tlundberg skrev:
Några saker som vi inte tänkte på att ha med i månadskostnaden när vi köpte hus:

Måla om. Omöjligt att veta exakt vad det kostar, men 60000kr har jag läst på några ställen, om målare ska göra det. Färgen håller kanske 15 år. 60000/15 = 4000kr/år eller ca 330kr/månad

Badrum. 200000kr för att renovera. Håller 25 år. 8000kr/år eller ca 670kr/månad.
Två badrum så blir det ca 1330kr/månad för badrum.

Kök kan man väl räkna ca samma som badrum, alltså 670kr/månad till.

Totalt 2330kr i månaden som man kanske inte alltid tänker på
Oj, några sådana summor räknar vi inte med att ha, utan får precis som de flesta andra arbeta fram en husbuffert under tiden som ska täcka reparationer av olika slag. Dock inte några 200 000kr kök ;)
Däremot målning är ju bra att tänka på, men det får bli en senare fråga.
Sparande är vi dock bra på, men bra att påminnas om sådant som kanske inte är självklart att tänka på.

byggankan skrev:
Vill inte vara pessimistisk men det kan vara svårt om ni har för höga krav på huset. Husen är dyrare i Stockholm, hos de flesta leverantörer så skiljer det flera hundratusen jämfört med Uppsala som ju ändå också är en stor stad och ligger precis bredvid. Sedan kan det tillkomma ordentligt med avgifter. Vi bor i Vallentuna och har betalat avgifter till kommunen på ca 350 000 (va- och vägavgift 300 000, bygglov och nybyggnadskarta 50 000).

Vi har ett enplans på 144 kvm från fiskarhedenvillan (omritat domherren). Vi räknar med att hus + garage + tomt kostar ca 2,5 miljoner och då har vi lagt ner många hundra timmar själva. Vi är inte klara ännu.

Men det beror som sagt på vilka krav ni har. Om vi hade kunnat kompromissa med takhöjd och ryggåstak så hade vi kunnat få ett hus nyckelfärdigt till samma pris. Enplanshus är dyrare per kvadratmeter men däremot så tycker i alla fall jag att man behöver betydligt färre kvadratmetrar om man bara har en våning. Vi har 4 sovrum, ett allrum och kök/vardagsrum i öppen planlösning på ca 55 kvm i vårt hus som ju faktiskt inte är så stort.

Driftkostnaden är däremot lägre än vad vi hade kunnat föreställa oss. Vi har 24 grader varmt med frånluftspump och en elräkning på ca 1000 kr i månaden i snitt. Driftskostnaden ligger på under 2500 totalt inklusive försäkring (som verkar dyr om jag jämför med andra hus till salu så det måste jag kolla upp), sophämtning och vatten.

Jag har en granne som fått bra pris från Vårgårdahus och det fick vi också när vi tänkte bygga. Då (2009) så fanns det i alla fall inget stockholmskontor så de hade ett gemensamt kontor för Stockholm och Uppsala vilket jag antar pressade priserna lite i Stockholmsområdet för att de annars skulle bli orimligt dyra i Uppsala. Vet inte om det fortfarande är så.

Om ni är lite flexibla med vad ni kräver och inte låser er på enplanshus så tror jag att det kan gå men ta ändå ordentligt med höjd i budgeten.
Våra krav är inte fastställda ännu, men för oss är det viktigt att stomme och sådant vi själva inte kan ändra på är bra. Som sagt, golv, tapeter, målning lister mm kan vi fixa själva. Vi vill ha ett hus ungefär som du beskriver det, för oss är planlösningen mycket viktigt och en stor anledning till varför vi vill bygga nytt och inte köpa äldre hus. Av alla hus vi tittar på i veckan för att hitta inspiration och se olika prislägen, områden och liknande, så har inte ett enda hus haft en yta som vi på ett enkelt sätt kan göra om planlösningen på utan att totalrenovera.

Låter ju väldigt bra med driftskostnaden som också är en stor anledning för oss till nybygge. Även om det är dyrare för oss att bygga så tror vi att månadskostnaden ändå kommer ligga rätt lika om vi jämför att bo i ett äldre hus med uppvärmningen och eventuella framtida reparationer samt renovering med ett högre lån för ett nybygge. Eller så försöker vi hålla oss optimistiska ;)

Vi skulle förvisso kunna tänka oss att bo ut mot Uppsala också, allt kommer hänga på vad vi hittar för tomt när det närmar sig. Vi kan även tänka os 1½plan, det kommer bli en kompromiss någonstans, men inte på kvaliteten eller planlösningen.

Vi undrar om ni har tips på bra husleverantörer och exempel på prisbilder från några villor på ca 150kvm?
Jag tycker det är otroligt svårt när vi tittar runt och det står priser att veta kostnaden utöver.

Vad är mest ekonomiskt, att låta husleverantören ha hand om i princip allt eller att låta de ha hand om att grund, att huset kommer på plats och att själva innanmätet blir klart, men att allt annat så lejer vi själva. Till exempel kök, badrum. Kanske även el? Sen lägger vi golv och tapetserar själva.

Vi är inte säkra på att vi vill ha valen som husföretagen har, då vi gärna vill bygga ett hus med gammal charm.

Hemmakatten
Om ni vill ha ett hus med gammal charm så är det bättre, och förmodligen billigare, att köpa ett befintligt, gammalt hus.

Att tapetsera, lägga och lägga golv kommer inte att ge något som helst märkbar skillnad på priset från husföretaget. Tvärtom är det en så liten detalj att det blir mer obekvämt än enkelt för husföretaget. Låt detta ingå i entreprenaden.

Har ni möjlighet att bo någonstans i närheten medan ni bygger? Det är en rätt avgörande del för att kunna göra saker själv. Om ni vill ha lite mer gammeldags stuk och har möjlighet att hugga i själv skulle jag försöka hitta en bra byggfirma som bygger huset i lösvirke. Har ni tur kan de matcha kataloghusen i pris, speciellt om ni kan göra saker själva, då har ni även möjlighet att pressa priset på interiör maximalt (ikeakök osv) samt komplettera med begagnade saker.

Om man väljer att göra saker själv så är fiskarhedenvillan bra för då är det ju bara att se vad de olika entreprenaderna kostar och välja ut de som man vill ha hjälp med. Att välja bort vissa saker hos företag som har nyckelfärdigt som standard ger mindre. Men det är väldigt mycket arbete att göra saker själv också, mer än man kan tro.

Med nya pbl där man inte kan flytta in förrän huset är färdigt så lönar det sig också mindre helt enkelt för att man annars kan färdigställa tex kök, badrum och ett sovrum och sedan flytta in. Nu måste vad jag förstår hela huset vara klart och då får man ju betala för det gamla boendet mycket längre.

Vet att lb-hus har haft ett nästan nyckelfärdigtkoncept förut men vet inte om de har kvar det. Vi kollade också på ekeforshus ekonomen där man kunde få hyfsade avdrag för att tex lista och måla själva.

Hemmakatten skrev:
Om ni vill ha ett hus med gammal charm så är det bättre, och förmodligen billigare, att köpa ett befintligt, gammalt hus.

Att tapetsera, lägga och lägga golv kommer inte att ge något som helst märkbar skillnad på priset från husföretaget. Tvärtom är det en så liten detalj att det blir mer obekvämt än enkelt för husföretaget. Låt detta ingå i entreprenaden.
Nej, vi tror inte att det är det. Eller jo, införskaffandet är billigare, men vi TROR inte att det är det under en längre period. Där vi kollar hus kostar de ca 2 miljoner, att sedan renovera ett gammalt hus (med de nya detaljerna vi vill ha, såsom ljusinsläpp, kostar väldigt mycket pengar. Även om det blir billigare att köpa det, så kommer vi hela tiden få kompromissa med planlösningen och i gamla hus, rätt små rum. Vi vill ha alla delar ;)

