Oj, vi som funderar på att köpa tomt och bygga nytt ... nu är vi med och budar på ett befintligt hus ;D ... the race is on! :p

Hoppas bara inte buden skenar iväg som det gjort tidigare gånger .... förra gången gick budet upp med 500.000 kr på mindre än en timme :-/

Så antingen blir man snart husägare, eller så fortsätter vi jaga bank som vill låna till tomten/husbygget! :p
(P.S. Vi har fått lånelöfte för bef hus)
 
Lycka till!

Hoppas det går bra!

//Markus
 
Redan uppe med 125.000 kr efter bara 3 bud lagts ... så risken är väl stor att den sticker .... vilket är skittrist :-/, men å andra sidan kanske man då bygger nytt istället :)
 
LillaSandra skrev:
Redan uppe med 125.000 kr efter bara 3 bud lagts ... så risken är väl stor att den sticker .... vilket är skittrist  :-/, men å andra sidan kanske man då bygger nytt istället  :)
Bygga nytt är ju inte helt fel.
Bara man har en bra bank i ryggen...
 
Severus skrev:
Bygga nytt är ju inte helt fel.
Bara man har en bra bank i ryggen...
Helt klart!
Vi håller på diskutera med Nordea. Får se vad de säger.
 
LillaSandra skrev:
Helt klart!
Vi håller på diskutera med Nordea. Får se vad de säger.

Vi har Nordea.

Det var via Myresjöhus vi fick kontakten.
2,95% i kreditivränta.

Även om vi byter husleverantör får vi behålla förmånerna. (har ringt och kollat)
Så länge vi inte överskrider utlovat kreditiv förstås.

Håller på och kollar offerter på nya hus nu, efter byggnadskontorets rungande nej häromveckan :(

 
Severus skrev:
Vi har Nordea.

Det var via Myresjöhus vi fick kontakten.
2,95% i kreditivränta.

Även om vi byter husleverantör får vi behålla förmånerna. (har ringt och kollat)
Så länge vi inte överskrider utlovat kreditiv förstås.

Håller på och kollar offerter på nya hus nu, efter byggnadskontorets rungande nej häromveckan :(
Ja, fy vad surt! Vilken dum stadsarkitekt!!! Det är ju ett sånt fint hus! Hade def valt multifunkis om det passat på tomten! Måste ni välja ett hus med mer 'klassisk' fasad nu, eller?
 
LillaSandra....du kanske skulle sätta dig ned på en stubbe i skogen och fundera lite.....verkar vara lite panik just nu med allting? Bara en tanke från en välmenande medmänniska?! :)
 
Calle Anka skrev:
LillaSandra....du kanske skulle sätta dig ned på en stubbe i skogen och fundera lite.....verkar vara lite panik just nu med allting? Bara en tanke från en välmenande medmänniska?! :)
Tack för omtanken CalleAnka!
Nej då, det verkar säkert som man är helt impulsiv och galen ;D ... men riktigt så illa är det inte!
Vi har kikat och funderat i 2 år nu, både på bef hus och tomter, och vet vad vi vill! Men just nu är vi intresserade både av huset vi sett ut och tomten - vi är lika glada för vad det än blir! :)

Jag tror nog att det alltid verkar vara lite värre än vad det är när man bara 'känner' folk så här på forumet ... det är ju härinne man passar på att ventilera sina tankar! Och just nu är jag supernervös över budgivningen! Samtidigt som jag är lika nervös över om vi får beviljat byggkreditiv till tomten (förutsatt då givetvis att vi inte köper huset)! ::) ... därav min lätt förvirrade framtoning! ;D
 
Calle Anka skrev:
LillaSandra....du kanske skulle sätta dig ned på en stubbe i skogen och fundera lite.....verkar vara lite panik just nu med allting? Bara en tanke från en välmenande medmänniska?! :)
Jag kan inte annat än instämma i detta. Det verkar gå väldigt väldigt fort just nu.......

Låt tiden ha sin gång, du/ ni kommer ändra smak, önskemål och prioriteringar säkert 100 ggr innan denna resa är över, det gjorde vi i alla fall, men vi lät oss aldrig jäktas eller stressas.

