillstånd innan de nya dispenserna har vunnit laga kraft.
Det finns folk som sökt rivningstillstånd och fått detta innan man fick den nya dispensen och bygglovet
som sedan fått avslag, eftersom det då inte finns någon gammal byggnad.
Det vill till att göra rätt sak i rätt ordning och tålmodigt invänta besked.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Snyggt hus! Har du planritning? Var i Sverige ligger det?

Är i liknande situation ska bygga nytt men tycker de offerter jag fått in varit orimliga på många sätt. Vore kul att höra mer! :geek:
 
A atorp skrev:
upphäva rättan att vid nöd söka land
Är det ens möjligt?? Jag menar nöd är nöd.
Kommer det en båt in där någon ombord är i behov av ambulansvård. Får man då som markägare rycka fram hagelbössan och be dem vänligt men bestämt att vända om?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Snyggt hus! Har du planritning? Var i Sverige ligger det?

Är i liknande situation ska bygga nytt men tycker de offerter jag fått in varit orimliga på många sätt. Vore kul att höra mer! :geek:


Har alla ritningar etc. DWG format. Har lagt rätt mycket jobb på att mäta in allt.
EL , avlopp , ventilation, golvvärme osv samtliga ritningar har jag.
Denna layout gjorde jag för att möblera huset så man vet att allt får plats.

Huset finns i Gislaved.
3D-layout av ett möblerat enfamiljshus med markerade områden för EL, avlopp och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vilken leverantör var det som ni köpte stommen av? Hur tjock isolering i väggarna? Var frakten dyr?
 
D dennis_f skrev:
Vilken leverantör var det som ni köpte stommen av? Hur tjock isolering i väggarna? Var frakten dyr?
Vi har 300mm i väggarna och 400mm skivisolering i taket.
Skicka PM med din mail så kan jag dra över lite mer info.
 
A atorp skrev:
Vi har 300mm i väggarna och 400mm skivisolering i taket.
Skicka PM med din mail så kan jag dra över lite mer info.
Skickat :)
 
A atorp skrev:
Vi har 300mm i väggarna och 400mm skivisolering i taket.
Skicka PM med din mail så kan jag dra över lite mer info.
D dennis_f skrev:
Skickat :)
A atorp skrev:
Vi har 300mm i väggarna och 400mm skivisolering i taket.
Skicka PM med din mail så kan jag dra över lite mer info.
Hej, även jag har skickat PM till dig @atorp - jätteintresserad av mer info om detta projekt. Vi funderar på att göra samma upplägg.
 
Nyfiken, kan man få information om husleverantören?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Slumdog Slumdog skrev:
Nyfiken, kan man få information om husleverantören?
Jag har skickat meddelanden men inte fått kontakt med @atorp ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.