Idag blev bänkskivan levererad och de va tydligen väldigt jobbigt för buskillarna att bära upp den för vår spiraltrapp i trapphuset för det kom både fula ord och stånk och stön. Men upp kom den och dom va riktigt duktiga!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick lite problem dock när vi skulle få bänkskivan på plats. Vi hade gjort den lite kortare än avståndet mellan väggarna, men borde nog ha kortat ner den ca 5mm till. Den tog i i väggen på några ställen och rev ner lite av renoveringstapeten. Så får bli att spackla och sätta ny lite senare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu sitter bänkskivan som en smäck och kommer inte gå att få bort utan att såga itu skulle jag tro ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn kommer plattsättaren oxå så ska bli kul att få uppdatera med snygga bilder imorrn igen :)
 
  • Gilla
Bussig
  • Laddar…
Får man dra elen så, bara sätta en honkontakt, måste det inte vara fast uttag i väggen?
 
R
Du skriver att det är en budgetrenovering av köket men jag förstår inte vad som är budget? Du river ut det gamla köket och sätter in ett nytt. Det klassar jag som normalrenovering
 
Andy78 skrev:
Får man dra elen så, bara sätta en honkontakt, måste det inte vara fast uttag i väggen?
Det är kontakten till spiskåpan som du nog tänker på och enligt min elektriker är det ok. Han tycker alltid det blir problem när kontakten sitter i väggen och fläkten sen ska komma på plats så då har han löst det såhär. Jag fattade det som att han kommer sätta fast den senare istället :)
 
Roland112 skrev:
Du skriver att det är en budgetrenovering av köket men jag förstår inte vad som är budget? Du river ut det gamla köket och sätter in ett nytt. Det klassar jag som normalrenovering
Ja det beror ju på vad man tycker är budget. Vi försöker hitta billiga lösningar för att hålla nere kostnaderna, och väljer bra men lite billigare alternativ när vi kan. För oss är det en budgetrenovering då vi inte lägger ut flera hundra tusen. Men det är klart att det är en tolkningsfråga :)
 
  • Gilla
Blauvinge
  • Laddar…
R
Byggtrixx skrev:
Ja det beror ju på vad man tycker är budget. Vi försöker hitta billiga lösningar för att hålla nere kostnaderna, och väljer bra men lite billigare alternativ när vi kan. För oss är det en budgetrenovering då vi inte lägger ut flera hundra tusen. Men det är klart att det är en tolkningsfråga :)
Man måste alltid ställa en renovering I relation till värdet av övriga huset. Dvs har man ett hus för 6 miljoner kronor renoverar man inte köket för 40K eftersom det kan dra ner allmänvärdet av huset. Har man ett hus för 2 miljoner är en renovering för 50k för köket rimligt. Tänk dig själv ett hus för 2 miljoner där man renoverar köket för 300k. Där får man garanterat inte tillbaka pengarna för den investeringen. Dvs, renovering skall alltid ställas I relation till sunt förnuft :)
 
...eller så renoverar man som man vill ha det utan att tänka på den dagen då man skall sälja...
 
  • Gilla
HeleneP och 10 till
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Man måste alltid ställa en renovering I relation till värdet av övriga huset. Dvs har man ett hus för 6 miljoner kronor renoverar man inte köket för 40K eftersom det kan dra ner allmänvärdet av huset. Har man ett hus för 2 miljoner är en renovering för 50k för köket rimligt. Tänk dig själv ett hus för 2 miljoner där man renoverar köket för 300k. Där får man garanterat inte tillbaka pengarna för den investeringen. Dvs, renovering skall alltid ställas I relation till sunt förnuft :)
Nja kan inte hålla med riktigt. Jag tycker det är bäst att renovera med den budgeten man känner att man har råd med :) det är dumt att dra på sig massa skulder när man lika gärna kan betala kontant och få det som man själv vill även om huset/lägenheten kostar mer.

Man kan inte alltid tänka på framtida försäljning enligt mig eftersom man själv ska bo i lägenheten/huset i X antal år. Man måste ju trivas medan man bor där oxå!
 