Vi ville att resan skulle bli lika rolig och spännande som målet och för det krävs att man med jämna mellanrum stannar upp och känner efter.

Detta var inte menat som någon förmaning utan mer som något att kanske tänka på ibland.

Lycka till och ta det lugnt!
 
LillaSandra skrev:
Ja, fy vad surt! Vilken dum stadsarkitekt!!! Det är ju ett sånt fint hus! Hade def valt multifunkis om det passat på tomten! Måste ni välja ett hus med mer 'klassisk' fasad nu, eller?
Japp....
Men det blir rejält modernt och stramt inne vill jag lova ;D
 
blofeldt skrev:
Jag kan inte annat än instämma i detta. Det verkar gå väldigt väldigt fort just nu.......

Låt tiden ha sin gång, du/ ni kommer ändra smak, önskemål och prioriteringar säkert 100 ggr innan denna resa är över, det gjorde vi i alla fall, men vi lät oss aldrig jäktas eller stressas.

Vi ville att resan skulle bli lika rolig och spännande som målet och för det krävs att man med jämna mellanrum stannar upp och känner efter.

Detta var inte menat som någon förmaning utan mer som något att kanske tänka på ibland.

Lycka till och ta det lugnt!
Som jag svarade CalleAnka .... jag har tagit era förmaningar till mig! Som sagt så har våra 'husplaner' pågått i över 2 år, med en paus på 1 år (från förra vintern till vintern som just varit) då vi stannat och funderat. Och orsaken till att vi inte köpt varken tomt eller hus än (har ju varit härinne och tjafsat om det i 5v nu! ;D) är just för att vi 'suttit på en stubbe och funderat'.

Tyvärr är det ju så här i Stockholm att hittar man något intressant så får man välja att vara med, och då går det snaaaaabt! eller så får man välj att inte vara med alls. Det finns inget mellanalternativ :-/

Men som sagt så tror ni att vi skyndar utan att ha tänkt igenom saken ordentligt så tror jag faktiskt att ni har fel. :) För jag kan inte se hur 2 ås dagliga funderingar och diskussioner fram och tillbaka kan vara att ha för bråttom .... eller tycker ni det? :-X
 
Severus skrev:
Japp....
Men det blir rejält modernt och stramt inne vill jag lova ;D
Det tror jag nog! ;D
Får bjuda in stadsarkitekten på fika sen ... kanske får han slaganfall av all 'modernitet' därinne! ;)
 
Bara ett tipps om huset går för högt så ligg på mäklaren och kontrollera att affären verkligen blir av.

Det är inte helt ovanligt att det blir strul med en köpare som vunnit en budgivning. Om man då är beredd så kan både säljare och mäklare vara lite desperata och klippa till på en snabb affär istället för den högsta möjliga. fast då är det nog bra om man kan visa ett formellt lånelöfte från banken. För i det läget prioriteras en "säker" köpare högt.
 
hempularen skrev:
Bara ett tipps om huset går för högt så ligg på mäklaren och kontrollera att affären verkligen blir av.

Det är inte helt ovanligt att det blir strul med en köpare som vunnit en budgivning. Om man då är beredd så kan både säljare och mäklare vara lite desperata och klippa till på en snabb affär istället för den högsta möjliga. fast då är det nog bra om man kan visa ett formellt lånelöfte från banken. För i det läget prioriteras en "säker" köpare högt.
Ska göra det! :D ... vilken tur då att vi har ett formellt lånelöfte :)

Det verkar som det bara är vi + en till (som gav sig in i budgivningen först efter 6 timmar, 1 timme efter vårt sista bud som ingen svarade på :surprised: ) .... direkt efter sista budaren lagt sitt bud så pausades budgivningen till imorgon ??? .... så vi tänkte lägga vårt sista bud imorgon bitti, en bit över sista budet idag. Lägger den andra parten ett högre bud, då är det bara att gratulera dem till husköpet (och kolla med mäklaren att affären blir av!), och i annat fall (vilket vi hoppas på) så är huset vårt.

Och blir det inget hus så har vi fortfarande tomten + fortsätta kolla Hemnet och Metro Hus & Hem varje vecka. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.