Hej!
Jag vill plantera ett buskage längs en 17 meter lång tomtgräns i zon 2–3 och önskar en intressant sammansättning av buskar och mindre träd. Jag vill ha en variation i höjd, blomning och höst-/vintervärde för att buskaget ska vara vackert och intressant året runt.
Området är lantligt nära medelstor stad och med skogen runt knuten. Husen runt omkring är omväxlande äldre småhus och nybyggda villor i modern stil.
Buskaget kommer att stå i full sol på sandig jord i en nyanlagd trädgård, och det kan vara lite blåsigt här.
Jag har sammanställt en lista på växter som jag tycker om:
Hur skulle du sätta ihop buskaget utifrån dessa eller liknande växter för att skapa en harmonisk och spännande plantering? Jag vill gärna ha höjdskillnader och en naturlig dynamik i placeringen. Om någon växt inte passar för förhållandena, får du gärna föreslå alternativ.
Tack på förhand för hjälpen! 😊
Jag vill plantera ett buskage längs en 17 meter lång tomtgräns i zon 2–3 och önskar en intressant sammansättning av buskar och mindre träd. Jag vill ha en variation i höjd, blomning och höst-/vintervärde för att buskaget ska vara vackert och intressant året runt.
Området är lantligt nära medelstor stad och med skogen runt knuten. Husen runt omkring är omväxlande äldre småhus och nybyggda villor i modern stil.
Buskaget kommer att stå i full sol på sandig jord i en nyanlagd trädgård, och det kan vara lite blåsigt här.
- (Koppar) häggmispel
- Pärlhägg
- Bukettapel
- Smällspirea 'Diabolo'
- Rysk kornell
- Körsbärsplommon fk CECILIA
- Svartaronia 'Glorie'
- Hybridforsythia 'Freja'
- Liten pärlrönn
- Syren 'Beauty of Moscow'
- Syringa × hyacinthiflora
- Pärlbuske
- Cornus mas
- Ginnalalönn
- Malus floribunda
- Japansk skenkamelia
- Björkspirea 'Tor'
- Spiraea cinerea 'Grefsheim' (Norsk brudspirea)
- Prunus × yedoensis (Tokyokörsbär)
- Viburnum plicatum 'Grandiflorum' (Japanskt olvon 'Grandiflorum')
- Viburnum opulus 'Strömsund' E (Skogsolvon 'Strömsund' E)
Hur skulle du sätta ihop buskaget utifrån dessa eller liknande växter för att skapa en harmonisk och spännande plantering? Jag vill gärna ha höjdskillnader och en naturlig dynamik i placeringen. Om någon växt inte passar för förhållandena, får du gärna föreslå alternativ.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så roligt! Det kan bli superfint.F Faceb00k skrev:Hej!
- (Koppar) häggmispel
- Pärlhägg
- Bukettapel
- Smällspirea 'Diabolo'
- Rysk kornell
- Körsbärsplommon fk CECILIA
- Svartaronia 'Glorie'
- Hybridforsythia 'Freja'
- Liten pärlrönn
- Syren 'Beauty of Moscow'
- Syringa × hyacinthiflora
- Pärlbuske
- Cornus mas
- Ginnalalönn
- Malus floribunda
- Japansk skenkamelia
- Björkspirea 'Tor'
- Spiraea cinerea 'Grefsheim' (Norsk brudspirea)
- Prunus × yedoensis (Tokyokörsbär)
- Viburnum plicatum 'Grandiflorum' (Japanskt olvon 'Grandiflorum')
- Viburnum opulus 'Strömsund' E (Skogsolvon 'Strömsund' E)
[bild]
Det är otroligt svårt att göra en växtplan på några minuter, och det är alltid svårt med blandhäckar. Buskar och buskträd växer till sig så olika, särskilt om du väljer buskar som har stor variation på sluthöjd och bredd. Det låter dock inte som det ska vara ett insynsskydd?
Kanske att du ska tänka i olika rader/ridåer? Ta gärna flera av varje, återupprepa, så det inte blir hysteriskt. (gruppera)
Ta reda på bredd och höjd på alla buskar du väljer och rita in skalenliga ringar för göra en planteringsplan, är mitt råd.
För sol, sandjord och blåsigt skulle jag köra på dessa från din lista:
rödbladig smällspirea, rysk kornell (finns ju flera sorter), körsbärskornell, svartaronia (men en högre sort som Hugin eller Atumn magic, därtill finns ju slånaroniorna), ginnalalönn. Tor funkar ju bra, men är så låg, kommer kanske inte synas. Men vill du ha låga kan du även kolla på trädgårdstokarna, de blommar ju längre plus att du får in andra färger. Kanske gråbladigt som havtorn 'Hikul'. Kanske rödbladig hassel. Vintergrönt tycker jag saknas, så kanske lagerhägg (Etna) eller enar (smalväxande pelare eller någon av de mer bredväxande) eller någon mindre tall (bergtall9
Bifogar en bild som inte är vårt projekt, bara något jag gått förbi. Man kan ana att det varit glest från början och nu växer vissa buskar över andra.Man får beskära, kanske flytta eller ta bort någon. Men det går ju bra. För din del låter det inte som du behöver sätta alla på rad, då blir det förmodligen bättre.
Håll dig så långt från björkarna du kan, kan bli problematiskt annars.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på häck utefter tomtgräns (Lantligt läge)
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
jag vill bygga stödmur nära tomtgräns
Bygglov -
Hur nära buskage kan min köksträdgård anläggas?
Trädgård allmänt -
Bygglov nära tomtgräns mot kommunal vägmark - vad gäller?
Bygglov -
Hur skapa insynskydd granne nedanför längs en lång tomtgräns
Trädgård allmänt