Mats_o: Ja nån får väl höja ribban för dem som hoppar ;-)
Stämmer väl det du skriver, och det återkopplas i praktiken till det jag skrev i mitt förra inlägg om material/metod.
Stämmer väl det du skriver, och det återkopplas i praktiken till det jag skrev i mitt förra inlägg om material/metod.
Mats b:s kommentar om att det skalla vara tätande nedtill förutsätter att att underdelen av planket ligger i någorlunda samma plan som däckens kontaktyta med vägen.
I praktiken är det oftast inte så. Oftast ligger vägen något högre eller lägre än omgivande landskap. Eftersom Strixx upplever bullret som störande antar jag att vägen ligger ngt högre än omgivande landskap. Utmaningen ligger i att bedöma höjden på planket/muren.
Ett alternativ till planket/muren kan vara att ansöka om sänkt hastighet på vägavsnittet. Detta kan man göra hos Länsstyrelsen. Men då bör det finnas fler bostadshus i närheten och kanske en risk för att ungar kan bli påkörda.
/ Tony
I praktiken är det oftast inte så. Oftast ligger vägen något högre eller lägre än omgivande landskap. Eftersom Strixx upplever bullret som störande antar jag att vägen ligger ngt högre än omgivande landskap. Utmaningen ligger i att bedöma höjden på planket/muren.
Ett alternativ till planket/muren kan vara att ansöka om sänkt hastighet på vägavsnittet. Detta kan man göra hos Länsstyrelsen. Men då bör det finnas fler bostadshus i närheten och kanske en risk för att ungar kan bli påkörda.
/ Tony
Ibland ser man bullerplanket som allena saliggörande, men jag fick en liten tankeställare när jag lyssnade på ett program som SP i Borås har utvecklat för simulering av olika åtgärder http://www.sp.se/energy/acoustics/sv/omgivningsbuller.htm.
För vår del kommer nu bullerplanket längre ner på skalan över åtgärder. Vi försöker istället med "goda" argument påverka kommunen att dra om vägen så att den får en annan sträckning, längre bort från oss.
Blir det ändå ett bullerplank så är höjden viktig, vilket framgår med tydlighet av SP:s simuleringsprogram.
Det finns faktiskt en annan baksida med vallar och plank. Någonstans har jag sett beräkningar på hur avgaserna leds av vinden över en vall, eller ett plank och hur många meter innanför som avgaserna "landar". Med lite "otur" sker det på altanen...
Jag ska se om jag kan hitta informationen om detta, men hinner inte göra det för stunden. Någon annan kanske kan ge input i avgasfrågan?
För vår del kommer nu bullerplanket längre ner på skalan över åtgärder. Vi försöker istället med "goda" argument påverka kommunen att dra om vägen så att den får en annan sträckning, längre bort från oss.
Blir det ändå ett bullerplank så är höjden viktig, vilket framgår med tydlighet av SP:s simuleringsprogram.
Det finns faktiskt en annan baksida med vallar och plank. Någonstans har jag sett beräkningar på hur avgaserna leds av vinden över en vall, eller ett plank och hur många meter innanför som avgaserna "landar". Med lite "otur" sker det på altanen...
Jag ska se om jag kan hitta informationen om detta, men hinner inte göra det för stunden. Någon annan kanske kan ge input i avgasfrågan?
Soprano har helt rätt... Vägen ligger ca 1 meter högre än tomten...
Det ligger många hus/tomter i närheten, varav två är hyreshus, men tomterna ligger mellan hyreshuset och vägen.
Men att sänka farten är nog inte heller aktuellt från min sida. Jag är en man som försöka leva som jag lär.. Och som sagt köpte jag tomten med vetskapen om vägen, så jag får "skylla mig själv"...
Jag går nog på ett plank. Sätter brädorna tätt, som en lockpanel. Om det inte blir ett bra resultat, så isolerar jag och sätter lockpanel på insidan med..
Men vilket är snyggast?
Liggande eller stående rader av planker? Och någon som har snygga bilder/ritnigar?
