Hej!
Jag har fått väldigt många träd borttagna runt min tomt för att det ska styckas av och byggas ett hus. Jag vill anlägga ett buskage som insynsskydd sommartid, vill inte ha någon prydlig häck eftersom jag inte tycker att det passar. Jag har möjlighet att göra ett väldigt stort buskage om jag vill och vill att det ska vara runt 2 meter högt. Jag funderade antingen på att sätta bara vresrosor eller om man ska blanda. Bor i zon 3, soligt läge. Hur hade ni skapat ett buskage som ser naturligt ut?
Jag har fått väldigt många träd borttagna runt min tomt för att det ska styckas av och byggas ett hus. Jag vill anlägga ett buskage som insynsskydd sommartid, vill inte ha någon prydlig häck eftersom jag inte tycker att det passar. Jag har möjlighet att göra ett väldigt stort buskage om jag vill och vill att det ska vara runt 2 meter högt. Jag funderade antingen på att sätta bara vresrosor eller om man ska blanda. Bor i zon 3, soligt läge. Hur hade ni skapat ett buskage som ser naturligt ut?
Några fina kan vara Ligustetsyren, vanlig Syren, Glaspärlebuske, Guldschersmin, Snöbollsbuske, en vanlig fläder och en röd/rosa som också ger rosa saft, etc, har vi hos oss, men också två vanliga hasselbuskar.
Nja, det är den ursprungliga vilda vresrosen som är invasiv. Sortäkta är ingen fara att plantera då de i princip är sterila. Så köp tex Hansa på en plantskola så får du den vackra blomningen utan risk.BirgitS skrev:
https://www.naturvardsverket.se/amn...rter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/vresros/
Om du vill ha en naturligt utseende så försök jobba med lite olika storlek på buskarna och sätt dem inte i en rak linje utan lite oordnat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 853 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 853 inlägg
Okej, jag tänkte mest på rotskotten som kan komma upp en bra bit bort och är jobbiga att hålla efter.Dalbotant skrev:
Tyvärr inte och buskarna är i vårt andra hus men jag har en bild på sorterna (det var visst bara sju ser jag när jag räknar, tror att en var slut när jag handlade.S Sofia. skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har blandat fyllda, enkla och halvfylda rosor. De enkla är bäst för insekter. Alla får fina nypon. Siffrorna på varje ros är ungefärlig sluthöjd och bredd.
Jag har satt våra så att det ska bilda en böljande häck och därför står de ganska glest men det går att sätta dem tätt och få en ogenomtränglig häck.
Om jag gjort om det idag hade jag nog haft något blommande träd i planteringen också. (Inte försent iof... och någon klematis.)
Tack så jättemycket! ☺️ hmm träd och klematis är inte alls en dum ide, ska klura på det Hur mycket växer de på ett år ungefär?Jiji skrev:Tyvärr inte och buskarna är i vårt andra hus men jag har en bild på sorterna (det var visst bara sju ser jag när jag räknar, tror att en var slut när jag handlade.[bild]
[bild]rosknoppen är Wasagaming, det är en kanadensisk ros och väldigt härdig.
Jag har blandat fyllda, enkla och halvfylda rosor. De enkla är bäst för insekter. Alla får fina nypon. Siffrorna på varje ros är ungefärlig sluthöjd och bredd.
Jag har satt våra så att det ska bilda en böljande häck och därför står de ganska glest men det går att sätta dem tätt och få en ogenomtränglig häck.
Om jag gjort om det idag hade jag nog haft något blommande träd i planteringen också. (Inte försent iof... och någon klematis.)
Blir vresros verkligen så hög att den ger något insynsskydd? Jag röstar nog hellre på syren. Hade det varit längre söderut så är bok ett fantastiskt träd att ha som buske. Bladen sitter kvar hela vintern
Tja om man gödslar och vattnar ordentligt kan träd och buskar växa på riktigt bra och ge bra skydd på några år men det är lite som att svara på frågan om hur långt ett snöre är för det beror på sort och växtplats också.S Sofia. skrev:
Jodå det finns gott om höga sorter. Ofta när man ser vresros i kommunala planeringar är det Hansa som planteras och sedan glömts bort, i ett blåsigt och magert läge. Det ger inte samma effekt som om man tar hand om dem och ger dem tillräckligt med näring och vatten.K Kallebo skrev: