Enannananna skrev:
Tänk på att sätta en stödsida mellan diskmaskin och spis som upplag för bänkskivan, den ska inte vila på diskmaskinen.
Post#5 :)

Vill inte vara sån (och kan ha fel) men ditt kök är väl snarare från 70-talet än 50-talet?

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Vill inte vara sån (och kan ha fel) men ditt kök är väl snarare från 70-talet än 50-talet?
Vad får dig att tro det?
Skåp, linoleum och rörmokeri var original och huset byggdes 54-55.

BirgitS
Luckorna och handtagen ser nyare ut, jag tänker på 80-tal när jag ser dem eftersom man på 50-talet normalt hade släta enkla luckor och handtag. Däremot när man köpte skåp med luckor på 80-talet för var det utanpåliggande heltäckande luckor och inte överfalsade som dina.

Å andra sidan byggde man väl inte skåp öht på 50-talet? Det mesta platsbyggdes väl.

Jag har inte lagt ut bilder på hur det såg ut innan. Allt var platsbyggt.
Det ni ser är ett bättre begagnat som ska sättas dit. Kan nog stämma med 80-90 tal.

Edit: Ja. jag ska ändra texten, den kan tolkas som att jag ska renovera det gamla. Det revs ut.

Redigerat:
Du skulle estetiskt kunna flytta fram skåpen men behålla bänkskivan på samma plats. Jag tror det blir snyggast om lucka och spis är i liv med varandra. Går det att sänka några fötter på spisen alt. höja bänken?

Jag hängde inte riktigt med vad gäller utsticker på bänkskivan kontra spisen. Om du ner bakom spisen så borde skiva och spis ligga jämnt?

Djupet på spisen är 60, skåpen 58 och skivan 62. Så även om det kommer kakel bakom spisen så sticker skivan ut lite jämfört med spisen.
Varför ska jag sänka spisen? Skiva och spis ligger på samma höjd, 90.
Jag är iofs klar med underskåpen, imorgon blir det kapning av bänkskivor och koppla vatten och avlopp. Finjustering av diskmaskin och fästa den.
Tack för tipsen.
Kök under renovering med obeklädd vägg, skåp på golvet, spis och verktyg på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok, tråkigt att slänga ut ett platsbyggt orginalkök och ersätta med det där gamla begagnade spånköket.

• Gilla
gabsmvv
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Ok, tråkigt att slänga ut ett platsbyggt orginalkök och ersätta med det där gamla begagnade spånköket.
Nja, det var inte mycket att göra åt det gamla. Fel höjd på bänkarna, ingen plats för diskmaskin, skåp som inte gick att komma åt, nyare luckor med plastfolie, linoleumgolvet var trasigt, ingen plats för modern kyl/frys.
Det här är inte världens snyggaste men det kommer att fungera.
Plus är också att det blev mycket rymligare, det är ju bara på 10 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.