  • Gilla
morbidhans och 1 till
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Man måste alltid ställa en renovering I relation till värdet av övriga huset. Dvs har man ett hus för 6 miljoner kronor renoverar man inte köket för 40K eftersom det kan dra ner allmänvärdet av huset. Har man ett hus för 2 miljoner är en renovering för 50k för köket rimligt. Tänk dig själv ett hus för 2 miljoner där man renoverar köket för 300k. Där får man garanterat inte tillbaka pengarna för den investeringen. Dvs, renovering skall alltid ställas I relation till sunt förnuft :)
Man kan ju vända lite på det resonemanget. Jag renoverar ett kök i ett 6Mkr hus utifrån vad jag önskar och det kostar 40" och sedan bor jag där i 20-30år innan det kanske säljs, då är det väl dumt att lägga 300", dvs 260" för något jag inte vill ha eller behöver. Dessutom efter 20 år så kanske "modet", även slitage, har ändrat sig så att en köpare kastar ut köket.;)
Är inte det också sunt förnuft?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
R
AndersS skrev:
Man kan ju vända lite på det resonemanget. Jag renoverar ett kök i ett 6Mkr hus utifrån vad jag önskar och det kostar 40" och sedan bor jag där i 20-30år innan det kanske säljs, då är det väl dumt att lägga 300", dvs 260" för något jag inte vill ha eller behöver. Dessutom efter 20 år så kanske "modet", även slitage, har ändrat sig så att en köpare kastar ut köket.;)
Är inte det också sunt förnuft?
Fast jag kan tycka det känns "billigt" att sätta in ett 40K kök i ett 6 miljoners hus. Det drar ner det allmänna intrycket på huset. Och det gäller inte bara den dagen du ska sälja utan även när du har hemma släkt och vänner som ser vad du har för kök.
 
Redigerat:
R
Haba_tsutt skrev:
...eller så renoverar man som man vill ha det utan att tänka på den dagen då man skall sälja...
ja behöver man inte tänka på morgondagen så ska man absolut göra så. Jag tror deltagarna i kanal 3 i Lyxfällan tänkte på samma sätt ;)

Några vi känner renoverade en lägenhet på det sättet. 4 år senare när de skulle sälja fick de ut samma pris som de köpte lägenheten för. Dvs investeringarna de gjort fick de inte tillbaka och de gick istället back på affären. Detta samtidigt som övriga marknaden för bostäder steg i övrigt. Anledningen var att övriga lägenheter runtom såldes till samma pris och det gick inte motivera för eventuella köpare att betala mer än vad en lägenhet i området brukar kosta.
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
Fast jag kan tycka det känns "billigt" att sätta in ett 40K kök i ett 6 miljoners hus. Det drar ner det allmänna intrycket på huset. Och det gäller inte bara den dagen du ska sälja utan även när du har hemma släkt och vänner som ser vad du har för kök.
Jag har inget behov av att visa upp köket för släkt och vänner utan det är vår famils hem. gäller kanske även TS, så varför 260" i extra utgift.
Notering till senare inlägg, det kanske är tankesättet att man måste lägga dessa extrapengar, t.ex. 260kkr för ett lyxigare kök som ledare til just "lyxfällan", dvs köpa bara för att imponera på andra ;)
Många gånger är det läget som drar upp priser och vissa köper då renoverade hus med hyfsad ny inredning och river ändå ut det som finns:(
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte varför många jämnt skall klaga i detta forum på folk som renoverar. Är man nöjd med de pengar man lagt ut på sin renovering och det blir jättesnyggt så är det väl ok. 30000 jämfört med 250-300000 är väl budget, eller. Ett Ikea kök för 30000 kan va minst lika snyggt som ett från andra svenska tillverkare som kostar flera 100000. Jag betalade själv 30000 för mitt ikea kök. Det är ju knappast så att ett kök för 300000 håller 10 ggr längre än mitt för 30000 och är 10 ggr så snyggt.
 
  • Gilla
Blauvinge och 1 till
  • Laddar…
R
obell skrev:
Förstår inte varför många jämnt skall klaga i detta forum på folk som renoverar. Är man nöjd med de pengar man lagt ut på sin renovering och det blir jättesnyggt så är det väl ok. 30000 jämfört med 250-300000 är väl budget, eller. Ett Ikea kök för 30000 kan va minst lika snyggt som ett från andra svenska tillverkare som kostar flera 100000. Jag betalade själv 30000 för mitt ikea kök. Det är ju knappast så att ett kök för 300000 håller 10 ggr längre än mitt för 30000 och är 10 ggr så snyggt.
jag håller med, man renoverar utifrån sina förutsättningar så "budgetrenovering" existerar inte för mig :)
Däremot får TS ta ett snack med sin make, kan han inte sätta upp ett kök måste hon reklamera honom ;)
 
Vad ett kök kostar i absoluta pengar är helt ointressant, det är resultatet som är viktigt.
 
  • Gilla
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.