Roland112 skrev:
blir nog jobbigt att bredspckla när köket väl är på plats/ivägen. Något som jag sett då och då men aldrig testat är rollbart väggspackel. Jag antar att man bara rollar väggen, sen låter man de torka och sedan får man gå med sandpapper och jämna väggen? Kanske är görbart själv menar jag om pengarna tryter.
Det här är ju helt fel, klart som fan man kan bredspackla väggarna i ett kök när det väl är monterat.
 
R
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Det här är ju helt fel, klart som fan man kan bredspackla väggarna i ett kök när det väl är monterat.
ja de är klart man kan men jag menade att allt är ju lättare när inget är ivägen, så är de ju med allt.
 
Roland112 skrev:
ja de är klart man kan men jag menade att allt är ju lättare när inget är ivägen, så är de ju med allt.
I det här fallet handlade det ju inte om spackling bakom stommarna utan på väggar i ett kök. Det blir dumt när du säger att det inte går att spackla i efterhand utan att du själv verkar ha en aning om spackling överhuvudtaget.

När jag inte kan någonting låter jag bli att ge andra personer råd i frågan. Vill man ändå dela med sig av sina ringa erfarenheter är det dessutom klädsamt att man är transparent.
 
R
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
I det här fallet handlade det ju inte om spackling bakom stommarna utan på väggar i ett kök. Det blir dumt när du säger att det inte går att spackla i efterhand utan att du själv verkar ha en aning om spackling överhuvudtaget.

När jag inte kan någonting låter jag bli att ge andra personer råd i frågan. Vill man ändå dela med sig av sina ringa erfarenheter är det dessutom klädsamt att man är transparent.
förstår inte hur du menar? När jag spacklat så är de ju såklart lättare att fixa det innan man har saker som kan bli kladdiga och är I vägen. I de här fallet är de ju enbart ett par småskrap I väggen och att bredspackla hela väggen för det brukar jag inte själv göra. Spacklar man lokalt och lägger flera lager och slipar emellan och sen lägger flera lager väggfärg på det blir det bra nog (y)
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
förstår inte hur du menar? När jag spacklat så är de ju såklart lättare att fixa det innan man har saker som kan bli kladdiga och är I vägen. I de här fallet är de ju enbart ett par småskrap I väggen och att bredspackla hela väggen för det brukar jag inte själv göra. Spacklar man lokalt och lägger flera lager och slipar emellan och sen lägger väggfärg på det blir det bra nog.
Fast vi vill få hela väggen i samma struktur och det blir det aldrig om man bara spacklar på små grejjer. Då kommer det bli skillnad på ytan och det är sånt som jag stör mig på i längden. Sen har tidigare ägare valt att måla på gamal tapet så det syns skarvar där och det vill jag få bort oxå för att höja hela intrycket i köket :)
Vi har tagit in offerter från några målare och tyckte det kändes lite i överkant så då väljer vi att spara ihop dom tusenlapparna och ta det i vår istället för att nalla på andra delar i budgeten. Sen är det ju inte vårt problem om det slabbas och kladdas på köksinredningen utan det är ju isf målaren som får stå för att få sånt åtgärdat om det skulle ske en olycka.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
R
Byggtrixx skrev:
Fast vi vill få hela väggen i samma struktur och det blir det aldrig om man bara spacklar på små grejjer. Då kommer det bli skillnad på ytan och det är sånt som jag stör mig på i längden. Sen har tidigare ägare valt att måla på gamal tapet så det syns skarvar där och det vill jag få bort oxå för att höja hela intrycket i köket :)
Vi har tagit in offerter från några målare och tyckte det kändes lite i överkant så då väljer vi att spara ihop dom tusenlapparna och ta det i vår istället för att nalla på andra delar i budgeten. Sen är det ju inte vårt problem om det slabbas och kladdas på köksinredningen utan det är ju isf målaren som får stå för att få sånt åtgärdat om det skulle ske en olycka.
ja är väggen tråkig i övrigt också räcker det kanske inte att spackla lokalt. Hur stort är köket och vad landade offerten på för detta spackeljobb?
 
Känslan är väl att alla hantverkare har fullt upp nu inför ändringen av ROT vid årsskiftet och lämnar fantasiofferter för att slippa ta småjobb.
 
Ett tips är ju att prova själva. Jag hade aldrig slätspacklat innan jag började renovera vår lägenhet, men nu skulle jag nog påstå att jag är helt okej på det. Åtminstone blir slutresultatet riktigt bra efter två vändor. En riktig målare maskerar alltid ordentligt så det ska inte vara några problem att göra detta i efterhand. Har ni då passbitar som ansluter lite dåligt mot vägg eller liknande kan man ju se till att spackla in eller mjukfoga dessa sen sparmåla för att få bättre finish på anslutningar.
 
D
Roland112 skrev:
Jag sökte på några filmer på youtube, såg en film från bl.a Beckers och det ser inte mer annorlunda ut än när jag tapetserat vad gäller att få ut själva spacklet på väggen. Själva grejen är ju att de ska gå att rolla ut på väggen, annars hade nog tillverkarna fått tänka om.
Kommer inte ihåg märket vi använde. Men de hade i butik demonstrations film hur lätt det skulle vara få upp med roller därför vi testade det. Pratade även med personal om det var så vi tagit fel roller då det gick åt skogen, men inte ens med rekommenderad roller från butikspersonal så gick det så lätt som på videon.
Jag nämnde av min erfarenhet och reklam videos går inte alltid att lita på. Hör gärna om någon har haft bra resultat när de använt det själv?
 
R
Daniel_82 skrev:
Kommer inte ihåg märket vi använde. Men de hade i butik demonstrations film hur lätt det skulle vara få upp med roller därför vi testade det. Pratade även med personal om det var så vi tagit fel roller då det gick åt skogen, men inte ens med rekommenderad roller från butikspersonal så gick det så lätt som på videon.
Jag nämnde av min erfarenhet och reklam videos går inte alltid att lita på. Hör gärna om någon har haft bra resultat när de använt det själv?
doppade du rollern i vatten innan du började?
 
D
Nej det gjorde jag inte. Vet inte om det hade hjälpt men stod inget om det i infon på det spacklet vi använde.
 
R
okej, instruktionsfilmen visade att man skulle det. Antagligen för att få lite mer tyngd i rollern och spacklet lättare lossnar från rollern.
 
D
Kanske den du såg. Men den videon de visade vid produkten visade inte det.
 
R
Jag kan intyga att det inte spelar någon större roll..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.