Okej, ja vi har ingen riktig uppfattning hur mycket vi skulle tjäna på att göra en del själva, blir det inte så stor förtjänst så är det givetvis inte värt det. Vi vill inte göra något grovjobb då vi inte gjort det innan, men vi har renoverat två lägenheter, så lite koll har vi på vad vi klarar av.

bjolo360 skrev:
Har ni möjlighet att bo någonstans i närheten medan ni bygger? Det är en rätt avgörande del för att kunna göra saker själv. Om ni vill ha lite mer gammeldags stuk och har möjlighet att hugga i själv skulle jag försöka hitta en bra byggfirma som bygger huset i lösvirke. Har ni tur kan de matcha kataloghusen i pris, speciellt om ni kan göra saker själva, då har ni även möjlighet att pressa priset på interiör maximalt (ikeakök osv) samt komplettera med begagnade saker.
Nej, vi har inte det. Och där har du såklart helt rätt, vi måste tänka vart tomten hamnar för att se möjligheterna att pendla. Nu tittar vi inom 1 timme från vår nuvarande lägenhet från dörr till dörr. Vi får se när vi bestämmer tomt om vi har någon i närheten vi kan bo hos en helg eller två och arbeta mer intensivt utan barn, sen har vi en stooooor familj också och mycket vänner som vi vet gärna kommer vilja hjälpa till.

Men helt klart är att dubbla kostnader kommer bli svårt, kanske får flytta hem till mina föräldrar som har en övervåning till övers ett par månader..

Lösvirke, det har vi inte ens funderat över. Har en vän som jobbar i byggbranchen, kan fråga honom vad de gör för jobb och kostnad så jag kan få en uppfattning om det. Vad är prisskillnaden på ett lösvirkehus och nyckelfärdigt (utan kök och liknande)? Förstår att det skiljer mycket mellan husföretagen, men om någon vet så jag mest kan få en uppfattning.

byggankan skrev:
Med nya pbl där man inte kan flytta in förrän huset är färdigt så lönar det sig också mindre helt enkelt för att man annars kan färdigställa tex kök, badrum och ett sovrum och sedan flytta in. Nu måste vad jag förstår hela huset vara klart och då får man ju betala för det gamla boendet mycket längre.
Betänk bara att "färdigt" enligt PBL är att kontrollplanen är klar. Då är bygget färdigt. Det betyder inte att huset per automatik är "färdigt". Man kan dela upp husbygget i två etapper om man tänker till från början. De "sista" delarna på vår kontrollplan är provtryckt tappvattensystem samt tätskikt i badrum.

• Gilla
byggankan
  • Laddar…
byggankan skrev:
Om man väljer att göra saker själv så är fiskarhedenvillan bra för då är det ju bara att se vad de olika entreprenaderna kostar och välja ut de som man vill ha hjälp med. Att välja bort vissa saker hos företag som har nyckelfärdigt som standard ger mindre. Men det är väldigt mycket arbete att göra saker själv också, mer än man kan tro.

Vet att lb-hus har haft ett nästan nyckelfärdigtkoncept förut men vet inte om de har kvar det. Vi kollade också på ekeforshus ekonomen där man kunde få hyfsade avdrag för att tex lista och måla själva.
Fiskarhedenvillan har vi tittat på, de har många fina hus, så det känns inte så långt ifrån det vi vill ha. Ja, precis som du säger så måste vi väga fördelarna av att göra det själv, mot nackdelarna. Tid = pengar, helt klart. Och det kanske inte är värt att göra vissa saker själv för att spara in pengar om det tar enormt mycket tid.

Okej, det visste jag inte, det är ju en ganska stor faktor. Då går det inte att göra något arbete under tiden? Vi vill inte ha alla standardval, det är ett problem. Men t.ex. om vi kan få det köket vi vill ha med rätt utformning så är det skönt att betala lite extra för att slippa sätta ihop det själv, med tanke på vilken tid det tar (efter att ha renoverat två lägenhetskök så inser jag omfattningen av tid).

