Jiji Jiji skrev:
Jag har blandat fyllda, enkla och halvfylda rosor. De enkla är bäst för insekter. Alla får fina nypon.
Du får gärna ta ett kort till sommaren och lägga ut, tycker stora vresrosbuskar är fantastiskt vackra. :love:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Viljen klimatzon gäller det?

Jag har 4 bambus som insynsskydd från gatorna (har hörntomt) och dessa hindrar sikten. De är numera både höga, täta och breda och vackra året om.
 
yonna yonna skrev:
Viljen klimatzon gäller det?

Jag har 4 bambus som insynsskydd från gatorna (har hörntomt) och dessa hindrar sikten. De är numera både höga, täta och breda och vackra året om.
S Sofia. skrev:
Hej!
Jag har fått väldigt många träd borttagna runt min tomt för att det ska styckas av och byggas ett hus. Jag vill anlägga ett buskage som insynsskydd sommartid, vill inte ha någon prydlig häck eftersom jag inte tycker att det passar. Jag har möjlighet att göra ett väldigt stort buskage om jag vill och vill att det ska vara runt 2 meter högt. Jag funderade antingen på att sätta bara vresrosor eller om man ska blanda. Bor i zon 3, soligt läge. Hur hade ni skapat ett buskage som ser naturligt ut?

Satsa på bambu om din växtzon tillåter det. Bergbambu blir inte så höga kanske max 3,5 m så man behöver inte klippa dem.

De växer otroligt fort jämfört med flesta andra alternativ.

Se bifogade bilder. Plantering, efter ett år, efter 2 år, efter tre år. Tror att ingen annan växt slår det.
 
  • Ett pågående trädgårdsprojekt med jord, grusvägar och planterade buskar nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantlig miljö, sjö, trädstapel, grönska, grusväg, nyplanterade växter, skoghållning, lugn, soligt, kontrasterande landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Landsbygd, sjöutsikt, röd stuga, vedstapel, nyplanterade buskar, grusväg, skog, soligt väder, jordarbete, klippor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsarbete nära skog och sjö, vedstapel, klar himmel, jord och stenar, stuga, planteringar pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenlagd gång, blommande äng, träd, skogslandskap, träbyggnad i bakgrunden, soligt, sommar, fridfullt, landsbygd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus dold bakom grönska under en solig dag, med gräs, buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig bambuväxtlighet, grönt, tät, utanför, naturlig skärm, dagtid, skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
S
Hmm.. bambu är inte en dum ide heller, ska fundera på det med. Tack!
 
B
Hade lite samma fundering. Jag tog klassikern thuja, men skulle nog valt något annat om jag gjort om det igen. Thuja är så tråkigt.

I väntan på att insynsskyddet växer sig tätt så placerade jag en 10m lång knappt 2m hög vedstapel, parallellt med häcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.