Keiller Keiller skrev:
Nej, inte tror jag polisen vill ersätta dig för helikopterbuller men försöka kan du ju alltid göra. Eller be busarna artigt om att de kan ha sina aktiviteter dagtid så åtminstone inte nattsömnen blir lidande pga polisjakten ;)
Fast frågan är nog snarare om flygningarna har lett till något - och om de måste flyga så lågt. Jag tror inte att någon tror att det är tal om någon ersättning för störning.
 
Hur gjorde Trafikverket sin utredning? Var dom på plats och mätte?

Jag är lite intresserad eftersom jag själv bor vid en ganska trafikerad väg och snart ska byta ut dom fula och dåliga 60-tals fönstren. Tyvärr är min väg kommunal, tveksamt om kommunen ens orkar svara om jag klagar på buller.
 
K KungAnka skrev:
Hur gjorde Trafikverket sin utredning? Var dom på plats och mätte?

Jag är lite intresserad eftersom jag själv bor vid en ganska trafikerad väg och snart ska byta ut dom fula och dåliga 60-tals fönstren. Tyvärr är min väg kommunal, tveksamt om kommunen ens orkar svara om jag klagar på buller.
Man gör en beräkning i ett datorprogram. Där lägger man in kartinformation, hastighet på vägen, antal fordon etc.
 
Jo, jag vet hur man gör såna simuleringar, jag jobbar med vägutredningar, men bara för om och nybyggnad och då är det översiktligt över stora områden med massa shabloner. Det jag undrade var om samma (rätt så dåliga) metoder används om någon klagar. Tabellvärden på gamla fönsters ljudisolering är ju inget speciellt exakt. Mätinstrument finns ju av en anledning.
 
K KungAnka skrev:
Hur gjorde Trafikverket sin utredning? Var dom på plats och mätte?

Jag är lite intresserad eftersom jag själv bor vid en ganska trafikerad väg och snart ska byta ut dom fula och dåliga 60-tals fönstren. Tyvärr är min väg kommunal, tveksamt om kommunen ens orkar svara om jag klagar på buller.
De gjorde ingen bullerutredning på plats. Alla parametrar som behövs för att göra den har de redan, det enda jag bidrog med var hur min fastighet ligger i förhållande till vägen, hur många och vilken sorts fönster jag har, samt lite andra fakta om min fastighet.

Hur du går tillväga när det gäller buller från en kommunal väg får du forska i hos din kommun men här i alla fall länken till ansökan hos Trafikverket:

https://e-tjanster-ka.trafikverket.se/buller/Form
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Jo, jag vet hur man gör såna simuleringar, jag jobbar med vägutredningar, men bara för om och nybyggnad och då är det översiktligt över stora områden med massa shabloner. Det jag undrade var om samma (rätt så dåliga) metoder används om någon klagar. Tabellvärden på gamla fönsters ljudisolering är ju inget speciellt exakt. Mätinstrument finns ju av en anledning.
Det görs på samma sätt.
Att mäta på plats är inte heller rättvisande. Ibland är miljöförvaltningen villig att mäta på plats men det säger ju bara något om den stunden och det är ju ekvivalentvärden samt maxvärden som är det intressanta i sammanhanget.
Väghållaren, även om det är kommun kan bli skyldig att utföra bullerdämpande åtgärder. I större kommuner görs bullerkartläggning och åtgärdsplaner.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Jo, jag har varit med på såna utredningar (kanske skrev otydligt?) Riktiga bullermätningar görs under ganska lång tid, inte en stund och man måste veta vad man pysslar med och inte bara använda värdena rakt av. Det finns mängder med felkällor. Instrument+arbetstid+knowhow=dyrt.

Det är verkligen seriöst om kommunen gör utredningar utan att det är i samband med ny detaljplan andra förändringar. Positivt.

Kollade upp min kommun. Samma sätt här, dvs foton+ ritningar mm. Man kan ansöka om plank som alternativ. Lätt det bästa
 
Redigerat:
K KungAnka skrev:
Jo, jag har varit med på såna utredningar (kanske skrev otydligt?) Riktiga bullermätningar görs under ganska lång tid, inte en stund och man måste veta vad man pysslar med och inte bara använda värdena rakt av. Det finns mängder med felkällor. Instrument+arbetstid+knowhow=dyrt.

Det är verkligen seriöst om kommunen gör utredningar utan att det är i samband med ny detaljplan andra förändringar. Positivt.

Kollade upp min kommun. Samma sätt här, dvs foton+ ritningar mm. Man kan ansöka om plank som alternativ. Lätt det bästa
Är det en kommun med mer än 100 000 invånare görs en bullerkartläggning vart femte år. Men oavsett det är väghållaren ansvarig för 'sitt' buller. Är det en liten kommun är det ju inte säkert att de har så stor vana vid det dock och då kan det ibland vara lite svårare att hitta rätt. Men ge inte upp.
Det är Naturvårdsverkets värden som gäller vid tillsyn av befintlig bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.