Det vi tänker är att vissa saker kan vara billigare att leja till andra än det som husföretaget står för? Men det kanske inte riktigt är rätt uppfattat. Sen har jag fått höra också att de drar av väldigt lite, om ex, vi väljer att ta ett annat kök än deras alternativ, så drar de av rätt lite mot vad det kostar för oss att välja ett eget.

Precis det här är anledningen varför vi väljer att börja titta på allt sånt här nästan två år innan vi ska titta på tomt, dels för att vi ska få en uppfattning om vart vi vill bo, men sen också för att vi ska försöka sätta oss in i själva byggprocessen så att när vi väl står där så har vi ordentligt med kött på benen och kan ta bra beslut som vi förhoppningsvis inte ångrar senare.

Allmogehus, de är ju så fina, men är det någon som vet prisskillnaden på dem mot fiskarhedenvillan t.ex.?

Just gällande köket så är det löjligt lite i avdrag och ordentliga priser för ändringar. Vi betalade väl 40 000 extra bara för att få svarta vitvaror och lådor i alla underskåp, då valde vi ändå bort köksbänk och alla handtag.

Kolla på hus hos olika företag. Ta in offertar och kolla vad avdrag är för olika moment och jämför sedan. Både priser mellan de olika tillverkarna och om avdragen ni får är värt arbetet för att göra momenten själva.

Var noga med att se vad som ingår hos de olika företagen också. Vårgårdahus var väl det företag som låg bäst till av de vi kollade på gällande pris kombinerat med standard. Myresjöhus (som ursprungligen förmedlade vår tomt) var de som hade sämst koppling mellan pris och kvalite vad jag tyckte. Slutade med att vi kontaktade tomtägaren direkt och erbjöd 30 000 extra för att slippa bygga med Myresjöhus.

byggankan skrev:
Just gällande köket så är det löjligt lite i avdrag och ordentliga priser för ändringar. Vi betalade väl 40 000 extra bara för att få svarta vitvaror och lådor i alla underskåp, då valde vi ändå bort köksbänk och alla handtag.

Kolla på hus hos olika företag. Ta in offertar och kolla vad avdrag är för olika moment och jämför sedan. Både priser mellan de olika tillverkarna och om avdragen ni får är värt arbetet för att göra momenten själva.

Var noga med att se vad som ingår hos de olika företagen också. Vårgårdahus var väl det företag som låg bäst till av de vi kollade på gällande pris kombinerat med standard. Myresjöhus (som ursprungligen förmedlade vår tomt) var de som hade sämst koppling mellan pris och kvalite vad jag tyckte. Slutade med att vi kontaktade tomtägaren direkt och erbjöd 30 000 extra för att slippa bygga med Myresjöhus.
Det var ju rätt saftigt faktiskt, och vi kommer nog garanterat vilja ha mycket ändringar.
Det här köket är en favorit:

newport_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva upplägget på köket, sen är inte golv, handtag, kakel och detaljer precis som vi vill, men det är så här mycket skåp vi vill ha och köksö bland annat. Om det kostar så mycket att ändra kanske det är bättre som en tidigare skrev och försöka få tag på ett lösvirkehus med hantverkare som kan matcha katalogpriset?

Okej, bra drag av er. Vi ska kika runt hos olika husleverantörer. :)

Loui skrev:
Vad är prisskillnaden på ett lösvirkehus och nyckelfärdigt (utan kök och liknande)? Förstår att det skiljer mycket mellan husföretagen, men om någon vet så jag mest kan få en uppfattning.
Det har debatterats ganska friskt här på forumet, men min uppfattning är att det inte dyrare med lösvirke (vilket förvånade mig när jag började kolla) det verkar nästan bara vara typ Smålandsvillan där kunden drar nån ekonomisk vinning av storskaligheten och löpandebandprincipen. Så du borde kunna hitta byggföretag som ligger ungefär i paritet med Fiskarheden tycker jag, men man får nog vara beredd att kolla runt en del. Man bör vara intresserad av husbygget (och inte bara slutresultatet) om man går den vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.