Det ligger många hus/tomter i närheten, varav två är hyreshus, men tomterna ligger mellan hyreshuset och vägen.
Men att sänka farten är nog inte heller aktuellt från min sida. Jag är en man som försöka leva som jag lär.. Och som sagt köpte jag tomten med vetskapen om vägen, så jag får "skylla mig själv"...
Jag går nog på ett plank. Sätter brädorna tätt, som en lockpanel. Om det inte blir ett bra resultat, så isolerar jag och sätter lockpanel på insidan med..
Men vilket är snyggast?
Liggande eller stående rader av planker? Och någon som har snygga bilder/ritnigar?
Vi bor vid en 50-väg och störs av ljudet från bilar när vi är ute och har därför bestämt att bygga ett bullerplank.
Det lutar år att vi bygger ett plank i tryckimpregnerat och jag undrar följande:
Vilken höjs ska man ha? Blir det bra om ställer sig på altanen (högsta punkten) och bygger planket så högt att man inte ser vägbanan och 1 meter ovan den ?
Blir det mkt bättre ljudisolering om man sätter plank på båda sidor reglarna? Någon särskilt man ska tänka förutom att få det tätt. Funderar på ribbpanel.
Förstått att det är viktigt att få tätt nertill. Blir det bra att fylla upp med singel som går upp några cm på planket?
Har kollat runt lite på webben och hittat särskilda bullerplank men inga priser. Ska kolla upp det men förmodligen är de svindyra eller är det någon som vet nåt bra billigt bullerplank?
Många frågor blev det... :
Henke
Det lutar år att vi bygger ett plank i tryckimpregnerat och jag undrar följande:
Vilken höjs ska man ha? Blir det bra om ställer sig på altanen (högsta punkten) och bygger planket så högt att man inte ser vägbanan och 1 meter ovan den ?
Blir det mkt bättre ljudisolering om man sätter plank på båda sidor reglarna? Någon särskilt man ska tänka förutom att få det tätt. Funderar på ribbpanel.
Förstått att det är viktigt att få tätt nertill. Blir det bra att fylla upp med singel som går upp några cm på planket?
Har kollat runt lite på webben och hittat särskilda bullerplank men inga priser. Ska kolla upp det men förmodligen är de svindyra eller är det någon som vet nåt bra billigt bullerplank?
Många frågor blev det... :
Henke
Det högsta ljudet är vägljudet (bortsett från alla med trasigt eller inget avgassystem) och det görs bl a insatser med inblandning nya material i vägbeläggningen, t ex gummi, för att minska vägljudet.H skrev:Vi bor vid en 50-väg och störs av ljudet från bilar när vi är ute och har därför bestämt att bygga ett bullerplank.
Det lutar år att vi bygger ett plank i tryckimpregnerat och jag undrar följande:
Vilken höjs ska man ha? Blir det bra om ställer sig på altanen (högsta punkten) och bygger planket så högt att man inte ser vägbanan och 1 meter ovan den ?
Omgivningen är dock viktig att beakta. Ljud kan reflekteras mot berg, byggnader, etc som finns i omgivningen.
I applikationen från SP som tidigare beskrivits i denna tråd dämpade ett 2 meter högt bullerplank 3 dB och ett 4 meter högt plank 9 dB (nästan upplevd halvering)
Det finns en del svar på detta tidigare i den här tråden, bl a på sidan 1.
Mölndals Kommun räknar med 5.000:- per löpmeter och jag har hört uppgifter om det dubbla. Det är väl som med det mesta att man får vad man betalar för (även om det inte är någon garanti för detta inom byggbranschen...). Kan man bygga det själv så finns det naturligtvis pengar att spara men det är inte säkert att man når samma resultat som med en fabriksbyggd produkt. Exempel på detta är att vissa bullerplank använder material som absorberar ljudet istället för att reflektera det, vilket kan vara vettigt t ex för att inte utsätta boende på andra sidan vägen för "ditt" ljud.
Lyfter en gammal tråd här, då jag har liknande funderingar.
