D dulle85 skrev:
Planerar att bygga en 5x4,60 meterstor pergola med 8 stolpar dimension 45x120, lämna mellanrum på 45 mm så de blir 120x130 mm. Undrar om det räcker med 45x170 mm på överliggare
Det kommer nog gå alldeles fint, vet dock inte vad skillnaden blir om du går upp till 45*195 istället.
Men ha för mig att jag hade 45*170 :D
 
P Pappa1986 skrev:
Det kommer nog gå alldeles fint, vet dock inte vad skillnaden blir om du går upp till 45*195 istället.
Men ha för mig att jag hade 45*170 :D
Tack, Det bra räcka i och med det är rätt många stolpar
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
[bild]
[bild]
Hur fäste ni stolparna i altangolvets reglar?
 
J jilted skrev:
Hur fäste ni stolparna i altangolvets reglar?
Helst ska det vara pling eller ingjuten stolsko
 
J jilted skrev:
Hur fäste ni stolparna i altangolvets reglar?
Jag är lite osäker så här några år efteråt men tror att jag bara skruvade i regeln. Jag har för mig att det satt en plint väldigt nära så det blev bra stöd.
 
Fick till en pergola...!
Ska målas svart men får bli nästa år...!
 
  • Obehandlad träpergola i en trädgård med hängmatta och möbler, planerad att målas svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Relativity och 5 till
  • Laddar…
Mycket snygg! Perfekta springor att ha en skena el wire för solskydd! :)
 
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
Vore skoj att se detaljer på hur den är byggd, skulle vilja bygga nått sånt i framtiden.
 
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vore skoj att se detaljer på hur den är byggd, skulle vilja bygga nått sånt i framtiden.
Ja det går bra!
Kan ta lite mera bilder vid tillfälle!

Är iaf 2*195 *45 reglar som bjälkar ihopsatta med 28 trall emellan en liten bräda på 3 ställen / balk.

Tänkte sätta Leds i springorna....
Vet inte i hur många eller var riktigt...! Men ledstrips..

Är 4800 * 4890 satte hellängder i bjälklag för att slippa skarva...

Sedan är höjden enl friggebods reglerna..

Står på plintar....bjälkar ska målas.svarta....

Har även gjutit/ monterat en stolpe för hängmattan som ska hänga till en ek invid pergola..!
 
Trädgård med nyligen byggd obehandlad träpergola, stenstig framför och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träaltan med detalj av konstruktion och stolpe, omgiven av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av träkonstruktion med balkar och stolpe i hörnet av en byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsprojekt med detalj av träkonstruktion och pågående arbete, inklusive byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Vore skoj att se detaljer på hur den är byggd, skulle vilja bygga nått sånt i framtiden.
Lite detaljer på hur jag löst konstruktion osv....


Trädgård med nyligen byggd obehandlad träpergola, stenstig framför och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träaltan med detalj av konstruktion och stolpe, omgiven av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av träkonstruktion med balkar och stolpe i hörnet av en byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsprojekt med detalj av träkonstruktion och pågående arbete, inklusive byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr_nimbus och 5 till
  • Laddar…
Sorry verkar blivit lite dubbletter av bilder....vet inte varför...
Lutning på "takkonstruktion" är 5° ....
Så de tre bjälkarna i mitten är nedkluvna...
Och de tvärgående i 5° vinkel så klart....är mkt mer jobb än vad det ser ut på bilderna
...men det blev riktigt trevligt...! Hoppas gräset ska frodas snart så man kan få en chill höst i pergola....ska ladda upp fler bilder när hängmattan sitter på rätt plats...
 
Håller på att bygga en pergola nu i samma stil som pergolan på bilden med huset som Gert W hade ritat. På den pergolan så "hänger" balkarna/överliggarna i själva ramen och inte monterade ovanpå ramen.

Vi ska göra likadant och har använt 45x145 till ramen och till bärlinan. Någon som vet om det funkar att även ha 45x145 till balkarna/taket eller kommer det inte att hålla då de väger för mycket?

Har sett i andra trådar att folk har använt 45x145 till balkarna/taket men då har de monterat dom över själva ramen, hos oss så kommer de hänga i själva ramen, precis som pergolan på bilden.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
C
A AndreasA81 skrev:
Om man bygger ordentliga stolpar, så vi hamnar totalt på 135x145, hur fäster man så de står stadigt på underlaget?
Plintar klarar väl max av 95x95 stolpar?
Du jackar ur på sidorna så det blir 95 sen skjuter ner den i plinten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.