Jag har ett "fritidshus" (som jag permanentbor i) på av kommunen arrenderad tomt kanske 50 meter från riksväg 40 (mycket trafik alltså). Grannen pratar dock om att köpa loss tomten, och då kanske jag gör detsamma.
Skulle det kunna påverka en eventuell uppsättning av bullerplank/bidrag till eget sådant om jag äger tomten eller inte?
Finns det några gränsvärden där kommun/vägverket är tvungna att åtgärda buller, eller är det bara rekommenderade riktvärden? Hur mäter man sådant?
Jag har ett "fritidshus" (som jag permanentbor i) på av kommunen arrenderad tomt kanske 50 meter från riksväg 40 (mycket trafik alltså). Grannen pratar dock om att köpa loss tomten, och då kanske jag gör detsamma.
Skulle det kunna påverka en eventuell uppsättning av bullerplank/bidrag till eget sådant om jag äger tomten eller inte?
Finns det några gränsvärden där kommun/vägverket är tvungna att åtgärda buller, eller är det bara rekommenderade riktvärden? Hur mäter man sådant?
3 dB innebär upplevd halvering. 9 dB innebär att man upplever att 1/8 är kvar. Låter mäktigt. Men det lär kosta att bygga ett 4m högt plank runt en rejäl sommarstugetomt. Det kan nog kosta mer än huset innan det är klart.Sven2 skrev:
Varför inte bullervall! Jag tycker mats_o argumenterar akustiskt övertygande (utan att ens höja rösten .. ) . Dessutom blir det kanske lättare att skaffa marklov för bullervall än bygglov för ett bullerplank. I synnerhet om Strixx med grannar kontaktar bygglovsenheten i sällskap av parkförvaltningen.
Nu har jag inte helheten klar för mig. Men jag antar att bullerzonen mellan tomt och väg sträcker sig framför en hel massa tomter. Denna zon kostar kommunen pengar att underhålla. Därför borde parkförvaltningen bli en god samarbetspartner, som OCKSÅ har något att vinna, och som DESSUTOM har en fot inne i de kommunala korridorerna. Villaägarnas deal med parkkontoret blir att man tar över för anläggning av bullervallar plus plantering och parkvård i bullerzonen. Detta regleras som samfällighet.
Bullervall - eller en serie "bullerkullar" borde kunna tillföra landskapet mervärde för de som passerar i bil. De boende får mindre buller, slipper insyn och får en fin fond bakom sina trädgårdar. Kommunen sparar pengar. Och fastighetspriserna skjuter i höjden! Varför? Jo, plötsligt låter stadsdelen tala om sig som "den där kurvan med alla blommorna"....
Nu har jag inte helheten klar för mig. Men jag antar att bullerzonen mellan tomt och väg sträcker sig framför en hel massa tomter. Denna zon kostar kommunen pengar att underhålla. Därför borde parkförvaltningen bli en god samarbetspartner, som OCKSÅ har något att vinna, och som DESSUTOM har en fot inne i de kommunala korridorerna. Villaägarnas deal med parkkontoret blir att man tar över för anläggning av bullervallar plus plantering och parkvård i bullerzonen. Detta regleras som samfällighet.
Bullervall - eller en serie "bullerkullar" borde kunna tillföra landskapet mervärde för de som passerar i bil. De boende får mindre buller, slipper insyn och får en fin fond bakom sina trädgårdar. Kommunen sparar pengar. Och fastighetspriserna skjuter i höjden! Varför? Jo, plötsligt låter stadsdelen tala om sig som "den där kurvan med alla blommorna"....
Haha, det är bara en liten skogssnutt mellan mig och vägen, som några parkförvaltare inte bryr sig det minsta om. Och att fixa en bullervall känns som ett väldigt projekt. Tomten ligger i 45 graders vinkel mot vägen, så de senaste tankarna är nog att bygga en uteplats i det hörnet ut mot vägen, och det blir nog cirka 18 meters plank, 3 meter högt. Men först ska köket bli klart...
Frågorna gällande regler och lagar kring buller några poster upp är dock fortfarande intressanta!
Frågorna gällande regler och lagar kring buller några poster upp är dock fortfarande intressanta!